woensdag 5 juli

5 juli 2017

De keukencrew bij Tikondane is op mijn advies enigszins aangepast, met het doel dat het restaurant wat beter gaat lopen doordat ze wat lekkerder gaan koken. Tot op heden koken de meiden enkel Zambiaans dwz nsima, erg droge kip, eend, konijn of zo met lekkere groenten zoals geroerbakt pompoenblad en rape. Daarbij gebruikt men hier in het algemeen heel veel zout en is de tijd tussen bestellen en geserveerd krijgen al gauw anderhalf uur, en de helft van de kaart is er niet. Dus niet echt aantrekkelijk om uit eten te gaan. Elke heeft me na het moeizame gesprek toch weer gevraagd om een en ander vlot te trekken. Ik ben heel benieuwd want eerlijk gezegd klopt er ook wat het keukengerei betreft niet veel van, te weinig messen, snijplanken en pannen, toch redelijk fundamenteel allemaal. En in de keuken moet je plannen, anders loopt het in de soep, toepasselijk he, maar plannen, vooruit denken blijkt lastig.

Nu had het chirurgische team bij Tikondane een afscheidsetentje gepland (in de wetenschap dat ik daar actief ben in de keuken). Ik had met de meiden afgesproken dat zij alles voor ik kwam zouden voorbereiden wat snijden en ingredienten klaarzetten betreft (uitgelegd wat mis-en-place is) en dat ik alleen zou kijken. Dus lekker makkelijk voor mij, dacht ik. Wat schetst mijn verbazing dat Elke niet heeft gezorgd voor allerlei benodigde ingredienten (zoals afgesproken) en dat er behalve gesneden tomaten niets klaarstaat en er maar 2 meiden aanwezig zijn die constant pleite zijn. Lang verhaal kort: ik heb die boeuf bourguignon staan klaarmaken voor ‘s avonds en besloten dat dit dus echt niet werkt voor mij, jammer.

Kennen jullie de boababboom? Zie foto, het is een boom die je hier veel ziet en hij heeft een bijzondere vorm, een stam als een fles en een kort takkenstelsel. Volgens de legende hier was een koning boos omdat de boabab mooier was dan hij en toen rukte hij hem uit de grond en zette hem op zijn kop terug, waarna alle boababbomen solidair werden en op hun kop verder groeiden!

We zijn naar het wildpark geweest samen, het was weer heel leuk. We zijn met eigen auto het park in geweest om  6 uur ‘smorgens. Dan zie je nl de meeste dieren. Van 12 tot 15 uur lunchen en zwemmen bij de lodge  en ‘smiddags om 16 uur terug om de zonsondergang te zien met een wijntje. Genieten hoor. Toch nog maar wat foto’s want ze zijn zo mooi!

Vandaag precies over 5 weken vertrekken we naar Nederland voor een vakantie, daar verheugen we ons zeer op. Een aantal van jullie zien, taart, croissantjes en vis eten, golfen, potje bridgen, heerlijk vooruitzicht!

Veel liefs allemaal en wellicht tot ziens volgende maand!

Leopold en Threes

1. Carin:
    Ohhhh...wat mooi allemaal!
  2. Rian:
    5 juli 2017
    Wat een prachtige foto's van al die beesten. Hartelijke groeten
  3. Stef Rietbergen:
    5 juli 2017
    Wat een schitterende foto's. En die kookverhalen blijven interessant om te lezen. Het is toch wel een compleet andere wereld daar. Heel fijn om jullie over zes weken te zien. Is Leopold al in training voor onze jaarlijkse wedstrijd?
  4. André en Agnes Verhagen van de Wiel:
    5 juli 2017
    Wat een mooie foto's en een leuk verhaal over het eten en de keuken spullen,ik snap dat je daar van gaat balen als het alleen van jou moet komen .
    Het zal weer fijn zijn voor jullie als je even naar Nederland op vakantie komt,in een andere wereld daar je familie en vrienden kunt zien.
    Threes en Leopold,het is geweldig wat jullie daar in Zambia allemaal doen..
    Heel veel bewondering hebben wij daarvoor.
    Grt.van André en Agnes
  5. Ans v Hees:
    5 juli 2017
    Prachtig verhaal weer Threes en fijn dat jullie zo genoten hebben in het wildpark .
    Heel veel gr vanuit een zonnig Zeeland .
    Ans en Han .
  6. Truud:
    5 juli 2017
    Blijft een bijzondere aparte vrouw Elke. Jammer Threes had echt leuk geweest. Ze weet niet wat ze laat liggen!
    Heerlijk om jullie binnenkort weer te zien!!!
    Liefs van ons beiden
  7. Sabine:
    5 juli 2017
    Wat een leuk verhaal weer! Tot bij de koffie op de praktijk! Groeten sabine
  8. Wies:
    5 juli 2017
    Wat een mooie foto's! Fijn dat jullie weer genoten hebben van de safari, ben jaloers! Liefs Wies
  9. Ab en Hadewijch:
    6 juli 2017
    Wat een schitterende foto's en een gezellig verhaal schrijf je toch iedere keer weer!
    Groet Ab en Hadewijch
  10. Jo:
    6 juli 2017
    Jaaaaa bijna bijna bijna! Ziet er nog steeds elke keer weer zo tof uit daar. Vooral gewoon van genieten samen, doen wat je kan en de rest: lekker boeien!!
    XX
  11. Marijk:
    6 juli 2017
    Prachtig verhaal en foto's weer Threes; je lijkt op mama op de steile helling en je hebt ergens een mooie felgekleurde rok aan als je goed kijkt ...
    liefs, jullie Zambia, wij de Zuiderzeeroute !
  12. Monique Broeren:
    6 juli 2017
    Prachtig, die foto's. Wat is dat toch genieten om de dieren zo dichtbij te zien.
    Leuk verhaal. groetjes Monique
  13. Ton en Maria:
    6 juli 2017
    Wat geweldig om die prachtige dieren van zo dichtbij te bewonderen!
    Dat was genieten!
    Wat leuk dat jullie volgende maand op vakantie komen!
  14. Karen:
    7 juli 2017
    Threes op fietssafari? Zag wel net Simba dus pas maar op!
  15. Threes:
    7 juli 2017
    Ik zal me niet stoerder voordoen dan ik ben, dit fietstochtje was in de buurt van Katete
  16. Frank Winnubst:
    7 juli 2017
    Mooie foto's van wild, dit keer, en van schattige kinderen, vorige keer. Over 5 weken zijn jullie al op verlof, leuk ! Ondertussen blijven schrijven, hè ? De Gouden Pollepel beleeft het mee.
  17. Wilma van Roessel:
    8 juli 2017
    Weer prachtige foto's. Fijn dat jullie ook even tijd hebben om samen daar van de natuur te genieten. Dan zie je toch iets anders dan hier op de Kampina.
    Dat is mooi meegenomen naast al die drukke, vele en goede bezigheden daar.
    Groeten, Wilma.
  18. Miny en Herman:
    9 juli 2017
    Het is ieder keer weer prachtig om jullie belevenissen te lezen en dat gecombineerd met prachtige foto's.
    Goed dat jullie behalve werken ook nog tijd hebben om wat van de prachtige natuur te zien.
    Miny en Herman
  19. Amy:
    10 juli 2017
    Blijft mooi om te lezen wat jullie mee maken, Super! En gave foto's!! Hoop jullie te zien in Nederland!! Liefs Amy