na 3 weken gewend

6 februari 2023 - Mfuwe, Zambia

Hoi allemaal,

We zijn hier inmiddels 3 weken en aardig gewend aan het Zambiaanse bestaan:

Veel regen, veel olifanten, veel brutale apen, veel vrolijke mensen, veel vrije tijd omdat er nauwelijks toeristen zijn en veel van de lodges  gesloten tot maart of april wegens onbegaanbaarheid van de wegen, nou ja, hobbelpaden kan ik beter zeggen!

We moeten de hordeur inderdaad gesloten houden hebben we gemerkt: Deze keer heeft een grote brutale aap een blikje witte bonen weggepakt, we vonden alleen de wikkel nog!

Met Theresa (de hulp) alle smoezelige plekken in huis aangepakt, (de wc’s zien nu weer redelijk wit) voor zover dat mogelijk is want het huis kiert aan alle kanten. Dat betekent af en toe een vleermuis, schorpioen of kakkerlak vangen, echt iets voor mij gezien mijn weerzin tegen kruipsels. Maar je moet wat hier! Als Theresa een schorpioen ziet moet ik hem vangen want ze is panisch, het moet niet gekker worden!

Ik ga met Leopold en 3 dames 2x in de week naar dorpen om daar onder de grote boom midden in het dorp te helpen bij het consultatiespreekuur: Er wordt een weegschaal aan een haak aan een boomtak gehangen met daaraan een canvas tas met onderin 2 gaten.                                                   Hier worden de kindjes in gehangen en zo gewogen, de weegschaal is niet geijkt en staat niet altijd op nul met het gevolg dat soms baby’tjes wel 1,5 kg zijn gegroeid in 1 maand!                        Maar om niet de witte wijsneus uit te hangen noteer ik het domweg! De baby’tjes zien er blakend uit dus het zal geen ramp zijn. Ze krijgen dan ook een vaccinatie indien nodig, dus het is heel eenvoudig maar het werkt wel.

Als Leopold werkt maak ik kettingen voor de Craftshop, een winkel waar spullen zoals houtsnijwerk, schalen, kleding en tassen van die mooie Afrikaanse stoffen worden gemaakt en verkocht. De winkel is opgezet door een Engels echtpaar en de opbrengsten zijn ten behoeve van projecten in de gemeenschap, vooral voor vrouwen en kinderen.  Alles echt kwalitatief mooi gemaakt.                                                                                       De kettingen werden heel enthousiast ontvangen en ik hoop dat ze als het toeristenseizoen weer begint goed verkocht worden zodat er weer veel mooie dingen voor mijn medevrouwen gedaan kunnen worden met de opbrengst. Dat geeft mij ook het gevoel dat ik iets nuttigs doe als Leopold aan het werk is.

We hebben besloten zo min mogelijk in het donker te rijden want we zijn al een paar keer op onze weg naar huis een olifant op de weg tegen gekomen. Het devies is dan: stoppen tot ie besluit weer links of rechts het struikgewas in te gaan. Als ie echt weg is kunnen we voorzichtig door, maar dat duurde de laatste keer wel 20 minuten! En hij leek om te gaan draaien en onze kant op te komen, we waren echt een beetje bang, nou ja, bang en ook opgewonden. Toen we verder konden bleek ie maar net langs de kant in een struik te staan, ik zit links (Engelse erfenis, men rijdt hier links) en de olifant was maar 2 meter van mij af, hij is dan echt enorm, 3,5 m hoog en zo’n 6000kg, imposant en griezelig! Zojuist hoorden we gerommel naast het huis en komen er 2 olifanten met een jong olifantje uit de struiken bij  het terras, spectaculair!

Volgende week komen Nicolette en Robert een weekje, heel gezellig. Hopelijk is het niet te nat, zodat we een gamedrive in het wildpark kunnen doen en zelf met de auto het park in. Vorige week hebben Leopold en ik toen we een lodge gingen bezoeken al veel gezien, giraffen, impala’s, zebra’s, hippo’s, echt genieten!

Liefs van Leopold en Threes

1. Wieke biesheuvel:
    6 februari 2023
    Wat heerlijk om te lezen! Ik ben weer even helemaal daar. Wat een bof dat jullie daar een tijd kunnen zijn. Heb alle foto's van 6 jaar geleden ook weer bekeken. Geniet van alles, dan doe ik vanuit de verte mee!
  2. Joke van Geel:
    6 februari 2023
    Had wel graag langs willen komen bij jullie vanuit Zuid Afrika, maar na mijn ervaring met een olifant, waar ik verder niet over zal schrijven.(nachtmerries) blijf ik toch maar liever hier. Liefs van ons xx
  3. Stef Rietbergen:
    6 februari 2023
    Het is weer een spectaculair verhaal. Vooral die olifanten op een paar meter afstand. Doe voorzichtig. Waardering voor jullie flexibiliteit!!
  4. CSM van Dijk:
    6 februari 2023
    Het klinkt weer als van ouds, Threes en Leopold en fijn dat jullie alweer zo goed gewend zijn. Kijk inderdaad uit voor die olifanten. Ooit in India hebben wij ook spannende avonturen met ze beleefd en wat zijn ze groot!
    Ik kijk uit naar jullie volgende verslag.
    Liefs, Claar
  5. Babs:
    7 februari 2023
    Wat heerlijk om jullie verhaal te lezen. Het blijft improviseren maar dat maakt het ook heel leuk. Geweldig wat jullie doen. Geniet en liefs uit Jaipur.
  6. Marloes Prins:
    7 februari 2023
    Erg leuk om jullie verhalen te lezen en fijn om op die manier het Zambia gevoel weer even te mogen ervaren. Mooi dat je kettingen kan maken voor in de shop. Veel plezier en succes
  7. Ans v Hees:
    7 februari 2023
    Wat een mooi verhaal weer uit Afrika .De ervaringen met de olifanten vind ik wel eng en ook beangstigend, zeker als ze zo dichtbij komen .
    Heel veel succes met het maken van je kettingen Threes en met alles wat jullie samen ondernemen . Lieve groetjes van ons .
  8. Duncan & Jo:
    Trots! Liefs van ons❤️
  9. Frank Winnubst:
    8 februari 2023
    Die kakkerlakken en schorpioenen, die vind ik vervelender dan die olifanten… Maar die apen zijn het ergst.
    Mooi dat je ook zinvol werk gevonden hebt Threes, met die primary health care werkzaamheden in de dorpen en de kettingen voor de craft shop. Klinkt goed!
    Veel succes en plezier!
  10. Ton en Maria:
    9 februari 2023
    We hebben weer genoten van jullie spannende verhalen! Wat geweldig Threes dat jij Leopold kunt helpen met het consultatiespreekuur! En dan kettingen maken!! Dat is jou wel toevertrouwd. Veel succes jullie beiden!
    Groetjes van Ton en Maria