Laatste blog

Afscheid

We hebben onlangs een bezoek gebracht aan Minga Mission Hospital, geleid door zusters van de congregatie van de Kilimanjaro uit Tanzania. Zuster Asperanza leidde ons rond in een zeer schoon en goed gestructureerd ziekenhuis. We hebben een heerlijke lunch genoten met gerechten van hun eigen land en vlees van hun eigen vee, hartverwarmend. En dit alles met heel weinig geld, alles is zoals zuster Asperanza zei a challenge. En we kregen een Christmascake als afscheidscadeautje, die we hebben gedeeld met de volunteers in St Francis.

Deze laatste maand staat in het teken van afscheid nemen, van collega's in het ziekenhuis, van het wildpark, van Christine, Nelly, Grace en Rosalia, Yvonne de hulp, Simon de tuinman, slager William, Hasan de kruidenier, het groentevrouwtje, de groentedames moet ik zeggen want ik verdeelde mijn boodschappen over verschillende groenteverkoopsters, de rattenvrouwtjes, Benson en zijn familie, meneer Zulu en familie en ga zo maar door. En natuurlijk van de vrijwilligers die hier nog blijven.

Met Mary heb ik nog een ritje gemaakt naar het dorp waar ze in een winkel als afscheidscadeautje een chitenge mocht uitzoeken. Weer met volle auto, as usual, heel gezellig. Drankje gedronken met zijn allen en twee pakken koekjes opgegeten en weer in Kachipu gedropt, leuk middagje!

Conor heeft aangeboden af en toe Mary mee te nemen, heel aardig.

En Wieke heeft toegezegd Nelly te gaan halen en brengen naar de fysio, zodat ze tot ze naar school gaat naar therapie kan blijven gaan, heel lief. Met de hulp van Conor en Wieke heb ik het idee dat ik Nelly en Mary niet met lege handen laat staan.

We hebben meneer Zulu verrast met het schoolgeld voor dochter Naomi. De grootste verrassing was dat het een gift bleek, bijeengebracht door onze familie, vrienden en kennissen ipv een lening! Zo hoeft meneer Zulu even niet het ene gat met het andere te vullen maar kan hij de opbrengst van zijn oogst weer gebruiken voor de volgende schoolrekening ipv de vorige afbetalen. Hij kon het niet geloven! Zijn dankbaarheid is groot naar Nicolette, Ans en Han, Angela en Nol, Mieke, Truud en Thom, Sabine, Joke, Jannie, Jan, Maria en Ton, Marijke en Emile, Marinke, Nel en Paul, Monique, Ilona, Netty en Fons, Rianne, Olaf en Juul, Ad, Marjolein, Joost en Nori, Jan en Carin, Frank en Josettte, Ellen en Pieter, Leo, Wilma en Jan, Eri/Peder en kinderen, Gerard en Hennie, Sylvester, dat moesten we expliciet melden, bij deze.

Benson gaat hier met zijn hele familie op ons afscheidsfeestje vegetarisch koken voor de gasten, Mary komt dan ook mee en zit op een stoel alles lekker rustig te bekijken en te genieten, dat weet ik zeker!

En zo is er een eind gekomen aan ons Zambiaanse avontuur.

Een heel bijzondere ervaring en een groot cadeau waar we nog heel lang aan terug zullen denken.

Zambia zit voor altijd in ons hart met alle mooie, vrolijke, verdrietige, ergerlijke, warme, teleurstellende, opgewekte, zware, heftige, verrijkende ervaringen.

Jullie allemaal heel hartelijk bedankt voor het meebeleven van ons bestaan hier, we hebben ervan genoten het met jullie te delen.

Een heel gelukkig nieuwjaar, veel liefs van ons!

Leopold en Threes

1. Helma:
    Lieve Threes en Leopold.
    Ik zal jullie fantastische verhalen gaan missen! Wat hebben jullie daar geweldig “ werk” verzet! En Threes jij was wel een super “ krea bea”, jij wist van “ helemaal niets” iets te maken, stond iedere keer weer versteld. Jullie verhalen moet je gewoon bundelen en uit gaan gegeven!!
    Threes en Leopold Welkom Thuis!!
    Lieve groet
  2. Ingrid:
    31 december 2017
    Hartelijk dank voor het mee beleven van jullie leven daar.
    Ook ik wens jullie een zalig nieuwjaar.
    Groetjes Ingrid uit Boxtel
  3. Ans v Hees:
    31 december 2017
    Prachtig verhaal Threes en ik kan me voorstellen dat jullie dit jaar nooit zullen vergeten en jullie Zambia voor altijd in jullie hart meedragen .Wij wensen jullie een hele mooie jaarwisseling en nog een fantastische reis in januari .
    We zien jullie gauw weer in Boxtel .We verheugen ons erop .
    Lieve groet Ans en Han
  4. Lies van roosmalen- stam:
    31 december 2017
    ja 1 jaar is zo voorbij maar de herinneringen zijn waardevol en dat zij jullie gaan missen dat weet ik zeker ik had er ook veel moeite mee toen Leopold met pensioen ging maar gelukkig hebben jullie heel veel kunnen betekenen voor die mensen daar. ik wens jullie allemaal een prettig uiteinde en een geweldig en gezond 2018
  5. Truud:
    31 december 2017
    Dank Threes en Leo voor de mooie inspirerende verhalen en dank dat wij 3 1/2 week onderdeel hebben mogen uitmaken van jullie leven daar. Doe iedereen die we kennen de hartelijke groeten en voor nu een mooie jaarwisseling en een mooi nieuwjaar. knuffel voor jullie beiden en heerlijk dat jullie over een week of 4 weer thuis komen
  6. Ton en Maria:
    Dag Threes en Leopold,

Wij hebben genoten van jullie beeldende verhalen! Hartelijk dank daarvoor! Wij nemen ons petje voor jullie af voor het werk dat jullie verzet hebben.
    Een fijne jaarwisseling toegewenst en voor straks een hele goede reis naar Nederland terug!
    Heel veel groetjes van Ton en Maria
  7. Frank Winnubst:
    31 december 2017
    Een mooi einde van een mooi jaar... Alle goeds gewenst voor 2018, veel plezier op vakantie in Zuid Afrika en tot in Groot Boxtel.
  8. Fons En Netty:
    1 januari 2018
    Leopold en Threes, de beste wensen voor 2018. Ik vind het leuk om jullie weer aan de bridgetafel te kunnen verwelkomen. Jullie hebben fantastisch werk gedaan. Groeten Fons en Netty
  9. Juul&Olaf:
    1 januari 2018
    Mooie ontroerende verhalen met prachtige foto's. Het zal jullie (en degenen die jullie 'achterlaten') vast niet makkelijk vallen om afscheid te nemen. Een hele goede vakantie toegewenst en bovenal een mooi en gezond 2018! Liefs van ons!
  10. Rian:
    1 januari 2018
    Fijn dat ik jullie inzet en leven daar in Zambia mee heb mogen beleven. Het is bijzonder geweest wat jullie daar gedaan hebben, en wat is het snel gegaan. Ik wens jullie beide een liefdevol gezond 2018.
  11. Marjo Janssen:
    Lieve Threes en Leopold,

Wat een hartverwarmende verhalen hebben jullie geschreven over jullie verblijf in Zambia.
    Wat een mooie samenvatting van alle ervaringen die jullie leven verrijkt hebben.
    Heel veel geluk in 2018! Het zal vast weer erg wennen zijn in ons kikkerlandje.
    Hopelijk mogen en kunnen al jullie vrienden en familie jullie harten hier in Nederland weer gaan verwarmen.
    Veel liefs en tot ziens (aan de riktafel)!
    Frank en Marjo
  12. Eri:
    Threes en Leopold,
    Een jaar.... terugkijkend gaat een jaar snel. Wat heb ik genoten van het doorkijkje in jullie leven in Zambia. Ups en downs, uitdaging en verwondering....en dat alles van de ene minuut naar de andere. Bedankt voor jullie prachtig beschreven ervaringen.... inderdaad om nooit te vergeten, voor altijd in je hart.
    Een onvergetelijk rijk 2017, nu een warm, gezond, inspirerend en liefdevol 2018 om naar uit te kijken. En wie weet nog een keer heerlijk samen nagenieten aan de keukentafel in de Clarissenstraat. Een mooie fijne januarimaand in Zuid-Afrika en dan tot ziens thuis in Boxtel. Harte groet,
    Eri
  13. Jan en Petra.:
    2 januari 2018
    Wat hebben we genoten van jullie prachtige verhalen en foto's, wat een ervaring, dat blijft jullie altijd bij. Ook van ons een gelukkig en gezond nieuwjaar !
  14. Marjolein:
    3 januari 2018
    Bedankt Leopold en Threes! Ik vond jullie verhalen altijd heel erg leuk om te lezen.
    Geniet van jullie laatste weken en tot in Nederland.
    Liefs
  15. André en Agnes Verhagen van de Wiel:
    3 januari 2018
    Hoi Threes en Leopold,een gezond en gelukkig 2018 wensen wij jullie.
    Dank voor het mogen mee lezen van de mooie en ook verdrietige verhalen en foto's.
    Zeer bijzonder dat jullie dit allemaal gedaan hebben in Zambia,om nooit te vergeten.
    Al die mensen daar zullen jullie zeker gaan missen,maar fijn dat er vrienden zijn die ook hun hulp aanbieden,dat je met een gerust hart weg kunt gaan .
    Threes en Leopold ,een goede reis terug en tot ziens in Boxtel
    Lieve groet ook namens onze familie ...
    André en Agnes
  16. Marijk:
    3 januari 2018
    Lieve Threes, jullie zullen inderdaad met gemengde gevoelens vertrekken, zó intens hebben jullie dit jaar beleefd. Dank voor je trouwe, met humor gelardeerde verslagen van fijne en minder fijne dingen.
    Welverdiende vakantie voor jou en Leopold, en ik verheug me jullie weer te zien eind januari !
  17. Ellen en pieter:
    4 januari 2018
    Lieve allebei, wat hebben wij genoten van alle belevenissen die jullie met ons deelden. Wat een geweldige ervaring. Het wordt wel tijd dat we jullie weer eens zien,het liefst in die creatieve kleding!! Dus kom maar lekker terug om te genieten van al je dierbaren en te dromen van alles wat je meemaakte. Liefs en geniet van de resterende tijd daar. Gelukkig nieuwjaar.
  18. Monique Broeren:
    6 januari 2018
    Alweer jullie laatste blog en wat fijn dat ik mee mocht lezen van jullie leven in Zambia.
    Wat een uitdaging zijn jullie aangegaan en zoveel goeds gedaan voor de mensen daar. Heel veel respect voor jullie. En nu genieten van jullie vakantie. Lieve groet, Monique
  19. Yvonne Lutgerink:
    8 januari 2018
    Jammer dat dit jullie laatste verhaal is. Ik heb nauwelijks gereageerd maar heb wel ieder verhaal met heel veel aandacht gelezen. Prachtige verhalen, heel erg bedankt hiervoor. Ik vond het leuk om jullie te volgen. Veel plezier met de thuiskomst, jullie kunnen terugkijken op een mooie en zinvolle tijd.