zondag 4 juni

4 juni 2017

Nou, we tuinden er weer in, zaterdag na het eten om een uur of half 8 hoorden we mooi gezang uit de kerk komen dus we gingen even luisteren, achterin deze keer, de dienst was tenslotte al om 7 uur begonnen dus dat moest lukken, niet dus. Deze keer helemaal vooraan rechts klemgezet tussen een hele bank gelovigen en het koor. Ik kreeg van een koorlid een bijbel op de goede bladzijde in mijn handen gedrukt. Maar goed, met de prachtige ritmische muziek was het geen straf, hoewel we die uiteindelijk toch niet ontliepen want om 8 uur begon er een preek van een gastpreker over de zegen van gezalfd zijn, het leek wel theater. Als je gezalfd bent kan je niets gebeuren, daar kwam het op neer, maar de preek duurde zeker 1 uur, en alle (andere) gelovigen hingen stevig aan zijn lippen, wij niet, we baalden echt als een stekker. Ik wil de goedgelovige kerkgangers onder jullie niet beledigen met dit verhaal, maar dit zouden zelfs jullie niet trekken!

Soms horen we gezang overdag, dan komt de familie een overledene vanuit het mortuarium ophalen. Er komen dan een paar vrachtauto’s langs ons huis met in de open laadbak mannen in de ene auto en zingende vrouwen met de kist tussen hen in in de andere auto. Heel indrukwekkend, elke keer weer, even een stiltemoment voor ons.

Ik ben niet zo’n commercieel licht zoals velen van jullie weten maar wat ik hier bespeur lijkt zelfs mij niet zo logisch: iedereen verkoopt pal naast elkaar precies hetzelfde: rape (grote raapstelen), tomaten, kool, eieren of noem maar wat. Vanuit hun kleine stalletjes of achter hun manden prijzen ze hun waar al aan als ik aan kom fietsen dus ik probeer mijn boodschappen maar een beetje over de verschillende stalletjes te verdelen, hier wat uien, daar dan de tomaten en daarnaast de citroenen, zet in mijn ogen absoluut geen zoden aan de dijk, maar ja. Sinaasappels verkoopt men in netten, hebben we zichtbaar een net gekocht komen er 4 of 5 dames alsnog hard aangelopen met nog meer sinaasappels. Aangezien het leven in Zambia niet echt goedkoop is begrijp ik niet hoe men het op deze manier voor elkaar krijgt om voldoende inkomen te genereren om van te leven. Lijkt me reuze vermoeiend om elke dag maar weer met je tomaten naast je tomatenbuurvrouw neer te strijken. Met soms een kind op je rug en een lange tocht met de tomaten op je hoofd voor je bij je stalletje bent. De vrolijkheid van de dames vind ik elke keer weer prijzenswaardig!

We hebben weer geit gekocht, voor een Indiase curry en wat satespiesjes en ik kon het niet laten om jullie mee te laten kijken bij de geiten- en varkensslager. Ik ben er al aan gewend maar ik realiseer me wel dat het wat gruwelijke beelden oplevert, waarvoor sorry dan, gauw die foto’s doorscrollen. Het vlees is wel erg lekker, vooral de achterpoten. Waarom ze de koppen erbij leggen weet ik niet, misschien als bewijs dat het geit is?

Dit alles behoort tot ons dagelijks leven hier, de hamlapjes liggen niet netjes naast elkaar in de vitrine!

Fijne zondag allemaal en liefs van Leopold en Threes

1. Carin:
    Kleurrijke inkijk ;)
  2. Jacqueline koelink:
    4 juni 2017
    wat een geweldig verhaal wij lezen met heel veel plezier jullie leven daar en wat een prachtige foto's dank je wel dat wij jullie daar mogen volgen vele groetjes van ons.
  3. Ans v Hees:
    4 juni 2017
    Ik zie jullie daar al in die kerk zitten helemaal ingeklemd ,zodat je niet geruisloos weg kunt sluipen ,hopelijk was de muziek wel mooi ,maar voorlopig zie ik jullie niet meer naar de kerk gaan .Prachtig weer zoals je de markt beschrijft met de groenten en het vlees .Het lijkt zo net of wij erbij zijn .Bedankt .
    Lieve groeten Ans en Han .
  4. André en Agnes Verhagen van de Wiel:
    4 juni 2017
    Alweer een mooi verhaal, we snappen dat je bij ieder kraampje wat groente koopt dan verdienen ze allemaal wat.
    Ja en onze slagers zullen hun ogen uitkijken hoe ze daar slachten.
    In Griekenland slachten ze met Pasen ook schapen en dan maken ze van de ingewanden soep (de kop laten ze dan ook liggen) Mooie foto's maken jullie en leuk om te zien hoe daar de markt is en de slager .
    Tot het volgende verhaal en vriendelijke groet van André en Agnes
  5. Ton en Maria:
    4 juni 2017
    Wij zijn weer thuis en hebben jullie laatste, weer indrukwekkende verhalen gelezen! Het blijft boeiend. Ik was wel erg onder de indruk van dat meisje van 15 en ik ga zeker de film bekijken!
    Threes wat leuk dat je al vruchten op je hoofd kunt dragen!!!
    Geniet van jullie eigen eieren!
    Prachtige foto's, behalve dan die geitenkop!
    Threes, gefeliciteerd met je dochter!
    Groetjes van ons beiden!
  6. Truud:
    4 juni 2017
    Heerlijk verhaal zie alles voor me
    En ja Threes gefeliciteerd met je leuke dochter
  7. Nori:
    5 juni 2017
    Geweldige ervaringen weer. De voorbanken in de kerk , tja...je hebt na die lange zit toch wel wat op collecte schaaltje gelegd?...En al bij een begrafenis geweest? die duurt dagen dus vooral ook daar niet vooraan gaan staan , haha Had je een idee waar de preek over ging voor alle broeders en zusters ?
    Wat lief dat je op de markt je aankoopjes verdeelt over de dames ....Op de Albert Cuyp is het bijna precies zo , eveneens veel van hetzelfde . Ik zag op een foto die leuke kippenmanden , die kun je ook omgedraaid als lamp gebruiken, die zijn hier heel hip en je betaalt er aardig voor. Design !!
    lieve groeten van ons
  8. Rian:
    7 juni 2017
    Wat bijzonder om jullie blog weer te lezen en de foto's te zien. Zeker de foto": wegen is weten, is mooi om te zien. Hartelijke groeten
  9. Wendy:
    8 juni 2017
    Ik lees jullie verhalen elke keer weer met heeeeeeel veel plezier!!!!!!!!!!!! (en herkenning :-)
  10. Joan de Kok:
    8 juni 2017
    Wat een heerlijk verhaal weer, blijf er van smullen..
    groetjes Joan
  11. Ans v Hees:
    9 juni 2017
    Beste Leopold en lieve Threes,
    Leopold hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag daar in het verre Zambia en jij natuurlijk ook gefeliciteerd Threes .
    We zullen vandaag een borrel drinken op jullie gezondheid .
    Lieve groet Ans en Han .
  12. Frank Winnubst:
    12 juni 2017
    Die geitenkoppen... Ik heb meteen geen honger meer. Jullie zijn nu bijna halverwege maar wat een schat aan verhalen, wat een rijkdom aan indrukken, geïllustreerd door prachtige foto's. Die indrukken zijn kostbaar en fijn dat jullie die delen. De Gouden Pollepel leeft mee.
  13. Charlotte en Ed:
    17 juni 2017
    Lieve Trees en Leopold, wat een mooie verhalen weer, jullie foto's ondersteunen het geheel. Uit de mail maak wij op dat jullie je niet bepaald vervelen en elke dag weer nieuwe ervaringen opdoen! Blijf die vooral delen! Lieve gr