dinsdag 4 april

4 april 2017

Morgen vertrekken Truud en Thom na 3 fantastische weken samen. Zal wel even wennen zijn, we zullen hen missen!

Dankzij Thom hebben we een fantastisch kippenhok met 5 village chickens. We hebben het dan ook Thom's Chicken Farm gedoopt want terwijl Leopold op de poli was heeft Thom het grote werk gedaan!

We zijn 4 dagen naar het Luangwa National Park geweest en verbleven in een luxe lodge in een heel mooi ingerichte safaritent, waar we ‘s nachts de hippo’s rond de tent hoorden lopen. Overdag zitten ze in de rivier en bij schemering komen ze er uit om in de nacht te grazen (graseters gelukkig!) en ’s morgens weer onder te duiken in de rivier. Er lopen bewakers dag en nacht rond om te speuren naar olifanten, hippo’s en andere wilde dieren rond de lodge. De safari’s waren geweldig en we hebben heel veel dieren gezien, heel indrukwekkend! Hopelijk hebben jullie met de foto’s ook een beetje safari-gevoel.

Afgelopen zondag hebben we bij een mooie belevenis gehad bij Benson. Hij woont in een dorpsgemeenschap genaamd Kachipu, voornamelijk Jehova Getuigen die hun geloof vertalen naar het dagelijks leven door voor elkaar en vooral voor de zwakkeren in de familie en het dorp te zorgen en er geen sprake is van Wachttoren-achtige taferelen met de voet tussen de deur! Prachtig om te zien en te voelen vooral. We zijn met hem naar een healer (medicijnman) geweest die via door hem aangebrachte tattoos wortelsappen, en andere kruidachtigen inwrijft, hij zei dat het hielp! Daarna een wandeling door het dorp waar alles door elkaar loopt, kinderen, koeien, geiten, varkens, oude vrouwtjes, het hele dorp liep uit. Er was een rouwceremonie gaande waarbij mannen verkleed als boze geesten door zang en dans de geesten verdreven. Wat een cadeau om hier allemaal zomaar deelgenoot van te mogen zijn. Daarna bij Benson een vegetarische maaltijd met wel 20 Zambiaanse gerechten, zalig klaargemaakt, we hebben allemaal nog nooit zo lekker vegetarisch gegeten! In een met kaarsen verlichte ruimte zaten wij aan de tafel vol met gerechten, de familie zat in de hoek op de grond te eten. Bijzonder! Benson gaat me vegetarische gerechten leren maken op kleine BBQ-tjes.

Er is in Katete een stichting Tikondane genaamd die voor arme mensen werkplekken realiseert om werkervaring op te doen om beter een baan te kunnen vinden, want banen zijn hier zeer schaars en de mensen zijn veelal slecht opgeleid. Deze stichting wordt al 18 jaar geleid door een Duitse vrouw die hiervoor afhankelijk is van fondsen en gasten die in haar lodge verblijven en vrijwilligerswerk doen daar. Er is ook een restaurant bij, maar dat loopt voor geen meter. Ik ben begonnen met de keukencrew een paar menu’s te leren koken die snel op tafel staan, want nu is de wachttijd gauw ruim een uur of langer. En dan is het vaak ook niet lekker. Over 6 weken moeten ze zelfstandig en snel een smakelijk 3-gangen menu kunnen koken en uitserveren, dat is het streven. Dan trommel ik de volunteers op en gaan we met zijn allen proeven! Nog een hele opgave want de wil is er zeker maar het werktempo ligt erg laag en ik ben benieuwd of het gaat lukken.

Nou, dat was een heel verhaal maar het was ook al weer even geleden!

Fijne dag allemaal en alle liefs Leopold en Threes

1. Nelleke Hartmanns:
    4 april 2017
    Wat een onvergetelijke belevenissen beschrijf je! Je zult Truud en Thom zeker missen, maar wat ontzettend leuk dat je iets zinvols hebt gevonden om mensen daar te leren! Wie weet hebben ze straks tot in lengte van jaren Theresa's menukaart daar, top! Een beetje geduld zul je nodig hebben, maar je hebt ook veel tijd, toch?
  2. Ans v Hees:
    4 april 2017
    Bedankt voor de prachtige fotoserie ,super dat jullie zo genoten hebben in het wildpark en de luxe lodge.Threes veel succes met je nieuwe activiteiten ,dat gaat je zeker lukken..
    Thom je kippenren ziet er professioneel uit ,en nu maar hopen dat de kippen het naar hun zin hebben .
    Truud en Thom goede reis terug .
    Lieve groet Ans en Han .
  3. Jacqueline koelink:
    4 april 2017
    Wat een geweldig verslag wij genieten iedere keer weer als er iets nieuws komt en wat een prachtige foto's. Al ken ik threes niet goed maar ik zie dat het genieten is daar en wat een activiteit allemaal. Nu maar hopen dat de kippen ook gaan leggen verse eieren heerlijk toch uit jullie eigen kippenhok. Heel veel succes met alles wat jullie ondernemen.
    lieve groeten joop en jacqueline. (koppel 17)
  4. Rian:
    4 april 2017
    Wat een prachtige foto's en fijn dat jullie al dat moois gezien hebben! Sukses met het vlot trekken van het restaurant.
  5. Ton en Maria:
    4 april 2017
    Threes en Leopold, wat een geweldige foto's. Naast jullie mooie verhaal zeggen die genoeg hoe mooi het was! Een hele goede reis voor Truud en Thom morgen!
    Heel veel groetjes van ons!
  6. Nori:
    4 april 2017
    Nou jullie zitten daar niet stil, wat een fraai kippenhok , zijn er al eieren te rapen ? Wat leer je ze te koken in het restaurant Threes ? komen er ook westerse gasten ?
    Mooie fotoos ! vinden jullie die nijlpaarden niet doodeng ?
  7. Frank Winnubst:
    5 april 2017
    Prachtige foto's, heerlijke verhalen. Wees niet te ambitieus met je kooklessen want 3 gangen vindt De Gouden Pollepel wel wat veel voor Afrika. Geintje...
  8. Wilma van Roessel:
    6 april 2017
    Mooi verhaal en leuke kleurrijke foto's weer.
    Succes met het aan leren van een 3 gangen menu.
    Vooral het tempo is voor ons gehaaste westerse mensen moeilijk te "accepteren".
    Sterkte samen,
    Wilma.
  9. Wim Bech:
    6 april 2017
    Leopold als bob de bouwer! Toch mooi avonturieren zo.
    Geniet ze van alles!
  10. Huug:
    8 april 2017
    Wat een schitterend verslag, Threes! En de rimboe is een lustoord waar we in oktober graag een kijkje komen nemen. We zijn ook heel benieuwd naar Threes' kookkunst 2.0, nu uitgebreid met kruidig ingewreven vegetarische schotels en korhoen uit eigen hok! Wil je wel geloven dat we er langzamerhand gewoon zin in beginnen te krijgen!