dinsdag 25 juli

25 juli 2017

Er is hier in Katete onlangs iets verschrikkelijks gebeurd, een man heeft zijn echtgenote van 26 omgebracht met een machete. Hij is onderwijzer op de lagere school in Katete en zij werkte als verpleegkundige in een ziekenhuis zo’n 1000 km van hier. Zij hadden een kindje dat woonde bij de vader hier in Katete. Zij kwam afgelopen weekend voor het eerst in lange tijd weer naar huis want de reis is te duur en te ver om vaak over te komen. Hij vond berichtjes op haar telefoon van een man met wie ze daar kennelijk  een relatie had. Toen heeft hij die man gebeld en de relatie bevestigd gekregen. Zij had haar vriend niet verteld dat ze getrouwd was in Katete. Toen ontstak de onderwijzer in woede en heeft zijn vrouw vermoord.

Nu worden er triest genoeg vaker mensen vermoord maar door dit gebeuren is de discussie gestart of de overheid er wellicht schuld aan heeft. Als je nl een overheidsbaan hebt, word je door de overheid ergens geplaatst, daar heb je zelf geen invloed op. Ook een huwelijk of een gezin weerhoudt de overheid er niet van om echtgenoten duizenden km uit elkaar te laten werken, we kennen er hier zoveel voorbeelden van. Een arts die met haar jongste baby hier in een klein huisje woont en haar man met de andere kinderen in Lusaka bijvoorbeeld. Zij zien elkaar maar weinig, ik kan me voorstellen dat dat grote impact heeft op een relatie en op het gezinsleven. Supertriest.

Ik ben afgelopen week met Mary in de auto naar het dorp en de markt geweest, daar was ze al 12 jaar niet meer geweest. Met een rolstoel van het ziekenhuis hebben we haar op de markt en bij de winkeltjes rondgereden, ze vond het geweldig! Benson zou meegaan maar toen ik daar kwam om ze op te halen bleken er ook nog 2 dochters van Benson mee te gaan en 7 kinderen! Dus we zaten met 11 mensen in de auto en een niet in te klappen rolstoel. En we liepen dus in een hele stoet door het dorp, een bezienswaardigheid natuurlijk. Onderweg werd me gekookte muis aangeboden, zie foto, heb ik griezelend voor bedankt, tot grote hilariteit van iedereen!

We zijn nog steeds doende met onze verblijfsvergunningen, daar zijn al heel wat uurtjes mee gemoeid intussen. Het is een heel ingewikkeld systeem kennelijk en de diverse immigratiebeambten geven telkens andere info. We moeten de papieren zelf in Lusaka ophalen voor we op vakantie gaan omdat we anders het land niet meer in kunnen eind augustus. En opsturen kan absoluut niet blijkbaar. Dat betekent dat we onze vlucht hebben vervroegd en we daardoor langer in Nederland zijn, wat wel weer leuk is. Hopelijk hebben ze dan in Lusaka geen lunchpauze, sportdag of iets anders want anders hebben we echt een probleem. En erover bellen en een afspraak maken heeft geen zin want afspraken betekenen niet zoveel hier. Boeiend land en soms heel lastig!

Volgende week zaterdag komen we als alles naar wens gaat in Nederland aan, we verheugen ons erop!

Liefs Leopold en Threes

1. Helma:
    25 juli 2017
    Lieve Threes en Leopold. Wens jullie volgende week een goede vlucht en daarna een "warm" verblijf in Nederland. Al jullie familie en vrienden zullen jullie met open armen ontvangen!!
    Lieve groet Helma
  2. Truud:
    25 juli 2017
    Wat een triest verhaal zeg van die onderwijzer en zijn vrouw. Wat zou het fijn zijn als er meer keuzevrijheid kimt in het aanvaarden van een baan.
    Wel een superverrassing dat jullie door het ambtenarengedoe daar langer in Nederland zijn. We verheugen ons op julli komst! ❤️
  3. Ans v Hees:
    25 juli 2017
    Wat een triest verhaal en zo dicht bij jullie in de buurt .
    Wat fijn dat jullie een week langer in Boxtel zijn,misschien kunnen we een extra ronde golfen als jullie agenda het toelaat .
    We verheugen ons op jullie komst volgende week .
    Lieve groet Ans en Han .
  4. André en Agnes Verhagen van de Wiel:
    25 juli 2017
    Wat een verschrikkelijk verhaal ,wel heel triest dat ze zover van elkaar moeten leven.
    Ja ik snap het Threes dat je die beestjes niet eet ha ha.
    Leuk dat Leopold zo wordt gewaardeerd door die dame en zei dat hij haar beter heeft gemaakt.
    Hopenlijk dat het goed komt met de visums en het land weer in mag.
    We wensen jullie een fijne reis en een leuke vakantie met familie en vrienden in Nederland en een beetje mooi weer.
    Grt.André en Agnes.
  5. Ton en Maria:
    Dag Threes en Leopold,
    Wat een triest verhaal!
    Ik begrijp heel goed dat je griezelde toen je muis voorgeschoteld kreeg!
    Hopelijk gaat het lukken met de verblijfsvergunningen!
    Wat een prachtige foto's hebben jullie weer gemaakt!
    Wel leuk dat jullie volgende week al naar Nederland komen!
    Als jullie tijd hebben zijn jullie bij ons van harte welkom om jullie verhalen te komen vertellen! Dat zouden we heel leuk vinden!
    Alvast een hele goede reis toegewenst en tot gauw!
    Groetjes van ons beiden!
  6. Monique Broeren:
    25 juli 2017
    Brr muizen eten. En vorige keer zag ik op de foto "ingewanden vlees"
    Ik geloof dat ik heel veel fruit en groente zou eten in Zambia. Terwijl ik dit typ zou je ook lachen om mijn gezicht.
    En wat fijn dat je met mensen naar de markt gaat en ze daar zo van genieten. En ja, ik weet het ook, "mijn" dokter" kan alles.
  7. Jacqueline koelink:
    25 juli 2017
    wat een afschuwelijk verhaal jullie maken wel heel veel mee. mooie ervaringen maar ook minder mooi. wij wensen jullie een hele fijne vlucht en een fijne vakantie. we zien de verhalen in september weer met veel plezier tegemoet.
  8. Joke van Geel:
    26 juli 2017
    Triest. Het gebeurt veel vaker in die landen dan wij denken.
    Laat je goed informeren wat de reisvergunning betreft.
    Wij hebben het meegemaakt met Nederlanders dat ze zuid Afrika niet meer
    in mochten.
    Fijne reis terug naar ons kikkerlandje (ook mooi)
  9. Frank Winnubst:
    26 juli 2017
    Ha leuk, over een dikke week zijn jullie in Holland! Met een beetje geluk kan dottore nog mee met Magicreme naar Le Semaine... Nee, dat zal wel niet lukken. Maar samen eten ? Tot snel !
  10. Wilma van Roessel:
    30 juli 2017
    Wat een middeleeuwse toestanden daar. Veel Afrikaanse landen kennen dat systeem.
    Er zijn zelfs artsen die hier in Europa hun opleiding gedaan hebben en dan terug keren naar hun land en dan ergens achter in de brousse geplaatst worden.
    Waar ze moeten opereren met een zaklamp. Mochten ze daar iets van zeggen "mogen" ze een jaar langer daar blijven. Niet te geloven dat zulke maatregelen nu nog kunnen bestaan.
    Hele goede reis en samen een fijne vakantie hier.

Wilma.
  11. Marjo Janssen:
    10 augustus 2017
    Fijn jullie weer snel te gaan zien Leopold en Threes!
    Fijn om samen de Tour du Joost te mogen gaan beleven,

Liefs Marjo
  12. Nori:
    30 augustus 2017
    Oh deze had ik nog niet gelezen en jullie toch al wel gezien en gesproken onlangs ....get die muizen! gelukkig hebben ze er veel van en zal het wel eiwitrijk zijn . en dan die man die vrouw vermoordt, brrrr, meestal gaan die mannen vreemd !