maandag 12 juni

12 juni 2017

Er staat al bijna een week een kennelijk kapotte vrachtauto op de Great East Road. Beladen met grote witte vaten met een of andere vloeistof. En in de greppel langs de weg zie ik drie of vier mannen slapen, kletsen, een spelletje doen. Nu blijken die mannen de auto te bewaken tot hij gerepareerd is. En zoals het hier met huizen gaat, als het geld op is bouwt men niet verder, lijkt ook hier geen geld voor de reparatie. Joost mag weten hoelang die auto daar nog blijft staan. En hoelang de mannen nog in de greppel moeten slapen om de auto (of onderdelen ervan) te behoeden voor diefstal!

Vanochtend vroeg een leuke, open jongeman van een jaar of 28 die ik ken omdat hij in een shopje werkt hoe het met mij gaat en met de boss-doctor. Deze kon ik natuurlijk niet laten lopen dus ik zei, het goed gaat met mij en wie bedoel je met boss-doctor? Nou, your husband-doctor zei hij. O zei ik maar in Nederland zijn husband en boss twee verschillende dingen want een husband is niet de boss, man en vrouw zijn gelijk en alle belangrijke zaken gaan normaal gesproken in overleg. Er ontspon zich een leuk gesprek over de verschillen in cultuur op dit gebied. Hij legde uit dat hier de man de leader is en de vrouw de follower. Ik denk dat hij in zijn hart blij is dat hij Zambiaan is en geen Nederlander, want hij keek enigszins ongelovig. We hebben afgesproken er een volgende keer verder over te filosoferen, en andere cultuurverschillen te belichten!

Mijn kookaktiviteiten bij Tikondane liggen even stil na een gesprek met de Duitse oprichtster Elke van Tiko, die net terug is van een niet zo succesvolle 2 maanden-trip om fondsen te werven in Australie, Europa en Canada. Ik heb haar een paar aanbevelingen gedaan om de kwaliteit te verbeteren van het eten en om wat westerse gerechten op de kaart te zetten maar Elke staat niet erg open voor opbouwende kritiek dus het was een wat moeizaam gesprek. We gaan zien of het nog iets wordt tussen ons!

Afgelopen weekend zelf chocoladepasta gemaakt en limoensiroop, leuk hoor om bij gebrek aan het goede product hier recepten te googlen en het zelf te maken. Ook het zelfgemaakte naanbrood bij de Indiase curry was heerlijk!

Zo, weer een greep uit ons leven hier, best een geinig leven he?

Liefs Leopold en Threes

1. Bert:
    Threes,
    Ik zou hem de schoenenpoetsende boss laten zien.
  2. Ilone de Bruijn:
    12 juni 2017
    Altijd zo verfrissend jou verhalen en kijk op nieuwe dingen. Echt heel waardevol! Ik blijf jullie volgen , ookal stuur ik maar af en toe een berichtje.
    Veel liefs en ga vooral verder met al het moois dat jullie maken van jullie avonturen. Carpe Diem!!
    Ilone
  3. Ans v Hees:
    12 juni 2017
    Ze weten niet wat ze gaan missen bij Tikondane en niet zo slim dat ze geen gebruik maken van jouw kookkwaliteiten ,maar je kunt altijd Theresa's restaurant gaan uitbreiden,want het naanbrood ziet er prachtig uit .
    Bedankt weer voor je verhaal .
    Gr Ans en Han
  4. Marijk:
    12 juni 2017
    Hadden jullie de vooruitziende blik om schoenpoets mee te nemen ? Of hebben ze dat daar ? Leuke suggestie van Bert H. !
    Geinig leven ja .....
    Liefs voor jullie van Marijk
  5. Helma:
    Hoi Threes en Leopold.
    Wat hebben jullie je toch goed aangepast! Altijd weer die , creativiteit fantastisch! Geniet van jullie verhalen! Wij gaan de maand oktober een rondreis maken in Zuid Afrika, maar zoals jullie Afrika beleven , zo intens, zullen wij niet ervaren! Wel gaan we maar met 6 personen, maar wel volledig georganiseerd!
    Kijken er enorm naar uit, vooral de prachtige natuur!!
    Lieve Threes en Leopold blijf mooie verhalen schrijven!!
  6. Rian:
    13 juni 2017
    Bedankt weer voor dit verslag. Leuk om te lezen, en Trees goed dat je die cultuurverschillen even belicht ;)
  7. Marjo Janssen:
    13 juni 2017
    Wat een leuke stropdas van Leopold!
    Vandaag was in Nederland in het nieuws dat homo-stellen de huishoudelijke taken veel gelijkwaardiger verdelen dan de hetero-stellen; die zijn veel traditioneler. Dus hier ook nog wat te verbeteren...
    Ik krijg zin in chocoladepasta met limoensiroop, jammie.
  8. Eke:
    13 juni 2017
    Wat een mooie ervaringen met leuke foto's. Leopold 8 juni gezellig feestje geweest? Nog gefeliciteerd!
    Groetjes Eke
  9. Ton en Maria:
    14 juni 2017
    Wat geweldig Threes dat jij gaat filosoferen over de gelijkheid tussen man en vrouw en over de cultuurverschillen. Het gaat je allemaal goed af! Heerlijk om je enthousiaste verhalen te lezen! Heel veel groetjes voor jullie!
  10. Lies van roosmalen- stam:
    14 juni 2017
    altijd leuk om jullie belevenissen te lezen maar ik ben toch blij dat mijn man hier chaufeur was hij kwam gelukkig iedere avond thuis, ook van deze kant nog een verlate felicitatie voor Leopold nog héééééééééél veel jaren in goede gezondheid