Dinsdag 12 december

12 december 2017

We hebben onze laatste trip naar het wildpark gemaakt, het was weer geweldig! Het is de tijd van de jonge dieren, die beelden wil ik jullie niet onthouden, zo schattig! En aan het eind van de droge tijd gingen er blijkbaar veel hippo's dood, die zoals je op de foto ziet geheel natuurlijk wordt opgeruimd door krokodillen, hyena's, gieren en maraboes. Er zaten echt duizenden gieren in de omgeving hun kans af te wachten. Ik vind het een aandoenlijke foto omdat de hippo er zo kwetsbaar bij ligt met zijn dikke poten in de lucht terwijl de gieren zijn lijf binnendringen. De kop is al door grotere dieren verorberd. Ongelooflijk maar we zijn terug geweest naar de plek en er blijft echt niets over!

Ook Sinterklaas is hier gevierd, hilarisch want Joop was Sinterklaas en we hebben de Engelsen uitgelegd hoe het ging met lotjes trekken, gedicht maken, mag wel scherp maar niet venijnig. De Nederlanders in het Engels natuurlijk, wat moeilijk maar leuk bleek. Ze kenden het niet maar ze vonden het zo leuk dat ze het in Engeland gaan introduceren!

Eind oktober was onze laptop gestolen en omdat de politie niet verder kwam (niets gedaan eigenlijk) hebben we een private investigator in de arm genomen. We hebben afgesproken dat hij bij het begin van de investigation 500 kwatcha zou krijgen en als hij de laptop terugbezorgt nog eens 500. Zo gezegd zo gedaan, na een week vroeg hij weer om geld omdat hij op internet moest en hij geen geld had om airtime te kopen. Ok, want we wilden onze laptop wel graag gelokaliseerd hebben. En jawel hoor, getraceerd in Lusaka op de Cairoroad nr 31, hoera, gevonden. Maar onze investigator was niet geautoriseerd om de laptop daar te halen, dus moesten we weer betalen voor het vervoer van de politie van Lusaka naar de Cairoroad. We zijn al over ons budget heen en horen dus nu al een paar weken niets meer.

We houden vertrouwen, al is dat soms lastig.

Want neem nou mijnheer Zulu, die is ook nog niet geweest om de lening van het schoolgeld van zijn zoon te voldoen en zelfs Father Abraham heeft zijn lening nog niet terugbetaald. En Mustapher die al het hele jaar doende is om onze eigendomspapieren van de auto te regelen, daar al 3 keer voor is betaald en telkens een andere smoes heeft om ze niet te hebben, netwerkproblemen, desbetreffende persoon was er niet, printer deed het niet en ga zo maar door. En ik blijf geloven dat mijnheer Zulu nog komt als de regering hem zijn mais betaalt, wat in oktober zou plaatsvinden, de anderen heb ik al afgeschreven helaas, teveel smoesjes.

Wij hebben een linnen dekbedhoes, maar die heb ik gesplitst want het is hier veel te warm voor zo'n dubbel laken. Nu houd ik erg van linnen kleding en ik heb onlangs van een van beide delen een blouse en een overslagrok gemaakt, eerlijk gezegd ben ik er zelf best tevreden over en het draagt heerlijk, geinig he? Met een oude elektrische naaimachine waarvan het lampje kapot is, het spoeltje er geregeld uitschiet omdat het klepje niet meer werkt en het garen met een potlood op de machine staat, maar het werkt!

Ik hoorde dat het flink sneeuwt in Nederland, code rood, lekker thuis met open haard aan, wat een verschil he, het is hier 38 graden. We hebben de eerste mango's geoogst, heerlijk.

Fijne winter allemaal, doe voorzichtig en veel liefs van Leopold en Threes

1. Carin:
    12 december 2017
    de tijd snelt voorbij en met heel veel mooi ervaringen komen jullie binnenkort weer terug ;)
  2. Truud:
    12 december 2017
    Oh Threes, wat weet je het heerlijk te beschrijven. Wat jammer voor de Zambianen dat ze jullie binnenkort weer moeten missen en wat vinden wij het fijn dat jullie weer thuis komen
  3. André en Agnes Verhagen van de Wiel:
    Hoi Threes en Leopold
    Bijna het laatste prachtig verhaal wat jullie daar meemaken,wel vervelend dat de laptop nog niet terug is .
    Wat een mooie dieren heb je daar in het wildpark ,en ja wat zielig die koeien op de aanhanger maar zo gaat dat daar nu eenmaal.
    En wat leuk Threes die rok en blouse die je hebt gemaakt ,het staat je heel mooi en dan die prachtige ketting erbij..top.
    Ik snap dat je naar de Waag wil en daar weer gezellig met vrienden bij kletsen.
    Nog een fijne tijd samen ,ze zullen jullie zeker gaan missen.
    Groetjes André en Agnes Verhagen
  4. Jan en Rianne:
    12 december 2017
    Wat genieten we toch van je verhalen. De verhalen van het alledaagse leven daar zijn voor ons niet alledaags en daarom bijzonder ! Heb nog een mooie tijd daar en hopelijk ook een prettig afscheid.
  5. Wieke biesheuvel:
    12 december 2017
    Fijn weer wat te lezen over hoe het met jullie gaat. Kijk er best weer naar uit om terug te gaan. Kkkkkoud hier. Niks aan.
  6. Miny en Herman Deckers:
    12 december 2017
    Door computerstoring achter geraakt, maar we zijn weer bij.
    Wat fantastische verhalen en wat veel lieve en minder lieve beesten en beestjes
    De tijd zit er al weer bijna op. De Waag is er nog steeds, dus daar kun je dan weer terecht.
    Het ontwerp van Threes misschien een aardig idee voor b.v. Filipe.
    Volgende week onze jaarlijkse kerstdrive.
    Geniet nog van de laatste weken in dit mooie maar blijkbaar ook moeilijke land met bureaucratie en corruptie.
    Miny en Herman
  7. Ans v Hees:
    12 december 2017
    Prachtig verhaal Threes en wat een mooie foto's van het wildpark .Geniet nog maar een paar weken van alle mooie gebeurtenissen en vergeet alle vervelende smoesjes maar..
    Ik denk dat jullie dat niet kunnen veranderen .
    Alvast fijne Kerstdagen al zullen die anders zijn dan in Nederland .Wij genieten nu van een prachtig sneeuwlandschap.lieve groet Ans en Han ..
  8. Joke van Geel:
    12 december 2017
    Ja Threesje. Dat had ik je wel kunnen voorspellen.
    Dit hebben wij ook al vaak meegemaakt in Zuid Afrika.
    Tot de Dominee toe zelfs. Wij hebben teveel vertrouwen zeggen ze hier.
    Jack is jaloers op jullie gamedrives. Hij heeft het deze keer gemist.
    Ik ben ervan genezen door slechte ervaring met Olifanten.
    Geniet nog even van de leuke dingen en we zien jullie volgende maand.

Gr Jack en Joke xxxx
  9. Rian:
    13 december 2017
    Mooie ervaringen weer. Inderdaad al die smoesjes lijkt me een uitdaging om daar rustig onder te blijven. Wens jullie een zinvolle laatste tijd daar. Groetjes Rian
  10. Frank Winnubst:
    14 december 2017
    Wij hadden zondag een witte Klaas en daarna dooi, grauwe pap op straat. Ik hoop dat de gure herfst snel omslaat in een echte winter. Geniet nog even van de tropen! En hoe is het met de kokoslikeur? Groeten en tot snel, Frank
  11. Charlotte en Ed:
    20 december 2017
    Hallo lieve mensen, hebben genoten van jullie mooie verhalen Trees en Leopold! hoop dat je al jullie verhalen kunt bundelen !!! Echt prachtig en zeker samen met de foto's en video. Het einde van jullie avontuur komt inzicht !
    Wij wensen jullie hele fijne kerst en een goede reis naar huis.Graag tot ziens in het kneuterige maar gezellige Boxtel 🎄🎄🎄🎄🎄😘🍀👍 Charlotte en Ed
  12. Eke:
    20 december 2017
    Trees en Leopold
    Wat een mooie foto's van al die jonge dieren, schattig.
    Gezellige kerstdagen en geniet nog van Zuid Afrika!