dinsdag 24 januari

24 januari 2017

Aaron roept dat er iemand bij de deur is die mij wil spreken, er staat een man die vertelt dat hij door de hond Ngwee van Rob en Wieke (waar wij nu op passen) gebeten is vanmorgen. Hij laat de wond aan zijn been zien en vraagt geld. Er volgt een onsamenhangend half chewa - half engels verhaal over politie, vaccinatie waar ik absoluut geen raad mee weet. En geld wordt hier nogal makkelijk aan blanken gevraagd in de veronderstelling dat het bij ons onuitputtelijk is. Ik ben met hem naar de poli van Tim en Leopold gelopen en daar kon hij een vaccinatie tegen rabies krijgen, kosteloos. Dus ik vertel hem dat en leg uit waar hij moet zijn. Bij de lunch meldt Leopold dat hij de man niet heeft gezien. Twee mogelijkheden, ik ben genept of ik pas als niet –zo-gek-op-honden-mens op een bijtende rabieshond! Never a dull moment hier.

Leopold is vanmorgen om 7.30u begonnen dus ik dacht, laat ik slim zijn en vroeg op de fiets naar de slager gaan dan heeft ie nog lekker veel vlees, dus ik was daar om 8 uur, iets te vroeg want de koe hing nog uit te dampen na de slacht. Nu had ik heel slim van tevoren een koe gegoogled waar alle vleesdelen benoemd zijn en die in mijn opschrijfboekje nagetekend om als een soort self-made point-it plaatje te kunnen aanwijzen aan de slager welk stuk vlees ik graag zou hebben: ossenhaas liefst! Dus toen de koe hing uit te wasemen heb ik het laten zien en hij snapte het. Hij moest nog even op de dokter wachten die het vlees zou keuren. Na een half uur kwam de dokter, heel stoer in een witte jas en jawel, goedgekeurd! Dus voor 30 kwatcha (3 euro) superverse ossenhaas, 1 kg liefst! En met verse sperciebonen  en de aardappelen van vorige week hebben we vanavond weer een koningsmaal!

Bij Robert Banda (facilitaire non-manager haha) niet echt verder gekomen, ze hebben geen hal met meubels en hij moet het uit andere huisjes weghalen. Het probleem is kennelijk dat als er iemand uit Europa teruggaat en het huis wordt schoongemaakt wordt alles wat erin staat meegenomen zodat er een leeg huis rest. Dus vanmorgen een bed besteld, 3 nieuwe matrassen en vanmiddag met Leopold even 2 leunstoelen en een bank bestellen. Robert had op mijn aandringen wel een dining table en 2 stoelen geregeld, hoezo wilden we ook nog 2 armchairs? Toen zei ik dat Dr Leopold ‘savonds heel moe thuiskomt en moet kunnen relaxen en dat kan niet op een dining chair! Zou Robert thuis op de grond zitten? Nee, dat is flauw maar wat een gedoe, ik word een beetje moe van dit geneuzel. Maar godzijdank heb ik verder geen drukke werkdag, dat scheelt, dit houdt me lekker bezig.

Ik heb elke dag wel een verhaal, als het teveel is sla je gewoon over, in de loop van de tijd zal het wel minderen maar nu wil ik het nog graag aan jullie kwijt!

Liefs Threes

1. Yvonne Lutgerink:
    24 januari 2017
    Leuk juist! Ik hou wel van dit soort verhalen. Gewoon doorgaan dus.
    Yvonne
  2. Marijk:
    24 januari 2017
    Ha Threes, knap dat je toch op de hond past ondanks je niet-gek-op-honden zijn (hier nog een). Wat de uitdampende koe betreft : fijn dat het vlees gekeurd wordt ! En een half uur wachten .... je hebt je al aardig aangepast.
    Federer - Zverev 6-1 7-5 1-2, óp naar de kwartfinale !
    Liefs,
    Marijk
  3. Rian:
    24 januari 2017
    Ik vindt het bijzonder om jullie belevenissen mee te lezen dus het is echt niet teveel. En bovendien lijkt het me ook heerlijk als je daar zo zit om je ervaring kwijt te kunnen, want bijzonder is het. Groetjes Rian
  4. Carin:
    24 januari 2017
    Ik moest even aan Cor vd Broek denken, waar wij lopend van school naar huis wel eens naar een geslachte koe gingen kijken.....
  5. Nori:
    24 januari 2017
    Threes ga lekker door met schrijven , ik geniet en zie het allemaal voor me , dat gedoe met die meubels en de poets ... Ik zou wel altijd voor een vrouw gaan, de Afrikaanse vrouwen hebben het zo zwaar soms ....Voor Leopold zal het wel zwaar zijn al die vreemde ziektebeelden en mensen die vaak onnodig dood gaan , nouja met de westerse bril op dan ....veel succes en hou vol met schrijven en blijf lachen anders huil je de hele dag !
  6. Ans v Hees:
    24 januari 2017
    Nou Threes wij genieten van je verhalen,dus ga er aub mee verder.Het is net of we er een beetje bij zijn ,zo beeldend beschrijf je jouw belevenissen.Ben heel benieuwd wanneer je met het aankleden van je huisje kunt beginnen ,en voor vanavond smakelijk eten .
    Gr Ans
  7. Ank:
    24 januari 2017
    Geweldig, je verhalen! En inderdaad zo smakelijk verteld dat het lijkt of we er zelf bij zijn. Vooral blijven doen. Het begint erop te lijken dat je zoveel mogelijk meebeweegt met de cultuur daar, tenzij....... Maar ja, dan krijg je ook dingen voor elkaar :)
    Liefs, Ank
  8. Miranda Udo:
    24 januari 2017
    Threes wat kun jij ongelofelijk boeiend schrijven zeg! Erg leuk om te lezen hoe het jullie vergaat daar in het Afrikaanse!!! Veel succes met dit grote avontuur, en blijf aub schrijven.
    Groetjes ook aan Leopold
    Miranda
  9. Ans hulscher:
    25 januari 2017
    Leuk om te lezen dus doorgaan met schrijven.
  10. Linda van den Heuvel:
    25 januari 2017
    Ik vind het erg leuk om jullie ervaringen in Afrika te mogen lezen, Threes, dus wat mij betreft zet je het schrijven nog lang voort. Je verhalen geven een mooie indruk van jullie belevenissen in Afrika. Mede omdat je alles met de nodige humor beschrijft, leest het ook bijzonder prettig. Ik wens Leopold en jou nog veel succes toe met alle verdere ontwikkelingen. Hartelijke groeten, Linda van den Heuvel
  11. Hella kneepkens:
    26 januari 2017
    Gewoon doorgaan met schrijven aub! Vind 't heel leuk om te lezen hoe 't met jullie gaat daar!

groetjes, Hella
  12. Wieke biesheuvel:
    11 februari 2017
    Jee zeg, had Ngwee die man echt gebeten? Dan heeft die vent haar geschopt. Ze bijt nooit iemand. Blaft wel. Goed gedaan, meneer verwijzen naar het ziekenhuis en de hartelijke groeten en geen geld :).