extra blog

26 februari 2023 - Mfuwe, Zambia

Lieve allemaal,

Mogelijk denken sommigen van jullie, Leopold en Threes, doe lekker je ding in Zambia, Lesbos of Curaçao en val ons daar niet mee lastig.     In dat geval kun je dit verhaaltje overslaan, heel begrijpelijk, no hard feelings! Of lees het maar laat het daarbij, ook prima.

Onze hulp Theresa heeft een dochter van bijna drie genaamd Marvellous. Haar oudere broer en zus gaan al naar school en nu vroeg Theresa of wij wilden bijdragen in het schoolgeld en een uniform voor Marvellous voor de pre-school. Want, zei Theresa, ze is er aan toe. (Wat wil je met zo’n naam, dan ben je vast een slimme meid). Nu hadden wij van goede vrienden een envelop meegekregen om aan een project naar keuze te besteden. We zijn zonder toezegging aan Theresa gaan kijken op The Kids Future Academy (door de naam waren we meteen verkocht) en hebben kennisgemaakt met Rabecca Phiri, een onderwijzeres die deze pre school twaalf jaar geleden heeft opgericht. Ze geeft zelf ‘s middags les op een school in het dorp, ‘s morgens is ze in de pre school en ondersteunt ze de kleuterleidster en de onderwijzer die in twee klasjes de kinderen voorbereiden op de echte school.

Een derde lokaal is in aanbouw maar het geld is op, dus een bouwstop tot er weer geld is. Van de donatie van onze vrienden hebben we Marvellous daar kunnen plaatsen, het schoolgeld hebben we rechtstreeks aan Rabecca betaald.

Rabecca is een integere en warme persoonlijkheid die heel trots vertelde dat “haar” kinderen het door een goede voorbereiding goed doen op school en dat er al een paar op het middelbaar onderwijs succesvol zijn en goede cijfers halen.

We weten dat er een hele hoop narigheid gaande is in de wereld en dat er links en rechts veel middelen worden gevraagd.                              Dit is een heel concreet doel waar Leopold en ik heel warm voor lopen aangezien we geloven dat educatie de basis is van de vooruitgang. En nu zijn we hier en kunnen we Rabecca direct helpen zoals destijds meneer Zulu.

Want geld overmaken naar dit land is lastig, met hoge transferkosten en de bekende strijkstok, weten we uit eerdere eigen ervaring. Dus is onze vraag wie er mee wil doen aan het “Project Rabecca”.

Zoals gezegd, voel geen enkele verplichting maar we willen niet achteraf spijt hebben dat we het niet hebben gevraagd.

Voor wie mee wil doen:

Het rekeningnummer is:

NL53ABNA 0436 0673 74 op naam van A.L. Messchaert/T. Hartmanns

Graag onder vermelding van Project Rabecca

Heel hartelijk dank en wij houden jullie op de hoogte!

Liefs van Leopold en Threes

1. CSM van Dijk:
    Een mooi project, Threes en Leopold. Veel succes en liefs,
    Claar
  2. Nelleke Hartmanns:
    26 februari 2023
    Ah die koppies, zo schattig maar wat een armoe! Wij dragen graag bij. Fijn dat er geen strijkstok is..
  3. Duncan & Jo:
    Lief. 💕
  4. Ans v Hees:
    26 februari 2023
    Heel veel succes met het project !
    Gr Ans en Han
  5. Ans v Hees:
    26 februari 2023
    Heel veel succes met het project !
    Gr Ans en Han
  6. Marie-Thérèse Willekens:
    26 februari 2023
    Wat een goed idee! Én een mooi project, zonder strijkstok. ;-)
  7. Nori:
    26 februari 2023
    Natuurlijk doen we mee, niks beter dan rechtstreekse projecten zonder strijkstok!
    Is de mevrouw in het roze Rabecca ?
  8. Threes:
    26 februari 2023
    Nee, dat is de kleuterjuf. Rabecca zie je links op de video waar ze met de kids een liedje voor ons zingt!
  9. Ank:
    26 februari 2023
    Wat n prachtig project! Wat fijn dat we via jullie kunnen bijdragen!
  10. Juul&Olaf:
    27 februari 2023
    Wat Ank zegt!
    Juul&Olaf
  11. Gerian:
    2 maart 2023
    Prachtig wat jullie doen. Top!!
  12. Leo den Biggelaar:
    2 maart 2023
    Vanzelfsprekend dragen wij een steentje bij aan dit zinvolle project. Want inderdaad: vooruitgang begint met educatie.
    Leo &Coby
  13. Rian Walters:
    6 maart 2023
    Wat een mooi doel weer. Doen jullie goed.
  14. Ton en Maria:
    8 maart 2023
    Dag Threes en Leopld,
    Geweldig project "Rebecca"
    Heel indrukwekkend dat klasje!!
    Heel veel succes! Ton en Maria