maandag 2 oktober

2 oktober 2017

Onze gasten Jan en Nicolette zijn inmiddels ruim 2 weken bij ons, heel gezellig! We zijn afgelopen weekend weer naar het wildpark geweest met zijn vieren, wat altijd aangenaam is. Dus voor jullie toch maar weer wat wildfoto’s om een beetje mee te genieten. Gistermiddag geluncht bij Dorica, die een typisch Zambiaans retaurant in Mfuwe runt, met een enorme hoeveelheid nsima, zie foto, en heerlijke kip en pompoenblad.

Van tevoren zijn Nicolette en ik 2 dagen gaan koken bij Mizosi, die me had gevraagd haar en haar twee koks wat Europese gerechten te leren koken en vooral ook de planning in de keuken te laten zien. Mizosi heeft een lodge op een km of 20 van het wildpark. Hier komen doorgaans Zambianen maar ze wil wat meer toeristen trekken, vandaar. We hebben hele leuke dagen gehad met haar, Bornface en Philemon en volgens mij vond iedereen het eten heerlijk. Mizosi was heel enthousiast over het geleerde en noemt het haar new restaurant! Nu ga ik volgende maand weer een paar dagen om nog wat te koken met ze, verheug ik me nu al op.

Vorige week kwam meneer Zulu achterom, Nicolette en ik zaten aan de koffie en Jan zat binnen op hoorafstand. Meneer Zulu kwam hulp vragen want zijn zoon moest voor 1 oktober zijn Medical School–geld in Lusaka betalen en hij kreeg pas zijn maisopbrengst eind oktober betaald van de regering. Eigenlijk zeg ik bij alles wat ik in deze zin lastig vind (ik gun het iedere vrager met heel mijn hart) dat ik het echt met mijn husband moet overleggen. Maar meneer Zulu was behoorlijk persistant en pakte uit zijn fietstas een keurige map met de rekening van de Medical School, ook nog even een bewijs dat zijn tweede zoon wiskunde studeert (ook duur) en een rekening van de elektriciteismaatschappij, allemaal erg kostbaar! Dus dan snapten wij zijn probleem wel. Toen ik vroeg hoe ik zeker kon weten dat ik het terugkreeg, zei hij dat hij Jehova Getuige was en dat in vers huppeldepup letterlijk staat dat wat je als Jehova leent je ook moet teruggeven. Toen waren wij natuurlijk verkocht en Nicolette zei, zullen we het samen doen? Jan had met een handgebaar al aangegeven dat hij hier niets mee van doen wilde hebben, hij dacht er het zijne van. Hij schreef nog wel even een schuldbekentenis en liet die ondertekenen door meneer Thomson Zulu met telefoonnummer en de belofte dat hij ons echt eind oktober gaat terugbetalen, we wachten en hopen, maar volgens Wieke en Robert die hier al jarenlang ervaring mee hebben zou dit de eerste keer zijn!

Diezelfde dag vroeg de tuinman Simon extra geld want zijn business ging slecht en ook onze single moeder-hulp Yvonne, die weer zwanger is, vroeg geld om haar huis te verbouwen. Mijn koffie-gesprekken met haar over veilig vrijen, condooms en zelfbeschikking hebben dus niet veel effect gehad helaas. Het lijkt een hele trieste bodemloze put.

Morgen nemen we afscheid van Nicolette en Jan met een vegetarische feestmaaltijd bij Benson en zijn we twee weekjes samen voor de laatste vrienden ons bezoeken.

Fijne dag allemaal en alle liefs van Leopold en Threes

1. Jeanne Voets:
    2 oktober 2017
    Wat een geweldige foto's weer vooral die van het babyolifantje super. Wat leuk Threes om met de plaatselijke bevolking te koken vraag mij wel af hoe je communiceert met deze mensen, al in hun taal of met handen en voeten. Ben benieuwd of deze Jehova zijn beloften na komt, jij met goede bedoelingen om te helpen maar dan.........
    Leuk hoor om jullie verhalen te lezen.
    Veel groeten Jeanne Voets
  2. Nelleke Hartmanns:
    2 oktober 2017
    Fijn dat jullie zo kunnen genieten met Nicolette en Jan! Bij het geld-leen-verhaal betrap ik mezelf vooral op respect voor meneer Zulu -die naam heb ik volgens mij eerder gehoord in dezelfde context-: dat hij het toch voor elkaar heeft gekregen. Ik hoop met jullie dat hij de uitzondering op de regel daar gaat zijn...!
    Veel liefs, Nel
  3. Ans v Hees:
    2 oktober 2017
    Elke keer weer heel mooi die foto,s die jullie genomen hebben in het wildpark en elke keer weer andere exotische dieren .Threes wat ontzettend leuk dat je je kookkunsten zo kunt overbrengen ,dat is jou wel toevertrouwd en samen met Nicolette is helemaal top.
    Ik zou nu maar stoppen met je liefdadigheid want direct staan ze in file bij je in de tuin .
    Heel veel groetjes van ons en ook veel groeten aan Nicolette en Jan .
  4. Lies van roosmalen- stam:
    2 oktober 2017
    ja Bieke kent haar klanten zij vragen vaak om geld ik lees wekelijks haar columm en moet er vaak smakelijk om lachen en de bevolking weet jullie snel te vinden als zij geld kunnen krijgen.
  5. Carin:
    2 oktober 2017
    Wat een bijzondere cultuur en natuur, en fijn Threes dat ook jij je kwaliteiten kunt inzetten!
  6. Rian:
    2 oktober 2017
    Mooie foto's Threes en fijn dat je daar met je kookkwaliteiten wat kunt betekenen. Heeft Leopold nog iets gehoord van dat 14 jarig meisje uit Mozambique wat zo ernstig ziek was?
    Hartelijke groeten
  7. André en Agnes Verhagen van de Wiel:
    4 oktober 2017
    Leuk verhaal dat je met de lokale bevolking heerlijke maaltijden kookt en dat ze daar ook blij mee zijn Threes.
    Ja en wat moet je ermee als ze om geld vragen om hun kinderen te laten studeren of er is iemand zwanger, moeilijk om nee te zeggen denk ik en zeker als meneer Zulu beloofd om het terug te betalen.
    We vinden het knap hoor van jullie om zo met alles en iedereen om te kunnen gaan.
    Veel bewondering hebben wij Threes en Leopold
    Groetjes André en Agnes👍👍
  8. Wilma van Roessel:
    6 oktober 2017
    Heel fijn dat jullie die mensen in de keuken kunnen helpen= leren koken met hun eigen ingrediënten.
    Dat die mannen zelfs daar zo'n mooie schorten dragen!!
    Geniet van de mooie natuur en fauna.
    Liefdadigheid is helaas daar een bodemloze put....

Groeten Wilma.
  9. Frank Winnubst:
    10 oktober 2017
    Vanuit Livingstone, in het verre westen, komen nog drie paupers richting oosten, naar Katete, die gevoed moeten worden. Tot overmorgen!