zondag 25 juni

25 juni 2017

Bij het strijken van een overhemd kreeg ik bijna een hartstilstand: er zat een 8 cm grote spin op de mouw, ik schrok me te pletter. Gauw een glas en een papier gepakt en hem zo gevangen en buitengezet. Het kan nog vervelender: Afgelopen week is een vrijwilliger door een schorpioen gebeten in haar hand. Blijkbaar is deze beet niet dodelijk maar wel heel pijnlijk zoals ze vertelde, ze heeft zelfs morfine gekregen tegen de pijn, heftig he? Na veel pijn in haar hand, moeheid en hoofdpijn was het leed na een paar dagen geleden en was ze weer fit.

Nelly, het jonge meisje met de verlamming na haar mislukte zwangerschap gaat goed vooruit, ze heeft nu een looprek en ze doet haar oefeningen heel trouw 2x per dag. Wie weet kan ze in september weer naar school. Op maandag, woensdag en vrijdag help ik Kate nog met Mary.

Soms, als ik al een eind gefietst heb ga ik met de auto naar Mary in Kachipu, een km of 4 van ons vandaan. Op de terugweg nam ik laatst 2 twintigers mee die met een plastic mand op het pad liepen. Ze waren op weg naar het ziekenhuis met eten voor hun vader, die daar ligt. Normaal is dat familie voor het eten van de patient zorgt. Voor deze jongens betekent dat 1 uur en 3 kwartier lopen naar het ziekenhuis en 1 uur en 3 kwartier terug. Is hier heel normaal, hoewel ze heel blij waren met de lift. Het was een leuk ritje want Samson en Lawrence vroegen me de oren van het hoofd, en ik hen! Zij hadden een hele leuke nieuwsgierigheid over wie ik was en waar ik vandaan kwam, best onzambiaans moet ik zeggen. De meesten Zambianen stellen geen vragen.

Afgelopen zondag hebben we Mary, Benson en Agnes (zijn prachtige zambiaanse vrouw) en 2 kids meegenomen voor een rit door de omliggende dorpen met de auto, want Mary komt door haar handicap nooit het dorp uit. Mary was helemaal door het dolle. We zijn in een ander dorp bij familie van Mary geweest, het weerzien was zo ontroerend! En de school waar ze hebben opgezeten vroeger, het geboortehuis van Agnes en weerzien met een vriendin van vroeger. Verder rondom Katete gereden want ze had al 12 jaar geen ander dorp gezien dan Kachipu. Na 2 uur rijden bij ons wat gedronken en een maaltijdsoep met brood gegeten, vond iedereen heerlijk. Met een lepel eten is onwennig en soep eten ze nooit. We werden uitbundig bedankt en beloofden het nog een keer te doen.

Woensdag zijn Wieke en ik naar Chipata geweest voor een APK voor hun auto. Ik had me voorgenomen om goed te kijken waar we achtereenvolgens moesten zijn met wat voor papieren voor als onze auto APK gekeurd moet, want zoals ik jullie al eens heb gemeld is zoiets administratiefs hier een ingewikkeld geheel met wachten, mannetjes, loketten, stempels, handtekeningen en lunchbreaks die heilig zijn. Het begon met een netwerkstoring waarvan geen mens weet wanneer die is verholpen. Dus, geen nood, plan B, eerst boodschappen doen en dan terug, hopen dat een en ander weer werkt. Nee dus, over naar plan C nl naar het Proteahotel met zwembad, ligbed en parasol, drankje, lunch en na 14 u weer hopen op herstel netwerk. Dus na zonnen, zwemmen, lezen en lunchen hadden we geluk en werd het na diverse loketten en wachten toch geregeld en waren we voor het donker thuis, na een heerlijk relax dagje!

We zijn bijna op de helft van ons verblijf hier, het gaat snel! We kunnen stellen dat we goed zijn ingeburgerd, we hebben het naar onze zin en ervaren dit Zambiaanse jaar als iets heel speciaals om samen mee te maken. Wat overigens niet wil zeggen dat we mogelijk langer blijven want tegelijk verheugen we ons allebei wel op ons leven in Nederland in al zijn facetten! Prachtig om beide werelden te mogen ervaren!

Alle liefs Leopold en Threes

1. Truud:
    25 juni 2017
    Woww wat een prachtig verhaal weer. Ik maak de tocht op afstand mee. En wat ontzettend leuk dat jullie met Benson en familie op stap zijn geweest.
  2. Ans v Hees:
    25 juni 2017
    Prachtig en ontroerend dat je de familie van Benson zo'n leuke dag hebt bezorgd met aansluitend lunch en een soepje en zo mooi beschreven .En wat een heisa met die APK ,maar gelukkig wel even relaxen en zwemmen .Ik had het al op facebook gelezen .Wij verheugen ons er ook op dat jullie volgend jaar weer hier zijn ,maar voorlopig nog heel veel mooie ervaringen en belevenissen in Zambia .
    Liefs Han en Ans .
  3. Nori:
    25 juni 2017
    Wat een prachtig verhaal weer , ik roep iedere keer tegen mezelf oh ik herken het zo.......dat gedoe als je administratief van iets of iemand afhankelijk bent , dan moet er weer dit en dan weer dat, dan is die weer weg komt nooit meer terug , dan schijn je de afspraak verkeerd begrepen te hebben, is de telefoon kapot terwijl degene je net zijn nummer heeft gegeven , wat ik dan weer wel opmerkelijk vind is dat er zoiets bestaat als een APK keuring , dat doen denk ik toch alleen Westerlingen ? Wat zullen de mensen daar blij met jullie zijn zeg... HEbben jullie nog in overweging wat langer te blijven of is dat volstrekt geen issue? nou we zien elkaar in augustus, dat is een mooi vooruitzicht !!
  4. Leopold:
    25 juni 2017
    Van de APK keuring moet je je niet al teveel voorstellen, wachten, diverse loketten, betalen , wachten, foto van de voor- en achterkant maken van de auto, wachten. Dat is de APK keuring.
  5. Nori:
    25 juni 2017
    Haha geweldig ! Ondertussen wordt de uitlaat met touw vastgeknoopt !!
  6. Han Jaspers:
    25 juni 2017
    Wat een schattige kindjes!! snottebellen !
    Groet
  7. Alice:
    26 juni 2017
    Wat heb je het weer prachtig beschreven, Trees! Elke keer weer genieten!
  8. Lies van roosmalen- stam:
    26 juni 2017
    ik lees jullie belevenissen met plezier liever dan de krant en wat 'n joekel van 'n spin en gelukkig heb je toch geen hartaanval gekregen maar er is een geweldige arts in de buurt groetjes uit Boxtel
  9. Rian:
    26 juni 2017
    Wat een ervaringen weer, zeer leuk om te lezen. Mooi dat jullie de familie en Mary meegenomen hebben voor een tour!
  10. Ton en Maria:
    26 juni 2017
    Threes, wat eng die spinnen en schorpioenen. Maar wat doen jullie daar toch mooie dingen! En wat een schattige kindjes op de foto's! Fijn dat jullie het zo goed naar de zin hebben! Ik kan me voorstellen dat dit een prachtige ervaring is!
  11. Ad van gestel:
    Golftas staat klaar
    Nu nog een adres of kom je hem halen?
    Genoeg balletjes daar?
    Ad
  12. Marijk:
    27 juni 2017
    Het blijft in mijn ogen zo bijzonder wat jullie daar doen en meemaken, geweldig ! Liefs van ons
  13. Joke van Geel:
    28 juni 2017
    Heel mooi verhaal weer. Fantastisch wat jullie met de zambiaantjes doen. Respect xxxx
  14. Ine Verhoeven:
    1 juli 2017
    Fantastische verhalen weer, wat een lieverds zijn jullie toch! Prachtige ontmoetingen en ervaringen. Mooi dat jullie dit kunnen en willen doen, maar heerlijk dat je ook binnenkort weer gewoon lekker vis kunt gaaan kopen op de markt in Boxtel, of niet dan Threes? Verheugen ons jullie te zien, liefs van Hen & Ine