Aankomst Katete

12 januari 2017

Woensdagmorgen zijn we opgehaald door een chauffeur van het ziekenhuis voor de rit van 7 uur naar Katete.

We schrokken nogal toen het een oeroude vieze Landroover bleek te zijn die bijna uit elkaar leek te vallen. Leopold en ik kregen samen anderhalve voorstoel, achter ging de bagage en nog een aantal kinderen. De chauffeur rook nogal naar transpiratie en ik zat zowat tegen hem aan, dus ff afzien, dat snappen jullie. De hele weg echt keiharde gospels, zien jullie het plaatje voor je?

Enfin, we zijn er gekomen, in de middag werden we bij een huis bij het ziekenhuis gedropt waar niemand ons opving behalve een schoonmaakmeneer. Dit huisje bleek echt piepklein, we kunnen de koffers niet eens kwijt. Bovendien was er niets, geen waterkoker, pan, bord, bestek, helemaal niets. En in het ziekenhuis geen mens die tijd voor ons had, enigszins vreemd en we voelden ons echt beroerd.

Zal ook wel een egokwestie zijn, zoiets als: we komen hier voor niets helpen en willen graag met wat aandacht ontvangen worden. Eerlijk gezegd vroegen we ons gisteravond af waar we aan zijn begonnen.

Maar een nacht slapen onder de klamboe doet wonderen, we hebben tegen elkaar gezegd dat we blij zijn samen te zijn en dat we samen alles aankunnen, mooi he?

Vanmorgen in de mess ontbeten en daar kwam Rob Bleichrot ons opzoeken, hij is hier al 5 jaar chirurg (en af en toe vervangt hij de medisch directeur) met duizend excuses dat e.e.a. zo was gelopen. ( Hij is de man van Wieke Biesheuvel, die al jaren een column schrijft over haar leven hier in de Libelle). Hij is met ons het hele ziekenhuis rondgegaan, heeft ons aan allerlei mensen voorgesteld en heeft toen met ons boodschappen gedaan, van etenswaren tot borden, bestek, waterkoker, ventilator. Hij zet zich in voor een ander huis.

Vanmiddag kennisgemaakt met de medisch directeur, afgesproken dat Leopold morgen met Dr Tim uit Engeland gaat rondneuzen op de interne poli waar hij gaat werken. Ik heb kennisgemaakt met het hoofd van de rontgen en ga maandag met hem kijken wanneer ik kan helpen bij drukte. Ik doe dat het liefst losvast en zonder diensten, zodat ik ook tijd heb voor andere dingen hier.

Dus nu zitten we aan een kopje thee in ons piephuisje, hopelijk gauw een groter huis.

De regentijd gaat op dit moment gepaard met enorme tropische buien die recht naar beneden vallen, snel afgewisseld met zon en het koelt niet echt af. Je wordt alleen enorm nat, maar een plu doet wonderen.

Bijgaand een beeld van ons huisje en de hartelijke groeten van Leopold en Threes

1. Rian:
    Samen kun je inderdaad veel! Groetjes Rian
  2. Ans v Hees:
    Lieve Threes en Leopold
    Zo te horen wat startproblemen,maar als jullie misschien een groter huis krijgen komt het vast goed .Jullie zijn een goed team en zullen vast gauw gewend zijn aan de Afrikaanse omstandigheden .Veel succes met jullie werk in het ziekenhuis.We zijn blij met jullie verhalen.Heel fijn dat jullie dit met ons willen delen .
    Lieve groet Ans en Han .
  3. Jan en Rianne:
    12 januari 2017
    Ff wennen.. Alles loopt anders dan je denkt. Je zit echt in een ander werelddeel. Maar... Ik zie Leopold wel aan een flesje wijn zitten ? (Oh ja... Er waren natuurlijk ook geen glazen ! ) Je wordt inventief en creatief. Ook een stukje charme van jullie avontuur.
    Intussen wel mooi een gospelkoor achter in de bak gehad. Heb je thuis niet !!
  4. Jeanne Voets:
    Hoi Threes en Leopold,
    Na alle startproblemen nu in jullie huisje wel klein maar wel met een riant tuinset !!!
    Ik denk dat jullie het samen daar goed gaan maken zeker met zo'n positieve instelling van jullie. Het werken gaat nu beginnen heel veel succes daarmee. Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal.
  5. Leo den Biggelaar:
    13 januari 2017
    In elk geval veilig aangekomen! Het wegverkeer vormt in dergelijke landen vaak de grootste bedreiging. Althans volgens de security expert destijds in Nigeria.
    En wat betreft de leefomstandigheden zullengte jullie ongetwijfeld troost kunnen putten uit het boek van Alexandra Fuller!
    Met veel respect en hartelijke groeten,
    Leo
  6. Ank:
    13 januari 2017
    Jeetje, lieverds, wat een start, inderdaad heerlijk dat jullie daar samen zijn en fijn dat het na een nachtje slapen er de volgende dag al anders uitziet. Threes, je lacht er wel bij en Leopold geniet al van de wijn.
    Ben benieuwd naar het grotere huisje, kun je lekker kokkerellen.
    Leuk om foto's en jullie ervaringen te volgen en te delen. Zie uit naar jullie volgende verhaal.
    Liefs, Ank
  7. Juliette:
    13 januari 2017
    Wat een verhaal! Heel herkenbaar voor ons na 2 vakantie ( afzien) reizen naar Nieuw Guinea! Alleen was het voor ons maar 3 weken! Threes, ik had mooi Leopold naast de chauffeur gezet! Die huisartsen zijn er beter op getraind, ha ha! Die penetrante geur is niet vol te houden. Joop en ik blijven jullie volgen, want dat is wel heel leuk! Liefs,
    Juliette
  8. Marijk:
    15 januari 2017
    Dag lief zusje en zwager,
    Jullie zijn hoofdrolspelers in een film, dat dacht ik toen ik de foto's zag ....Fijn dat we jullie kunnen volgen.
    Geniet waar mogelijk en sterkte waar nodig !
    Dikke kus van Emile en Marijk
  9. Huug:
    15 januari 2017
    Wow, het begin van jullie avontuur liegt er niet om, maar de foto's zijn geruststellend. Schuif die bedjes maar lekker tegen elkaar aan en blijf vooral goed drinken. We zijn (nog) niet jaloers maar wel gezond nieuwsgierig...