maandag 17 juli

17 juli 2017

Het is hier nu winter en iedereen behalve wij is heel dik ingepakt met jassen en mutsen. De vrouwen hebben soms 3 chitenges over elkaar aan. Wij vinden een graad of 24 overdag heel aangenaam en we zetten ons vast schrap voor de zomer hier: zo’n 40/45 graden en heel vochtig! Maar dat is pas in oktober/november dus geen zorg tot die tijd. Door de kou wordt er binnen gekookt op barbequetjes en open vuur zonder luchtgat in het dak of de muur. Agnes nodigde me in haar “keuken” uit laatst toen ze wat pinda’s ging roosteren voor ons. Ik mocht er lekker bij gaan zitten op zo’n piepkrukje. Op het open vuur was haar zus de nsima aan het maken. Er kropen kleintjes rond en honden en katten. Mijn ogen gingen tranen en de rook sloeg op mijn keel. Volgens Leopold komt COPD, astma zoals ze hier zeggen, veel voor. Sigaretten roken wordt hier niet gedaan (te duur) maar dit voelde ook niet echt gezond.

Als hier iemand overlijdt is het niet ongewoon om bij de begrafenis professionele “mourners” in te huren, mensen die van rouwen hun beroep hebben gemaakt. Geen idee wat dat oplevert maar op de begrafenisplechtigheid jaagt hij/zij het gejammer en het volume van de begrafenisbezoekers aan en het met armen zwaaien of op de grond neerzijgen van verdriet. Kennelijk wordt aan de heftigheid van het geuite verdriet de belangrijkheid/status van de overledene en zijn familie afgemeten dus hoe luider en expressiever hoe vooraanstaander.

Bijna elke week komt er iemand die ons kent geld vragen, meestal voor schoolgeld voor een nichtje in Lusaka of zo. De garagemeneer, Father Abraham de ziekenhuispastoor of Simon de tuinman, iedereen lijkt een nicht in Lusaka te hebben waarvoor schoolgeld nodig is. Het bedrag varieert dan van een euro of 60 tot 180 of 200. Met de belofte dat we het zeker terugkrijgen. Maar volgens Wieke die hier veel ervaring mee heeft moeten we daar niet op rekenen, dus we zien  het maar als een vorm van ontwikkelingswerk. Hoewel het ons wel zou tegenvallen, zeker van de priester Father Abraham!

Gisteren hebben we een dart- en badmintontoernooi georganiseerd bij ons in de tuin, wat moet je anders op de zondagmiddag. Team Theresa’s mess is bijna onderaan geeindigd maar we hebben allemaal wel een heel gezellige middag gehad met de volunteers. Lekker drankje en hapje erbij, graad of 26, was leuk!

Ik ga de week starten op het immigratiekantoor, dus de maandag is weer zo voorbij want heel veel anders zal ik niet meer kunnen ondernemen zoals ik al eens vertelde. Ereader mee en blik op oneindig!

Fijne dag allemaal, ook namens Leopold

Threes

1. Ans v Hees:
    17 juli 2017
    Wat een prachtige foto 's vooral die van het koken en bakken en wat een fijne keukens hebbben wij dan .Jullie vrijetijdsbesteding op zondag vind ik prachtig ,een wedstrijdje met een drankje en een hapje ,net zoals hier maar dan primitiever.
    Threes en Leopold tot gauw in Boxtel .
  2. Marinke:
    Lieve Threes en Leopold,

Wat een heerlijke avonturen en wat een fijne schrijfstijl hebben jullie! Steeds weer genieten.
    Adriaan, Severijn en ik zitten deze week in de hoge Vogezen in een b&b, aan het einde van doodlopend en haast onbegaanbaar pad, een beetje einde vd wereld. Er bleek alleen een te klein babybedje, dus na een helse nacht, hebben we nu op een sofa met kussens omrand een geïmproviseerd ledikantje gemaakt, waar Severijn het weer heerlijk slapen vindt. We zitten redelijk opgesloten op deze berg met wel weergaloos uitzicht. We hadden even een gedachte 'als we dit aankunnen, redden we ons ook in Afrika met baby..'.
    Veel liefs van ons.
  3. Stef Rietbergen:
    17 juli 2017
    Mooi verhaal weer. Heel anders dan de zondagmiddag hier. Nog even naar Federer zijn achtste Wimbledon titel gekeken. Mooie foto's trouwens, alleen ligt Leopold wel veel te slapen. Wat zit er trouwens in die grote flessen met geel vocht? En volgens mij is het bij jullie elke dag BBQ weer. Wel jaloers want mijn laatste twee BBQ's moesten we onder de parasol schuilen. We lijken uit naar onze bijpraatsessie in augustus.
  4. Jo:
    17 juli 2017
    Maak jullie borst maar nat voor die 40-45 graden...Wij zitten in Marrakesh nu met 47 graden...poehpoeh da's best heet, en het koelt ook niet af 's avonds dus veel koude douches om even lekker op te frissen! En de mensen doen (nog) minder dan normaal hahahaha beetje rondhangen, potje dammen en thee drinken maar vooral alles heeeeel rustig aan. :) Zie jullie snel in het frisse, progressieve en vooral alles tot in de puntjes ge-organiseerde NL. ;) x
  5. Miny en Herman:
    Dag Threes en Leopold,

Ieder bericht zit vol verrassingen. Leuk dat jullie zou uitvoerig vertellen. Kijken jullie al uit naar een vakantie in Nederland?
    Wij zijn de maand augustus afwezig, naar Canada.
    Ik heb contact gehad met Sander maar nog niet uitvoerig gesproken, dat komt hopelijk nog. Dan zal ik hem vertellen waarom ik zo lang geen actie heb kunnen ondernemen in jullie tuin.
    Wensen jullie een een vruchtbare tijd toe.

Groeten,

Miny en Herman
  6. Truud:
    17 juli 2017
    Wowww wat een mooie schets. We zijn er steeds opnieuw bij en beleven het mee!!!

Genieten liefs van ons beiden
  7. Rian:
    18 juli 2017
    Hallo, dank wederom voor je verslag, en de wetenswaardigheden. Pracht fotoos. Wij zitten momenteel op de poesta in Hongarije, practige natuur en veel vogels, paarden en andere dieren. In de shaduw is het goed zitten
  8. Rian:
    18 juli 2017
    Natuurlijk hartelijke groeten voor jullie beide.
  9. Lies van roosmalen- stam:
    18 juli 2017
    ook hier is het warm vandaag 28gr en morgen 31gr ben blij dat ik de vierdaagse van Nijmegen niet loop en gistermiddag was ik op jou oude werkplek en dezelfde kamer met dokter v. Venroy ook 'n aardige man ik zei nog even dan komt Messchaert op visite, aha zei de dokter U volgt hem ook dus hadden wij beide een grijns op ons gezicht ik zei dat het ook altijd leuke stukjes waren om te lezen zo zie je maar uit het oog maar niet uit ons hart. vriendelijke groeten voor jullie allemaal en tot wederhoren
  10. Marijk:
    Ha Threes en Leopold,
    Las jullie winterverhaal met plezier en genoot van de foto's !
    Wij zijn op de Zuiderzeeroute op Marken beland en konden vandaag zwemmen bij de vuurtoren, prachtige zomerdag (ook 26 graden !). Morgen laatste etappe ...
    Liefs van Emile en Marijk
  11. André en Agnes Verhagen van de Wiel:
    18 juli 2017
    Hoi Threes en Leopold,dat is een fijne winter met 25 graden.
    Maar straks in november dan zal het zeker anders voelen,wij hadden in Griekenland ook 43 graden dus gewoon rustig blijven en wat meer een frisse douche.
    Maar wat een mooie foto's weer,ik kan me voorstellen dat het niet fijn is om in die kleine ruimte te koken zonder een raam en dat je het dan benauwd krijgt.
    Ook leuk om op een zondag gezellig met elkaar een spelletje doet met een drankje en hapje,ben je toch goed bezig.
    We wensen jullie het allerbeste en een fijne vakantie hier in het Boxtelse.
    Groeten van André en Agnes
  12. Eri:
    19 juli 2017
    Hallo Threes en Leopold,
    Zodra ik jullie belevenissen lees en jullie foto's zie.... ben ik even terug in Katete. Soms zie ik zelfs een bekend gezicht op een foto! Ik hoop jullie nog even te zien als jullie in Boxtel zijn. Lieve groet, Eri
  13. Frank Winnubst:
    26 juli 2017
    Ja, dottore kan overal slapen... Wat een heerlijke foto's weer! Maar geen geld geven aan bekenden uit de buurt want je krijgt het nooit terug, ze blijven komen als ze succes hebben en het onderstreept de ongelijkheid. Alleen indien iemand sterft en er om een bijdrage voor de begrafenis gevraagd wordt. Maar je bent er om kennis en ervaring te delen, niet om geld te geven.
    Genoeg belerende praat. Tot binnenkort, liefs.