Ons avontuur hier loopt ten einde

7 april 2023 - Mfuwe, Zambia

Lieve allemaal,

Het loopt tegen Pasen en ons verblijf hier zit er bijna op. We merken dat het duidelijk minder regent en dat er meer toeristen in de lodges komen. Daardoor is het leven hier wel wat levendiger en zien en spreken we meer mensen, wat heel gezellig is. Hier en daar een (blank) feestje, etentje in deze of gene lodge, meer mensen die in het dorp Hi Doc roepen en meer patiënten voor Leopold, ook het aanbod van groenten groeit met de dag dus de tijd van tomaten en uien is voorbij.

Wij realiseren ons dat we weer een mooi avontuur bij kunnen schrijven, veel mooie mensen hebben leren kennen en tegelijk weer hernieuwd heel erg blij zijn met ons leven in Boxtel in ons riante huis met voldoende middelen om een zorgeloos leven te leiden. In de 3 maanden dat we hier zijn is de nationale munt de kwatcha snel minder waard geworden. Toen we hier in 2017 waren kregen we voor 1 euro 10 kwatcha, afgelopen januari voor 1 euro 19 kwatcha en nu gaan er al 23 kwatcha in 1 euro. Terwijl bijvoorbeeld de benzine 1,25 is en de boodschappen wel wat goedkoper zijn dan in Nederland maar niet in verhouding met de devaluatie van de kwatcha, dus het is voor veel mensen een fikse klus om voldoende te eten te hebben. We krijgen bijna dagelijks vragen om hulp en hulp = geld, voor een winkeltje, opleiding, leesbril, medicatie, eten of gewoon om rond te kunnen komen. De kleine vragen honoreren we, misschien vooral om ons schuldgevoel over de ongelijke verdeling in de wereld af te kopen, grote bodemloze putten beginnen we niet aan. En steun bij opleiding onder strikte voorwaarden. We realiseren ons dat we de basale tekorten niet kunnen oplossen voor de mensen helaas.

Jef en ik hebben Rabecca bezocht en haar verteld van onze gulle vrienden en familie in Nederland die haar in staat stellen om het klaslokaal af te bouwen. Jef beheert het geld en bewaakt de voortgang en het bouwproces. Hij belooft  nu en dan foto’s sturen van de bouw. We houden jullie op de hoogte, nogmaals hartelijk dank namens Rabecca!

Mijn zus Ank is gearriveerd, heel gezellig! We gaan paasmaandag voor een dag of 4 naar een lodge. Men kijkt dan wie plaats heeft en we hebben mazzel: we gaan naar Flat Dogs, gekke naam maar wel een prachtige lodge met heerlijk eten! Daar hebben we zin in want echt lekker eten kun je hier niet. Ook iets lekkers bij de koffie is er niet dus ik noem de zelfgemaakte havermoutkoekjes steevast nougatinegebakjes van De Rouw, smaken ze toch anders!

Bij de winkel van Project Luangwa heb ik mijn kettingen afgeleverd, totaal 50, dus niet stilgezeten. Ze zijn mooi opgesteld aan een standaard met een leuk verhaaltje en foto van de “artieste” aan het werk. En nog wat creatieve trucjes aan ze overgedragen om zelf kralen te maken want die zijn hier niet te koop. Over de verkoop houdt men mij per mail op de hoogte want nu begint het seizoen pas echt.

Na ons afscheid hier gaan we met zijn drieën langs bij oude vrienden in Katete en vervolgens naar Livingstone om de watervallen te bekijken. Vanuit de lodge daar heeft Leopold een excursie geboekt naar een National Park in Botswana en als het klopt komen we daar bij een vierlandenpunt bij Kazungula, nl Zambia, Zimbabwe, Botswana en Namibië. Voor iemand die al opgewonden wordt van een Duitse grenspaal in het bos in Berg en Dal wordt dit wel een enorm hoogtepunt!

Fijne Paasdagen allemaal en hopelijk is het al een beetje lente!

Liefs van Leopold, Ank en Threes

1. Ans v Hees:
    7 april 2023
    Prachtig verhaal weer van jullie leven daar met alle beperkingen die jullie tegenkomen en idd wat mogen we blij zijn met ons leven hier .
    Jullie ook fijne Paasdagen en geniet nog van de mooie vakantiedagen !
    Gr Ans en Han .
  2. Jos Crusio:
    7 april 2023
    Nog een mooie tijd gewenst in Zambia, geniet er nog maar van.
    Wij gaan ervoor zorgen dat als jullie terug komen dat de lente is begonnen, dan is de overgang niet zo groot!!
    Tot snel, Gr Jos
  3. Karen:
    7 april 2023
    Sterke meisjes, zielige Zebra, een echte dokter en gelukkig ook wat toeristen op de foto!

Nino telt de dagen af - 5 jaar & Opa/Oma Threes weer terug!
  4. Nori:
    Joost & Nori hier :
    Fijn verhaal weer, gelukkig dit keer zonder enge beesten en onderkruipsels ....dat veraangenaamt toch wel en laat je minder huiveren ! Nog veel plezier de laatste dagen en kom veilig weer thuis .
  5. Eri:
    8 april 2023
    Dag buurtjes, het avontuur loopt langzaam naar het einde. Wat een ervaringen weer, wat een mooie bijdrage brengen jullie daar. Geniet nog na op jullie reisavontuur. Flatdogs.... een heerlijk verblijf. Daar zijn Monique en ik ook geweest 6 jaar geleden :) Lieve groet, Eri
  6. Juul&Olaf:
    8 april 2023
    Ha luitjes,
    Wat een inspirerend verhaal weer en wat leuk dat Ank er ook is! Hebben even gegoogeld, wat een mooi vooruitzicht Flatdogs, samen met het 'vierlandenpunt'; daar kan geen nougatinetaartje van de Rouw tegenop...Geniet nog lekker van het staartje van jullie prachtige verblijf en hartelijk groeten, ook aan Ank!
    Juul & Olaf
  7. Ton en Maria:
    9 april 2023
    Dag Threes en Leopold,
    Weer een prachtig verhaal! En wat een mooie foto's! Die kindjes met die prachtige ogen! Geweldig!
    Wij wensen jullie nog een mooi afscheid, een fijne tweede Paasdag en een mooie excursie in het National Park. Geniet van jullie laatste dagen!
    Groetjes van Ton en Maria