Valleydokter in Mfuwe

6 februari 2023 - Mfuwe, Zambia

Lieve familie en vrienden,

Het is weer even wennen hoe dingen hier werken (of niet werken)!

Allereerst kwam mijn koffer met kleding, toilettas en alles wat voor een vrouw belangrijk is niet mee. Leopolds koffer en mijn hobbykoffer wel, wat fijn is natuurlijk.

Dat betekent in de praktijk dat ik 2 onderbroekjes heb en een klein toilettasje met tandenborstel en dagcreme en de te warme kleding waar ik mee reisde. Aangezien het hier een graad of 30 is niet draagbaar dus. Na enig zoeken een katoenen tshirtjurkje gevonden (alles is hier nogal polyesterachtig) en daar doe ik het sindsdien mee. Geen keuzestress, dat al een week niet want mijn koffer is nog niet boven water, zelfs in geen velden of wegen te bekennen. Een van mijn zussen had de fijne suggestie om mijn slipjes ook binnenstebuiten te dragen, kon ik er twee keer zolang mee doen

Onze reis met de auto van west naar oost Zambia verliep goed tot een klapband over een hele slechte weg met diepe gaten. We moesten geld pinnen om een band te kopen en dat lukte niet want alle pinautomaten waren out of order.

In Katete een warm welkom met vrienden alsof we niet weggeweest waren.

De volgende dag verder gereisd naar ons huis midden in de busch vol apen, antilopen en ook olifanten, die om de huizen scharrelen, beetje eng wel want we kunnen in en om het huis lopen maar moeten altijd de omgeving scannen.

Er zijn hier weinig boodschappen te krijgen dus het wordt een beetje behelpen en regelmatig hetzelfde eten, ook doordat er nog weinig groenten zijn in deze tijd van het jaar.

En de troep overal en slechte wegen moeten weer flink wennen, maar ook dat zien we al snel niet meer.

We hebben de eerste powercut meteen meegemaakt en ook internet is (nog steeds) zeer wisselvallig.

Het huis is prima maar zeer vies ondanks 2 hele dagen hulp in de week: we hebben gisteren alles afgewassen, gesopt en gepoetst zodat het een beetje acceptabel is.

Leopold heeft zich in 2019 niet afgemeld voor zijn Zambiaanse registratie dus moet er nu voor al die jaren tot en met nu betaald worden anders mag hij hier nu niet werken! Maar niemand heeft hem ooit verteld dat dat moest. Dus wie weet zijn we zo weer thuis!

Maar na een weekje wennen is het ook weer heerlijk: hartelijke vrolijke mensen die ondanks een zwaar bestaan en weinig geld gelukkig zijn en ons met open armen ontvangen!

Lieve groet allemaal en geniet van onze bevoorrechte positie, in elk geval in materieel opzicht!

Leopold en Threes

1. Joke van Geel:
    6 februari 2023
    Wat mooi geschreven Threesje. Hoop dat je koffer snel komt. Mocht alles nog lang tegenzitten dan kom maar naar hier. Wanneer gaan jullie terug naar Nederland. Liefs van ons 💕💕
  2. Joke van Geel:
    6 februari 2023
    Groetjes ook van Peter en Els en van mijn broertje Piet en Cocky en natuurlijk Gerda 💕💕
  3. Joke van Geel:
    6 februari 2023
    Nog groetjes van Peter en Els en van mijn broertje Piet en Cocky en natuurlijk Gerda xx
  4. Ans v Hees:
    6 februari 2023
    Goed idee om zo jullie ervaringen te delen !
    Met Han gaat het de goede kant op !
    Lieve groetjes van ons x
  5. Ans v Hees:
    Groetjes van ons !
    Met Han gaat het de goede kant op .
  6. Monique van Loon:
    6 februari 2023
    Leuk om weer mee te lezen en mee te beleven.
    Heel veel plezier.
    Monique van Loon
  7. Juul&Olaf:
    6 februari 2023
    Ha luitjes, wat een avontuur weer, hopelijk toch met perspectiefrijke uitkomst!
    Liefs van ons!
    Juul & Olaf
  8. Marie-Thérèse Willekens:
    6 februari 2023
    Wat een avontuur weer! Succes en veel liefs van Jan Willem en mij!