gastblog Thom en Truud

28 maart 2017

Op verzoek van Threes en Leo even een blog van Thom en Trudy.

Wij zijn sinds 15 maart bij hen te gast in Katete. Wat een beleving om een aantal weken met hen mee te draaien. Leo werkt hard, 5 dagen per week op de poli van het ziekenhuis. Het is mooi om te zien hoe hij geniet van al het nieuwe. Nieuwe ziektes, nieuwe collegae, een totaal andere werkomgeving met al zijn beperkingen, het gebrek aan luxe, of een simpele douche (is hier beslist niet simpel). Het lijkt Leo niet uit te maken hij straalt.

Het enige wat hij mist is vooral de sportmogelijkheden die in Katete en omgeving vrij beperkt zijn. In het weekend stapt hij op zijn fiets en maakt een tocht van 1 of 1 ½ uur. Meer was ook lastig tot op heden want in het regenseizoen is eigenlijk alleen een hoofdweg beschikbaar waar op grote delen, zowel auto’s (tot 100 km per uur) fietsers en ook wandelaars gebruik van maken.

Threesje, heeft ons zoals we haar allemaal kennen, heel hartelijk en warm onthaald. Bedden laten maken, gordijnen genaaid, klamboes opgehangen en in eerste instantie allerlei verontschuldigen over de eenvoud van een toilet die bijgevuld moet worden om door te spoelen, het ontbreken van een douche, de zorg of er voor ons wel genoeg te doen was etc.

Gelukkig heeft ze na een nachtje slapen de zorgen over boord kunnen zetten omdat we vanaf minuut 1 ontzettend genieten. Genieten van de omgeving die er vriendelijk uitziet. In de omgeving van het ziekenhuis staan allerlei kleine huisjes waar de vrijwilligers en de buitenlandse doktoren wonen. Verder zie je veel bezoekers en patiënten door dit “dorpje” lopen. Regelmatig komen er auto’s langs met daarin groepen vrouwen die prachtige liederen zingen. Tevens zijn er wat “winkeltjes” die stoffen of groenten verkopen. Er is een “kantine” waar  het personeel kan eten (wat niet zo lekker is waardoor Threes al veel naam heeft gemaakt met haar takeway en theresa’s mess).

We genieten ook van Threes die langzaam maar zeker haar weg lijkt te vinden. Gistermiddag en avond was er een urenlange stroomonderbreking terwijl Threes s’ avonds klanten had voor de take-away. Ze gooit moeiteloos haar plan om . Ipv het koken op een 4 pits elektrisch fornuis, haalt ze een 1 pits gasstelletje tevoorschijn en brouwt weer iets heerlijks voor de artsen die moe uit hun werk met hun bordje langskomen. En Threes, in het donker, vanwege de stroomonderbreking, stralend in de keuken. (jullie zien het vast allemaal voor je).

Morgen gaat Threes voor de eerste keer bij Tikondane (een stichting voor werkgelegenheidsprojecten voor de armen ) kookles geven aan een aantal lokale vrouwen om te kijken of ze daardoor het restaurant beter kunnen laten functioneren. Ze heeft al een aantal menu’s opgesteld en heeft er zin in.  Naast de kookwerkzaamheden stroomt haar energie weer en heeft ze allerlei creatieve ideeën met betrekking tot het maken van kettingen van natuurmaterialen. Ik heb er zoveel vertrouwen in dat ik de 1e bestelling al geplaatst heb. Aangezien Threes heel veel kan, maar niet zo commercieel is (haha understatement) heb ik gezegd dat ik er 45 euro voor wil betalen (vriendenprijsje) en dat i de eerste afnemer ben. Foto hiervan zal geplaatst worden op de blog en bestellingen kunnen gedaan worden via mij [email protected]. Ik wil jullie aanmoedigen niet te lang te wachten want ze kan er dit jaar waarschijnlijk niet meer dan 8 tot 10 maken en daarna heeft ze deze prachtige materialen niet meer voor handen.

Als laatste ( een mens moet toch een keer ophouden) wil ik nog kwijt dat we het heel bijzonder vinden om zo deel uit te maken van hun leven maar ook het leven op het Afrikaanse platteland. Juist door het gebrek aan luxe, winkels, bios , tv etc. zijn we meer gefixeerd op het leven om ons heen. De Zambianen zijn heel positief en hartelijk ingesteld. Ze leven werkelijk bij de dag en lijken zich zelden of nooit druk te maken over de nabije- of verre toekomst. Er is weinig materie, maar veel verbondenheid en gemeenschapszin.

Threes en Leo dank dat we deze weken bij jullie mogen verblijven. Het is een hele mooie ervaring.

1. Carin:
    28 maart 2017
    Leuk om jouw versie van het leven daar ver weg lezen. Dank voor de mooie beschrijving van de rol en betekenis van Threes en Leopold in het dagelijks leven van de Zambianen op die plek! Wat een geweldige ervaring voor allen, mij ook...op afstand ;)
  2. Jos Crusio:
    28 maart 2017
    Thom en Trudy, goed te lezen dat jullie het naar de zin hebben, Threes haar weg heeft gevonden en Leo straalt.
    Ik heb er erg veel zin in om in oktober dezelfde ervaring te gaan meemaken!
    Nog veel plezier!
  3. Ans v Hees:
    28 maart 2017
    Een hele mooie beschrijving Thom en Truud van het leven van Threes en Leopold in Zambia en heel fijn dat zij hun draai hebben gevonden. Leopold met zijn werk en Threes die ,zoals wij haar kennen al haar creatieve ideeen ten uitvoer gaat brengen .De kooklessen worden vast een groot succes .Thom ik ben ook benieuwd naar de kippenren groetjes van Han en Ans .
  4. Monique Broeren:
    28 maart 2017
    Mooi verhaal, het bruist daar bij jullie
  5. Cees van geel:
    28 maart 2017
    Wat geweldig om te lezen en te zien (foto's) wat voor mooi en goed werk jullie daar doen.
    Lees jullie verhalen met plezier.
    Kijk nu alweer uit naar het volgende verhaal.
    Cees
  6. Jo:
    Geweldig! xxx dankje Truud
  7. Marijk:
    28 maart 2017
    Mooi verhaal heb je geschreven Truud ! En Leopold en Threes zijn zo te lezen in hun kracht, knap om dat na amper drie maanden voor elkaar te hebben.
    Nog een fijne tijd samen, liefs van Emile en mij
  8. Sjaan van der Zanden- van Grinsven:
    30 maart 2017
    Ik wil namens en op verzoek van mijn moeder laten weten dat zij na Pasen gaat verhuizen naar centrum van Liempde. Ze heeft daar een huurhuis gevonden. De eigen woning is verkocht. Daarmee gaat het wonen voor ma gelukkig allemaal weer goed komen.
    Ze wenst u een fijne tijd toe.
  9. Lies van roosmalen- stam:
    2 april 2017
    wat leuk en fijn om te lezen en dat Leopold en Trees daar hun draai hebben gevonden, ik wens hun nog een mooie fijne tijd ook al mis ik Leopold als mijn huisarts dat het iedereen maar goed mag gaan. lieve en hartelijke groetjes uit Boxtel
  10. Ton en Maria:
    3 april 2017
    Mooi om te lezen dat jullie bij Threes en Leopold zo genieten! En wat ontzettend leuk dat Threes haar creativiteit daar zo goed kan gebruiken! Geniet van elkaar!