Extra editie

Bedelblog voor meneer Zulu

In de blog van afgelopen dinsdag schreef ik dat de enige geldlener waar ik vertrouwen in had meneer Zulu was. Nou, met mijn mensenkennis is niet veel mis al zeg ik het zelf want vanmorgen stond hij bij de poort, fiets in de hand en paperassen keurig in een mapje achterop.

Hij kwam zijn schuld betalen als beloofd. En tevens nodigde hij ons voor zondag bij hem thuis uit, want nu zijn al zijn kinderen er, ook de studenten. Het is nl regentijd en dus tijd om het land klaar te maken, in te zaaien etc. En dan komt de hele familie helpen. Hier is een Zambiaanse arts die in de oogsttijd 2 maanden op het land van zijn ouders gaat (moet?) werken, heel bijzonder.

Ik was echt heel ontroerd dat hij zich aan zijn woord hield. Er zat wel een addertje onder het gras want hij heeft 8 kinderen en nu is zijn dochter aangenomen op de Nursing School. En nu moet hij daarvoor zo'n 700 euro ophoesten, echt een kapitaal voor hier. Hij vertelde dat zijn dochter elke nacht huilt omdat ze bang is dat het voor haar niet gaat lukken. Dus vroeg meneer Zulu of wij ook voor haar dit geld willen voorschieten, hij heeft een bankrekening (bijzonder voor Zambianen) en maakt het in mei over want dan heeft hij weer geld na de oogst.

Nu bedacht ik het volgende:

Met als grote voorbeeld mijn buurvrouw Wieke die geld inzamelt via Facebook en natuurlijk een Bekende Nederlander is, zou ik mijn trouwe lezers als beetje Bekende Boxtelaar een bijdrage willen vragen om meneer Zulu dit bedrag te schenken. Ik gun het hem zo van harte, het is zo'n eerlijke, wijze man die begrijpt dat educatie de basis is van een beter leven hier.

Voel je absoluut niet verplicht hoor, maar ik zou het jammer vinden als iemand later zegt, had het maar gemeld!

Het rekeningnr van ons is: NL53 ABNA 0436 0673 74 t.n.v. AL Messchaert o.v.v. Meneer Zulu

Wieke, bedankt, je bent mijn voorbeeld met alles wat je hier hebt bereikt met het geld van goedgeefse lezers!

Liefs allemaal en hartelijk dank!

Leopold en Threes

1. Nelleke Hartmanns:
    14 december 2017
    Ach Threes, fijn dat je geloof in meneer Zulu terecht was! Wij doen graag mee.
    xxx Paul & Nelleke
  2. Monique van Loon:
    14 december 2017
    Fijne herinneringen aan meneer Zulu op tikondane! Dus doe uiteraard ook mee.
    Geniet van jullie laatste dagen in Zambia.
    Tot in Boxtel.
    Groetjes Monique van Loon
  3. Marijk:
    14 december 2017
    Och Threes, wat roerend .... inderdaad, samen zijn we sterk, we doen mee

liefs van Emile & Marijk
  4. Rian:
    Mooi dat je gevoel klopte! Wij doen mee. Groeten Rian
  5. Jan van Walbeek:
    14 december 2017
    Ha Threes, goed initiatief hoor! Je zult je herinneren dat toen dhr. Zulu jullie -jij en Nicolette- op het bordes zat te betoveren enkele maanden geleden ik, zittend in de huiskamer, e.e.a. aanhoorde en wat tegengas gaf ("leg jullie beider leningen in ieder geval schriftelijk vast"). Jullie gingen toen overstag, ik niet. Zulu lijkt inderdaad een betrouwbare en zeer op de toekomst van zijn kinderen betrokken vader. Ik weet niet of Nicolette weer in zee gaat, ikzelf zal deze keer een microkredietje bijdragen. Chapeau voor jouw initiatief! Je moet nu eigenlijk gewoon wat langer blijven....
  6. Ans v Hees:
    15 december 2017
    Je hebt dus echt mensenkennis Threes en het is een mooi initiatief.Wij doen mee.
    Gr Ans en Han
  7. Wilma van Roessel:
    Wij doen mee.
    Jullie nog fijne gezellige dagen en een heel goed begin voor 2018.
    Wilma
  8. Eri:
    Hallo Threes en Leopold,
    Ieder jaar gaat er van ons gezin een bijdrage naar een goed doel (ipv kerstkaarten). Dit bedrag storten wij dit jaar voor Dhr. Zulu. Een bijzonder goed idee Threes, zo kan goed afkijken toch een positief resultaat hebben : )
    Voor jullie mooie laatste dagen in Katete, ga je de traditie van oliebollen rondom de jaarwisseling in Katete voortzetten? Lieve groet, Peder, Eri en de kinderen
  9. Frank Winnubst:
    16 december 2017
    Ik doe mee voor 5% van het totaal voor die Zulu. Ik geloof hem voor de helft, vandaar. De Gouden Pollepel is door schade en schande een beetje wijzer geworden...
  10. Truud:
    18 december 2017
    En natuurlijk doen wij ook mee!
    Fijn Threes dat meneer Zulu zijn woord heeft gehouden en zijn dochter geen slapeloze nachten meer hoeft te hebben
  11. Ton en Maria:
    19 december 2017
    Dag Threes en Leopold,
    We hebben weer genoten van je laatste reisverslagen en de prachtige foto’s ( we waren weer wat achter met lezen door drukte en een sterfgeval van een hele goede vriend)
    De tijd schiet nu op hè! Wij wensen jullie veel succes de laatste weken en alvast hele gezellige Kerstdagen!
    Ook wij doen mee.
  12. Joke van Geel: