Zondag 15 januari

Zondag 15 januari

We zitten nog steeds in ons kleine huisje, beetje opgeleukt met wat chitenges, van die mooie Afrikaanse stoffen met prachtige kleuren die de vrouwen hier dragen als rok. Als ik hier wat langer ben en een beetje vriendschappelijk met ze omga zal ik wel eens wat foto’s maken want het is prachtig! Met hoofdtooi en kind op rug en dan nog iets heel groots op het hoofd zoals een takkenbos of een grote teil met iets, sterke vrouwen!

De mannen hangen veelal een beetje rond, is onze indruk op dit moment.

We hebben zojuist een bij ieder hier bekende power-cut achter de rug wat betekent voor deze hele oostelijke provincie geen elektriciteit van 8 uur tot 12 uur. Dus hebben we voor achten ontbeten (want het witte brood smaakt echt alleen als het geroosterd is nog enigszins) en zijn toen naar het dorp gefietst op onze mountainbikes, ons verheugend op de koffie (nescafe vriesdroog, is het enige dat zeer moeizaam te krijgen is in grotere steden) als we terug kwamen. Helaas is afspraak hier geen afspraak want het duurde voort. Dus geen koffie en als lunch had Leopold cornflakes met gesteriliseerde melk en ik een zakje hartige koekjes en akelig zoete vruchtenyoghurt. Dus ik voel al dat dat afvallen best gaat lukken! Toen we om half 3 nog geen elektriciteit hadden zijn we op houtskool uitgegaan om ons avondeten te kunnen BBQ-en op het rooster van de electrische oven. Na veel vragen en zoeken tussen de kleine vervallen kraampjes rond het ziekenhuis vonden we een grote zak die een fietskoerier bij ons afleverde. En jawel, wat Leopold voorspelde gebeurde nl er was weer elektriciteit! Allemaal gedoe waar we thuis geen energie in zouden steken maar lekker bij De Waag zouden aanschuiven!

Leopold heeft zijn eerste poli-dag erop zitten bij Medical Outdoor Patients Department. (soort interne poli): druk en enerverend maar leuk! H
Eigenlijk een soort open huisartsenspreekuur, iedereen kan overal mee komen. Stel je een ruimte voor van 4x 4 m. daarin 3 bureaus met daaraan 4 dokters ( twee dokters delen een bureau), 4 zusters om het chichewa, lokale taal, te vertalen ( sommigen kunnen ook niet meer dan vertalen) 4 patiënten en 4 familieleden. Chaos!!
Zambianen spreken heel zacht en soms onbegrijpelijk Engels. Alles en iedereen
loopt in en uit, patiënten die iets vergeten zijn te vragen lopen gewoon weer
binnen. Twee gordijnen met daarachter een soort onderzoeksbank. Leve de privacy,
longen luisteren uitgesloten!

Morgen gaan we tot 28 januari naar het huis van Wieke en Rob die in Nederland zijn, heerlijk warm water en een generator voor als er weer een power-cut is. We gaan morgen weer naar de superintendant om te zeggen dat we daarna een fatsoenlijk huis willen anders gaan we in de lodge relaxen bij het wildpark en komen pas terug als er een huis beschikbaar is! Blijkbaar moet je hier met best grof geschut komen!

Bijgaande foto van mijn haarwasbeurt zoals men dat hier doet, met wel een wat geoefender haarwasser dan Leopold maar hij deed het prima met de maatbeker en warm water uit de waterkoker!

Lieve groet, Leopold en Threes

1. Ans v Hees:
    15 januari 2017
    Prachtig verhaal over het leven en werk daar ,best wel behelpen als ik het zo lees ,maar met creatieve oplossingen lukt het jullie vast wel.Heel fijn dat jullie tijdelijk een fijn huis krijgen en inderdaad Threes met grof geschut lukt het jullie ook wel om een fatsoenlijk huis te bemachtigen.We hebben jullie vandaag gemist bij ons wekelijkse rondje golf al was het wel in de sneeuw .
    Lieve groet Ans en Han .
  2. Nelleke Hartmanns:
    15 januari 2017
    Met die prachtige stoffen is jullie huisje meteen opgeleukt! Petje af lieverds, wat een totaal andere wereld en wat doen jullie dit knap! Lekker genieten in het relaxhuis van Rob en Wieke en pootje stijf en anders naar de lodge! Wij zijn benieuwd naar het effect van jullie serieuze dreigement...take care xxx
  3. Jo:
    15 januari 2017
    Ge-wel-dig! hou van jullie xx
  4. CSM van Dijk:
    15 januari 2017
    Wat een verhaal, ik hoop dat jullie vanavond lekker gegeten hebben! Ik zie uit naar het vervolg.
    Liefs, Claar
  5. Helma:
    15 januari 2017
    Wat schrijf je dit toch op een "mooie" manier op! Erg leuk om te lezen! Wel een enorme cultuur shock! Samen zijn jullie sterk!
    Kijk alweer uit naar jullie volgende verhalen!
    Lieve groet Helma
  6. Jakimetz:
    16 januari 2017
    Mijn lieve hemel, Thresepees! Met enorme ogen jullie verhaal gelezen. Zoals je schrijft!
    Kreeg de slappe lach toen ik de haarwas foto zag, maar ook bij jouw beschrijvingen.
    E.e.a. moet moeilijk zijn, maar je hebt zeer zeker, naast allerlei andere talenten, 'n
    natuurlijk schrijf talent. Hou je taai, hugs voor jullie en jullie zijn zeer geregeld in onze gedachten. Geniet van 't warme water en de elektriciteit, in ieder geval tot de 28e!!
    John en Luce
    bij jullie