woensdag 12 april

Woensdag 12 april

Gisteren in Tikondane met Ruth, Alice, Martha, Olipa en Edson (de gehaktmolenbediener) spaghetti bolognese gemaakt waarbij ik tot hilariteit van de dames zei dat ik de luie mzungu ging spelen en hen het werk liet doen. En na de mislukte oeuf en cocotte van de vorige keer (de glazen knapten au bain-marie) was het resultaat van beiden perfect! Ze bedankten me uitgebreid en waren zeer enthousiast, leuk! Ik merk dat het winnen van vertrouwen belangrijk is om ze wat te openen en enthousiast te krijgen, en dat is  weer wat meer gelukt.

In Mfuwe bij het wildpark had ik 2 prachtige chitenges gekocht die niet teruggekomen zijn uit de was, ik baal als een stekker. Het probleem doet zich hier vaak voor, Elke van Tikondane vertelde dat ze niets in de koelkast kan laten liggen want dat het dan weg is (zelfs een appel of een stuk kaas) en wij halen onze fietsen en tuintafel elke avond binnen anders wordt het gestolen. We hadden een losse reserveband buiten staan, in no time weg… Dat betekent ook dat we als we wat langer weggaan ons huis niet onbewoond kunnen laten dus heb ik voor over 2 weken en vast voor augustus Yvonne gevraagd of ze dan hier komt wonen. Gelukkig wil ze dat, voor haar een welkome extra inkomstenbron en voor ons een heel prettig gevoel.

Afgelopen weekend weer alleen, beetje kaal zonder Truud en Thom maar we hebben lekker thuis aangerommeld, sinaasappel- en lemoncurd gemaakt, limoensiroop, koekjes gebakken en sambal met pepertjes uit de tuin en Leopolds befaamde limoncello. Het is avocadotijd, heerlijk! Helaas hebben we zelf geen boom maar de buren wel dus regelmatig komt Marloes met avocado's.

Theresa’s Mess loopt als een trein, elke donderdag volgeboekt! En ook de Take Away is een succes, heel fijn dat er nu na de regentijd meer variatie op de markt is aan groenten, zodat ik elke keer iets anders kan serveren.

Komend paasweekend gaan we samen nog een paar dagen naar het wildpark, met eigen auto een beetje in het park rondrijden en in een lodge wat relaxen, zwemmen, heel leuk. Leopold heeft Goede Vrijdag ook vrij dus een lekker lang weekend.

We hebben hier met Joop, Wieke en Robert ook op vrijdagmiddag seniorenborrel, wisselend bij een van ons, voelt enigszins als thuis. Over anderhalve week komen Leopolds kinderen met aanhang, heel gezellig. Met zijn allen naar het park en door naar Malawi, leuk vooruitzicht!

Zo, weinig spectaculairs beleefd maar we genieten van de kleine dingen!

Fijne Paasdagen allemaal en lieve groet,

Leopold en Threes

1. Jan en Rianne:
    Hoi Threes en Leopold,

Wij zitten nu in Japan (rondreis) en gaan morgen naar Hiroshima. Echt weer een hele andere wereld en keuken dan Afrika maar ook ..... iedere dag verbazen we ons en genieten! Lieve groeten
  2. Ans v Hees:
    12 april 2017
    Nou Threes en Leopold ,wij vinden de dingen die jullie daar allemaal doen en meemaken nogal spectaculair .Wat fijn dat jij je kookkunsten met zoveel succes kunt overbrengen aan de plaatselijke bevolking en wat een mooie en dankbare dagbesteding .Hele fijne paasdagen ook voor jullie en straks fijne dagen met de kinderen van Leopold .
    Lieve groet Ans en Han .
  3. Nori:
    12 april 2017
    Gaat tikondane nu de spaghetti op de kaart zetten ? Het is toch een lodge ? wij willen jullie graag bezoeken via Malawi en zijn benieuwd welke lodges jullie gaan bezoeken ....Het schijnt aan het Lake Malawi heel bijzonder mooi te zijn . We zijn ons aan het informeren , leuk ! Veel plezier met Pasen samen tot gauw weer hoors
  4. Miny en Herman:
    Dag Threes en Leopold,

Fijn dat jullie zoveel positieve dingen meemaken. Mooi om op deze manier op de hoogte te blijven. Zo leer je andere culturen beter begrijpen.
    Met Sander heb ik kennis gemaakt en even in de tuin bezig geweest. De verwoestende werking van het zevenblad aangepakt.
    Door eigen drukte heb ik nog niet zoveel kunnen doen, maar dat komt hopelijk nog.
    Wij wensen jullie fijne paasdagen.
    Miny en Herman.
    Met Sander heb
  5. Marijk:
    Lieve Threes en Leopold,
    Blijf me verbazen over wat jullie allemaal meemaken ! En vervelend van die chitenges, maar wat zijn het ?
    Geweldig dat je kookkunst zo aanslaat Threes !
    Fijne Paasdagen en daarna genieten van De Messchaert-club, liefs van Emile en Marijk
  6. Monique Broeren:
    13 april 2017
    Wat fijn dat we dit al lezend mogen meebeleven. Ik geniet van de verhalen.
    Ben ook benieuwd wat chitenges zijn
  7. Threes:
    13 april 2017
    Chitenges zijn die kleurige doeken die de dames als een soort rok omknopen ter bescherming van hun kleding, maar ook gebruiken als draagdoek voor hun kindjes.
  8. Rian:
    13 april 2017
    Fijn om jullie belevenissen mee te mogen lezen. Fijne paasdagen.
  9. Lies van roosmalen- stam:
    14 april 2017
    gezellig om zo op de hoogte te blijven van jullie belevenissen ook ik wens jullie vrolijke en gezellige Paasdagen toe
  10. Wilma van Roessel:
    15 april 2017
    Weer hele mooie foto's en prachtige geasfalteerde weg en zelfs fietspad. Zeer uniek voor Afrika lijkt me.
    Dat stelen is en blijft heel erg vervelend. Zij zien dat wij meer hebben dan zij zelf en denken dat wij dat wel kunnen missen? en/of geld hebben voor nieuwe te kopen?
    Heel begrijpelijk misschien maar wij zijn daar niet zo mee "opgevoed'.
    Hele fijne Afrikaanse paasdagen.