Leopold aan het woord

11 maart 2023 - Mfuwe, Zambia

Lieve allemaal,

Allereerst bedankt voor jullie gulle bijdragen voor het project van de Kids Future Academy, met dit bedrag kan het klaslokaal/ verblijfsruimte afgebouwd worden. De bouw zal begeleid worden door Jeroen Snijders bij een aantal van jullie bekend, hij is een oud dispuutgenoot die sinds 15 jaar hier woont en naast tandarts ook boer en aannemer is. Hij zal erop toezien dat de benodigde vergunningen aanwezig zijn en dat de juiste materialen gekocht en betaald worden, hij zal het geld beheren. Het zou jammer zijn als blijkt dat de onderwijzeres straks in een nieuwe auto rijdt en dat het gebouw niet af is.

Mijn werkzaamheden in het local health centre gaan voort met regelmatige frustraties over het gebrek aan alles wat nodig is. Steeds moet ik de auto in duiken en weer infuusvloeistoffen, naalden spuiten en medicatie halen die eigenlijk bedoeld zijn voor de voor patiënten die verbonden zijn aan het Lwuanga Safari Association Med Fund. Ik ben hier te gast en dat maakt het moeilijk te werken zoals ik vind dat ik moet werken, drie maanden is kort, zeker om het stramien hier te doorbreken.

Als ik bij voorbeeld een kind gezien heb, waarvan ik het nodig vind het te observeren in de kliniek, en schrijf eerst alleen paracetamol voor (wat wij altijd doen in Nederland….) dan weet ik zeker dat wanneer ik na mijn spreekuur ga kijken hoe het gaat met het kind de verpleegkundige van de afdeling twee antibiotica heeft toegevoegd en dan meestal per injectie toegediend. De reflex is kind, koorts, hoesten = pneumonie=antibiotica.  Ik heb me er maar bij neergelegd…..

Intussen ben ik specialist vleermuizenvanger geworden, de afgelopen dagen vijf vleermuizen gevangen in ons beestenvangbakje. Van Threes hoef ik niets te verwachten zij zoekt een veilig heenkomen, zie de foto. Met moed beleid en trouw zet ik ze buiten, volgens Enoch, de beheerder van het huis moet ik ze doodmaken daar ze anders terugkomen. Dit advies sla ik in de wind zonder dat met hem te delen, anders denkt hij toch maar: rare muzungu ( blanke).

Threes amuseert zich met creatieve uitingen, er staat al een paar weken een workshop op school gepland die telkens niet doorgaat omdat het benodigde elastiek er niet is. Ze kreeg laatst op woensdag een mailtje of ze next Friday kon workshoppen, dus zat ze vrijdag kant en klaar, blijkt er een taalmisverstand: next Friday is de vrijdag van de nieuwe week, coming Friday is vrijdag as. Maar zonder elastiekdraad is het opgeschoven naar next Friday!

We gaan onze laatste maand in, de regen lijkt minder, het is heel warm, in tegenstelling tot Nederland. Onze visa zijn zowaar probleemloos verlengd met een maand gelukkig!

Heel fijn weekend en lieve groet van ons,

Threes en Leopold

1. Ans v Hees:
    11 maart 2023
    Mooi verhaal weer van jullie bezigheden en wederwaardigheden in Zambia .
    Nog een hele fijne laatste maand en succes met alles wat jullie ondernemen !
    Gr Han en Ans .
  2. Juul&Olaf:
    11 maart 2023
    Ha lieve mensen,
    Dank voor jullie (wederom) mooie verhalen. Wat frustrerend als de lokale gebruiken volledig indruisen tegen je professionele kijk op (kinder)zorg en wat een verspilling van (dure) medicijnen....Nog een hele mooie tijd toegewenst beiden en liefs van ons.
  3. Duncan & Jo:
    Geweldig jullie! 🥰
  4. Joke van Geel:
    12 maart 2023
    Mooi verslag weer. Fijne laatste maand voor jullie. Wij zijn weer terug in NDL. Ook weer fijn om thuis te zijn. Liefs van ons xx
  5. Ton en Maria:
    12 maart 2023
    Weer indrukwekkend verhaal Leopold. Ik kan me voorstellen dat drie maanden erg kort zijn. succes de laatste maand.
    Threes, groot gelijk dat je Leopold de vleermuizen laat vangen.
    Nog een mooie laatste maand toegewenst!
    Groetjes van ons beiden.
  6. Ton en Maria:
    12 maart 2023
    Weer een indrukwekkend verhaal Leopold. Ik kan me voorstellen dat de tijd van drie maanden eigenlijk te kort is. Heel veel succes de laatste maand. En Threes, ik begrijp heel goed dat je Leopold de vleermuizen laat vangen! Wij wensen jullie nog een mooie maand toe!
    Groetjes van ons beiden.
  7. Marjolein Den Dekker-Hofland:
    22 maart 2023
    Wat een mooie verhalen Leopold, wat is de gezondheidszorg daar toch anders dan hier. Miss inderdaad maar beter om je erbij neer te leggen. Geniet toch samen van alle avonturen de laatste maand! Liefs Marjolein
  8. Rian Walters:
    28 maart 2023
    Leopold nog veel goede dagen gewenst daar