Zaterdag 17 juni

17 juni 2017

Hier weer een bijdrage van mij, recent mijn verjaardag hier gevierd, met eerst tijdens de koffiebreak een heerlijke citroencake gemaakt door een van de collegae. Ik moet eerlijk zeggen dat hij de citroentaart van Theresa  benaderde, misschien wel evenaarde. ’s Avonds een borrel bij ons thuis met een aantal collegae, was erg gezellig, de gewoonte is dat de borrels vroeg beginnen en ook weer vroeg eindigen. Iedereen ligt hier rond elf uur wel in bed.

Het werken op de poli bevalt nog steeds goed en het werkklimaat is zeer verbeterd sinds we airconditioning hebben. De Zambiaanse verpleegkundigen vinden hem in dit jaargetijde heerlijk want dan verwarmt hij de ruimte. Onder de 23 graden wordt hier als koud ervaren. Wij vrijwilligers zijn meer gecharmeerd van het koelende effect van de airco. Nu is het hier winter maar zo in november/december als het zomer is dan schijnt de zon onbarmhartig op de laagbouw met alleen metalen dakplaten. De airco is grotendeels aangeschaft met gulle giften uit Boxtel.

De giften zijn verder gebruikt voor een bloedkoelkast op de operatiekamer, inrichting van een kinderverpleegunit voor erg zieke kinderen, speelgoed en een brandwondenafdeling.  Nogmaals mijn hartelijke dank voor alle steun.

Na vijf maanden werken op de poli ontstaat er langzaam een band met patiënten die ik nu drie a vier keer gezien heb, mijn Chewa( lokale taal) is al minder vaak aanleiding tot schuddebuikende patiënten.  Het blijft opvallend hoe goedlachs de patiënten en ook (leerling) verpleegkundigen zijn.

Dossiervorming is een kunst op zich. Het is een wirwar van verschillende maten en kleuren papier en alle uitslagen worden daar weer aan vastgeniet. Patiënten nemen hun dossier, ook de röntgenfoto’s mee naar huis en ze komen niet altijd even leesbaar weer terug. (zie de foto’s)

Het voorkomen van vergevorderde ziektebeelden verbaast mij nog steeds. Borstkanker is vaak al een gezwel van zo’n 6-7 centimeter. Ook zie ik vaak vergevorderde gevallen van baarmoederhalskanker, het HPV virus dat verantwoordelijk is voor deze vorm van kanker is hier wijd verspreid. Doordat meisjes vaak al vroeg seksueel actief zijn met meerdere partners en condooms niet veel gebruikt worden komt baarmoederhalskanker in Afrika veel op jonge leeftijd voor. Het is hier de meest voorkomende kanker bij vrouwen. Er is gelukkig wel een screenings programma, waar we elke vrouw met afscheiding of onregelmatig bloedverlies naar toe sturen. Ook zijn er voorlichtingscampagnes in de dorpen.

Vrouwen die ongewenst zwanger worden (de man is hier de baas, seksueel gezien zeker ook) willen de zwangerschap nog wel eens afbreken door middel van het toedienen van allerlei lokale kruiden of het manipuleren met stokken e.d. Abortus is hier illegaal en mag alleen als er levensgevaar is voor de moeder. Dit kan leiden tot de meest gruwelijke infecties met soms de dood tot gevolg.

Patiënten bezoeken vaak eerst de traditional healer die hen behandelt met kleine sneetjes op de plaats van de pijn, deze sneetjes worden vervolgens ingesmeerd met lokale geneeskrachtige kruiden (zie de foto).  De traditional healer die wij bezochten meldde ons dat hij patiënten wel naar het ziekenhuis verwees omdat ze daar machines hebben. Mijn Engelse collega huisarts en ik waren erg teleurgesteld dat hij niet verwees omdat er zulke goede artsen in het ziekenhuis werken.

Ook zien we hier vaak nog amputaties bij diabetes patiënten nadat ze een niet genezende wond aan hun voeten hebben. Het komt regelmatig voor dat ze enige weken geen medicatie gebruiken omdat ze geen geld voor vervoer naar het ziekenhuis hebben om voor controle en nieuwe medicatie te komen . Overigens is alle ziekenhuishulp zoals consulten, opnames, bloed- en röntgenonderzoek en medicatie gratis. Het Sint Francis ziekenhuis staat goed aangeschreven er komen zelfs patiënten uit Lusaka  (500 km hier vandaan), Malawi en Mozambique hier medische hulp zoeken. Dat geeft dan wel weer een goed gevoel en de dankbaarheid van de patiënten is mooi en motiveert om iedere dag weer met plezier aan het werk te gaan, maar nu eerst het weekend zinvol doorkomen hetgeen vast gaat lukken.

Groeten Leopold, ook namens Threes

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wies:
    17 juni 2017
    Weer een mooi verhaal over het reilen en zeilen in het ziekenhuis. Ik kan me er na onze reis een goede voorstelling van maken. We hadden het er vandaag nog over met elkaar bij Laura in Utrecht. Jammer dat jullie zo ver weg zitten anders kwamen we graag nog een keer langs ;) Veel liefs
  2. Bob:
    Indrukwekkende verhalen Leopold.
    Nog proficiat met je verjaardag.
  3. Ans v Hees:
    18 juni 2017
    Prachtig verhaal Leopold en wat doe je daar goed werk,met alle beperkingen die er zijn ,maar ook fijn dat je daar veel waardering voor krijgt .De giften uit Boxtel zijn zeer goed besteed zo te zien.Fijn weekend samen.
    Lieve groet Ans en Han .
  4. André en Agnes Verhagen van de Wiel:
    18 juni 2017
    Inderdaad enorm belangrijk en goed werk wordt er door Leopold en zijn medewerkers verricht. De patiënten zijn dankbaar en goed gemutst. Ik moest spontaan denken aan het enorme contrast met onze cultuur, waarin sommigen het werk van mensen in de medische zorg belemmeren en soms zelfs onmogelijk maken. Daar kunnen deze 'sommigen' nog een hoop van leren. Fijn ook om te lezen dat de onontbeerlijke steun uit Boxtel zo goed besteed wordt en dat ervan genoten wordt. Heel veel succes verder.
  5. Monique Broeren:
    18 juni 2017
    Mooi verhaal over de medische zorg daar. En zo fijn dat jullie zoveel kunnen betekenen voor de mensen daar als ze naar de poli komen. Zo mooi en goed, Top. Schrijnend hoe er met bepaalde zaken wordt omgegaan zoals de ongewenste zwangerschappen. Succes voor jullie allebei.
  6. Ingrid:
    18 juni 2017
    Beste Leopold, van harte proficiat met jouw verjaardag.
    Nog vele gezonde jaren toegewenst.
    Mooi verhaal heb jij weer geschreven.
    Vele groeten aan Thees.
    Vele groeten uit het zonninge Boxtel
    Ingrid
  7. Stef Rietbergen:
    18 juni 2017
    Goed bezig daar makker!! Het is toch allemaal wel een beetje vreemd verdeeld in deze wereld.
  8. Miny en Herman:
    19 juni 2017
    Hallo Threes en Leopold.
    Wat een leuk gesprek over de cultuurverschillen.
    Het medisch verslag is boeiend, maar ik ben toch blij dat ik in Den Bosch behandeld ben. Ik heb het volle vertrouwen in jullie team, maar toch. Het is hier niet voor te stellen zo.n dossier. Met mijn geboortedatum wisten ze in Den Bosch bijna alles!! Wat geweldig dat Boxtel zo een ondersteuning heeft gegeven.
    Ik ben nog niet helemaal opgeknapt, mag me nog niet inspannen, geen huishoudelijk zwaar werk dus niet stofzuigen!! Daardoor heb ik nog niet veel in jullie tuin kunnen doen. Nog twee weken volhouden.

Groeten,

Miny en Herman
  9. Ton en Maria:
    20 juni 2017
    Dag Threes en Leopold,
    Allereerst Leopold, nog van harte gefeliciteerd.
    Wat een boeiend verhaal over je werk! Wat een indrukwekkende foto's. Toch heel anders dan in Nederland!
    Goed werk wat jullie doen!,,
  10. Karen:
    22 juni 2017
    Indrukwekkend, laatst documentaire gezien over illegale abortus in de Filipijnen, arme meiden! Het voelt nog steeds alsof we in de winter nog eens langskomen! Liefs karen
  11. Cees en Ineke:
    24 juni 2017
    LIeve Threes en Leopold
    Wat schrijf je prachtig Threes en wat 'n genot om zo al jullie wel en wee in Zambia mee te mogen beleven. Echt ontzettend veel respect voor jullie. Threes petje af hoe je daar in zo'n onbegonnen zooitje ongeregeld je creatieve en kooktalenten weet te benutten en met zo weinig middelen jullie leven vormgeeft en er iets van moois van maakt. En Leopold je moet van goeden huize komen, wil je in zo'n omgeving met zoveel enthousiasme kunnen werken en dat doe je, echt heel knap!
    Cees en ik genieten erg van jullie verhalen en foto's en als ik (zoals nu) 'n eind achterloop dan wordt jullie blog 'n echte pageturner, want het leest heerlijk wegen steeds opnieuw erg benieuwd naar jullie belevenissen.
    Liefs en hou je taai!
    Cees en Ineke
  12. Pauline Crooijmans:
    26 juni 2017
    Reacties op Kwaliteitsplein:

Wat een geweldig mooi verslag weer geschreven over jullie mooie werk daarginds. Geniet er van .
    Hier lossen de problemen zich vaak wel op in / of door luxe.
    Groet en tot een volgend bericht. Margriet

Geplaatst op 22-06-2017 om 00:46 door Andriessen, M.M.

Leopold, alsnog gefeliciteerd met je verjaardag. Bijzonder om dat daar mee te maken.
    Jullie doen mooi werk, Veel succes.

Geplaatst op 19-06-2017 om 19:04 door Skrzetuszewski, I.D.