dinsdag 17 januari

17 januari 2017

Gisteren bij Audreen (zo heet ze en niet Audrin) geweest om qua huis ons punt te maken. Haar verweer was dat haar cultuur de elderly highly respecteren dus of ik me kon voorstellen hoezeer ze omhoog zaten dat ze ons in dit studentenhok plaatsten. Ik, voornemens om me door niets uit het veld te laten slaan, zei dat ik haar absoluut niet wilde embarrassen en ook me niet unpolite wilde gedragen maar dat wij geen nacht langer hier doorbrengen na volgende week woensdag als er voor ons geen decent huis beschikbaar komt. Ze zei dat ze me begreep in mijn standpunt en dat ik duidelijk was. Nu geloof ik dat de Zambianen ook vaak lijken te zeggen wat je wil horen om er op dat moment vanaf te zijn of zo, maar dat gaan we zien. Het is duidelijk voor haar dat het betekent dat Leopold hier dan niet kan werken tot die tijd. Oeps, maar dat hadden we samen zo afgesproken, flink erin, voet bij stuk en blijven lachen naar Audreen. Enfin, ze gaat haar best doen en we horen iets voor 25 januari, wordt vervolgd.

Wel genoten van dat wijntje/biertje op de riante tuinstoel, de airco-kamer en de warme douche!

Ik zwaai Leopold uit die spreekuur gaat doen tot 13 uur en merk dat ik een beetje jaloers op hem ben, althans op de structuur die hij daardoor direct te pakken heeft. Ik denk na over hoe ik mijn dagen zinvol ga vullen, omdat ik niet het idee heb dat het op de rontgen gaat werken, tenminste niet op korte termijn.  Eerst een eigen huis, dat is het belangrijkste voor mij, denk ik. Dan kan ik het gezellig maken met die prachtige afrikaanse stoffen en een eigen fijne plek creeren. Er is hier een naaimachine (voor gordijnen ed) dus dat is fijn.

Wat werk betreft heb ik inmiddels van 3 artsen gehoord dat de rontgenfoto’s die gemaakt worden vaak slecht zijn, er staat niet op wat erop moet staan om een diagnose te stellen, kennelijk een probleem, misschien bedoelde Muwangwa dat met advisor. Dus ik ga kijken of ik in die zin inderdaad iets kan betekenen met betrekking tot insteltechniek, een manual, een klinische les, wie weet!

Vanmorgen op een mountainbike met een rugzak op boodschappen gedaan een km of 4 verderop. Dat zag er met name op de terugweg waarschijnlijk achterlijk uit, zo’n mzungu (witte) die met  een veel te volle, uitpuilende rugzak met een enorme kool, bier voor Leo, uien, etc. als een soort Quasimodo hard door het Zambiaanse landschap fietste! Leopold voorspelde aan iedereen die het horen wilde dat ik de Zambiaanse keuken wel zou opschudden, nou, ik kan best een potje koken maar met bijna nul ingredienten wordt het toch een lastig verhaal. Illustratief is dat we al 4 keer raapstelen (maar dan de grootte van andijvie, een enorme bos) hebben gegeten want dat wordt nu geoogst. En uien en tomaten, kleine aubergines en okra’s, dat is het zo’n beetje. Dus variatie aanbrengen zal de kunst zijn!

Een geluksmoment: Ik kocht uien en aubergines bij een klein kraampje langs de weg. Leopold en ik hadden een paar dagen geleden opgezocht hoe je “hallo hoe gaat het” zegt in Chichewa en het antwoord daarop. Dus ik zei tegen dat vrouwtje muli bwanji en toen zei zij zikomo en haar hele gezicht trok open, ze lachte en sloeg met haar vlakke hand dansend op mijn open hand, was echt prachtig! Ga ik volgende keer weer naar toe en neem dan fototoestel mee, kunnen jullie meegenieten!

De verse mango’s vallen nu van de boom, echt zalig en de avocado’s zijn ook bijna rijp, daar verheug ik me op! Dat groeit hier allemaal rond het ziekenhuis in de tuinen van de huizen. Dus als ik niks te doen heb ga ik googlen wat ik allemaal met avocado’s kan.

Zo, Leopold komt thuis van het ziekenhuis en wenst jullie allemaal veel liefs, ik ook trouwens!

Threes

1. Ilone de Bruijn:
    Hoi Threes,
    Okra , lekker. Bijzondere groente waar je aan wennen moet! De avocado's zijn daar vast groter en veel frisser en sappiger dan we in NL kennen. Mijn zus in Suri heeft ook deze vruchten in de tuin. En mango's. Daar maakt ze ook chutney van...
    Veel kookplezier!
    Ilone
  2. Stef Rietbergen:
    Dag Threes en Lei,
    Het is me wat daar:-)
    En daar kijk je over een paar weken op terug met een gevoel dat je dat allemaal alweer achter de rug hebt en inmiddels veel meer zicht hebt op wat er van je verwacht wordt en waar je de komende tijd kunt wonen…!
    Hier is het momenteel heel koud en er wordt geschaatst. Stef en ik hebben vanmorgen golfles gehad en dat was leuk.Dik ingepakt..
    Vanavond naar Amsterdam en verder het gewone leventje. Niet zo spannend als bij jullie!
    Sterkte maar weer met alle nieuwe indrukken en omhelzing
    Annemiek en Stef
  3. Jo:
    17 januari 2017
    Met tranen in m'n ogen lees ik je mooie avontuur! haha ik zie je al helemaal gaan daar. Mis je, ben zo trots op jullie. xx
  4. Ine Verhoeven:
    Dag lieve mensen,

Wat een bijzonder avontuur! Mooie verhalen Threes, wel nog even doorbijten, is aan jullie saampjes wel toevertrouwd! Prachtig om met je mee te reizen op afstand.
    Alvast van harte met je verjaardag, dikke kusss van ons en vergeet vooral niet te genieten he? Liefs, Hen & Ine.
  5. Wilma Hardy:
    Hoi Leopold en Threes,
    Wat een heerlijke verhalen om te lezen!
    Morgen is de nieuwjaarsborrel op de praktijk en zullen we proosten op jullie mooie avontuur!
  6. Jo:
    18 januari 2017
    Moemsie! GEFELICITEERD met je verjaardag :)
    Geniet ervan en nog vele jaren vol avontuur en goede gezondheid.
    Dikke kus en knuffel van ons -X-.
  7. Rene van Geene:
    Hoi Leopold en Trees,

genoten van jullie verslag, hopelijk lukt de huisvesting snel. 't zijn wel enorm veel ervaringen in korte tijd. veel succes

groetjes
  8. Rian:
    18 januari 2017
    Knap wat jullie er van proberen te maken, een hele uitdaging. Sukses
  9. Nori:
    18 januari 2017
    Wat een heerlijke avonturen beleven jullie en leuk om te lezen !
  10. Stella Dekker:
    18 januari 2017
    Ha leuk stel, wat een avontuur,
    Threes! By the way, ben je jarig? Zo ja dan van harte en een prachtig jaar samen met Leopold. Hakuna Matata leer je vanzelf wel. Succes en dat gaat vast lukken,lieve groeten Guus en Stella
  11. Jos Crusio:
    19 januari 2017
    Threes, van harte gefeliciteerd met je verjaardag, heb je er met Leo een mooie dag van gemaakt?
    Ik heb er een op je gedronken!!
    Nog veel plezier en blijf je mooie verhalen schrijven. Liefs, Jos.