dinsdag 28 februari

28 februari 2017

Yvonne de hulp heeft de oude gordijnen meegenomen, die kon ze wel gebruiken. Ze heeft een dochter van 6 die bij haar broer woont, ik kan niet precies volgen hoe dat gaat hier maar het heeft te maken met geld en schoolgaan. Ze ziet haar dochter een paar keer per jaar, heel treurig. Nu liet ze laatst heel trots een rokje zien dat ze van het oude badkamergordijn gemaakt had, met de hand, om als verjaardagscadeau aan haar dochter te geven in mei als ze weer komt. Hartverscheurend mooi om haar enthousiasme te zien, maar op die momenten word ik ook heel triest van de armoede en de verschillen in de wereld. Wat wij niet goed genoeg meer vinden, is men hier de koning te rijk mee.

Afgelopen weekend zijn we naar het N’cwala festival in Mutenghuleni  geweest, dat is een feest ter ere van de nieuwe oogst. Het wordt groots gevierd en veel mannen hebben zich reuze heldhaftig uitgedost in dierenhuiden. Normaal is het dragen van dierenhuiden verboden in Zambia, behalve op die dag. De betekenis daarvan is blijkbaar dat de mens onoverwinnelijk is. Er werden traditionele dansen door verschillende stammen uitgevoerd en er wordt dan een stier gedood met speren en het stamhoofd van de Ngoni, een stam hier uit het oosten, moet het bloed dan drinken en zo de nieuwe oogst inwijden. De Ngoni’s eten ter plekke het rauwe vlees van het karkas, maar dat hebben we niet meer afgewacht.

Vervolgens hebben we de golfbaan bezocht in de hoop een balletje te kunnen slaan. Het is een golfclub midden in Chipata gesticht in 1902, vast vroeger een florerende club geweest voor de Engelsen, nu een terrein met hoog gras en slecht onderhouden. Helaas had men er geen clubs en die zijn hier in de verste verte ook niet te koop dus ons golfmiddagje ging niet door, jammer want ondanks het hoge gras hadden we er wel  zin in. Voor de kosten hoefden we het niet te laten: 15 kwatcha greenfee en 10 kwatcha voor de caddy, (totaal €2,50). De greens zijn overigens van aangestampt zand, die browns worden genoemd. We zagen een mevrouw afslaan op hole 1 met een driver, er liepen drie jongetjes op gepaste afstand mee, een met een ijzeren club, een met de putter en een met een hark!

Wieke is gearriveerd en heeft ons linnen beddengoed meegenomen, heerlijk, wat een verschil met dat polyester geplak! Ook hebben we nu een dartbord en een badmintonset  met net, door Rob voor ons in Lusaka gekocht, die we onder het afdak cq de tuin hebben geinstalleerd zodat we ook wat aan sport kunnen doen behalve fietsen. Ik had niet gedacht dat we op enig moment zo blij zouden worden van een dartbord en badmintonset.

We hebben inmiddels een poort  in de tuin maar dat weerhoudt mensen er niet van binnen te komen en gewoon om het huis heen te lopen naar het overdekte terras aan de achterkant. Lastig vind ik dat want ik vind mijn privacy ook belangrijk. En vooral de wetenschap dat ze altijd iets van geld of goederen willen. Bij mij strijdt dan mijn eigen grens en compassie. En mensen zijn schoolkinderen, die dan elke dag komen en met als meer, of de man die zijn fiets hier stalt en vandaag om eten vroeg voor zijn vrouw die in het ziekenhuis ligt. Ik ga maar eens bij Wieke vragen hoe zij daarmee omgaat, zij weet dat wel na vijf jaar.

Fijne dag allen en liefs Threes

1. Truud:
    28 februari 2017
    Het is wel een avontuur he om dit allemaal mee te maken en steeds je maar weer af te vragen wat je van iets vindt of hoe je het ervaart. Zowel in positieve- alsook negatieve zin.
    Wel mooi ook hoe blij iemand kan zijn met oude gordijnen.
  2. Rian:
    28 februari 2017
    Ik kan me helemaal voorstellen "eigen strijd" en "compassie", veel wijsheid toegewenst.
  3. Ans v Hees:
    28 februari 2017
    Lijkt me heel lastig om je steeds af te vragen of je iets goeds doet of dat je het juist niet moet doen en zeker als je voelt dat je privacy aangetast wordt.Fijn dat Wieke linnen lakens heeft meegenomen ,dat zal je nachtrust wel ten goede komen , en inderdaad zij zal je wel goede raad geven .Jammer van het golf, maar ten compensatie maken jullie wel weer heel andere mooie dingen mee .Bedankt weer voor het mooie verhaal en de prachtige foto's.
    Lieve groet Ans en Han .
  4. Charlotte en Ed:
    28 februari 2017
    Hebben weer genoten van de mooie foto's en je verhalen. Wat zag het broodje er lekker uit, om in te bijten!
    Gr Ed en Charlotte
  5. Jan en Rianne:
    28 februari 2017
    Ik zie dat jullie ook de samosa hebben ontdekt: typische verrassende afrikaanse hartige groentehapjes. Lekker he !!
    (Heb je thuis niet.) Je gaat in je nieuwe wereld van andere dingen genieten... Ook bijzonder (Wie het kleine niet eert...) Maar dat doen jullie zeker wel. Jullie passen je prima aan aan de omstandigheden. Als je op je levensweg een brug tegenkomt, ga je er overheen.. Dan maar effe klimmen !!
  6. Marij Goossens:
    1 maart 2017
    Wat fijn om jullie verhalen te mogen lezen.
    Wat een armoede.
    Dat een moeder haar dochter maar een paar keer in het jaar ziet is wel schrijnend. Wat zijn wij toch bevoorrecht.
    Groet Marij
  7. Mieke moonemans:
    2 maart 2017
    kreeg via hospice lijn deze blog door. Leuk om jullie verhalen te lezen.
    Fijn dat jullie dat willen delen. Veel sukses met het mooie werk daar.
  8. Joke van Geel:
    2 maart 2017
    Mooi verhaal weer Threes.
    Herken veel van de armoede en ouders die hun kinderen maar een paar keer per jaar kunnen zien. Kunnen wij ons niet voorstellen. Komt hier in Zuid Afrika ook veel voor. Neemt niet weg dat het voor jullie een heel bijzonder en mooi jaar zal zijn. Xxxxx
  9. Wilma van Roessel:
    5 maart 2017
    Weer een mooi kleurrijk geschreven verslag van voor jullie de alledaagse dingen .
    Dilemma blijft dat wij teveel hebben en zij te weinig en los je dat op door hen iets te geven? Als je de een iets geeft waarom de ander dan niet.
    Ben benieuwd of Wieke daar na 5 jaar een "oplossing" voor heeft!
    Mooie foto's vooral van de markt met die kleuren en Threes staat te onderhandelen met de verkoopster.
    Sterkte en weer heel veel succes .
  10. Ton en Maria:
    6 maart 2017
    Wat een geweldige verhalen weer! Ook Leopold schrijft boeiend en duidelijk!
    En wat een prachtige foto's! Maar ook veel armoede en weinig middelen om de mensen te helpen. Wij vinden het geweldig mooi werk wat jullie doen en genieten van jullie verslagen! Heel veel succes!