zondag 5 maart

5 maart 2017

Bij het ziekenhuis is een mess, waar de artsen en co-assistenten kunnen eten ’s avonds. Leopold en ik doen dat ook af en toe, eigenlijk vooral vanuit sociaal oogpunt. Alle Engelse artsen eten daar elke dag, dus dan spreken we ze nu en dan allemaal tijdens de maaltijd. Nu klinkt mess heel chique, maar hier is niets chique, de mess allerminst: Een ratjetoe aan (soms kapotte) stoelen, wat smoezelige tafelkleden en we eten van plastic bordjes en een plastic beker met water erbij. Op de kop van de lange tafel staat rijst/pasta/nsima met een soort niet te herkennen supertaai vlees met bot en kraakbeen in een onbestemde saus en rape, je weet wel, die grote raapstelen, echt elke dag rape!

Donderdagavond kwamen 10 artsen met hun bordje, bestek en wijnglas naar ons huis want we hebben ze als proef uitgenodigd om hier Thaise curry te komen eten met onvervalste appeltaart met vanillesaus na, ipv eten in de mess. Daarna hebben we geinventariseerd of ze geinteresseerd zijn als ik tegen kostprijs een keer of 2 in de week restaurantje speel, in plaats van de mess. Voor mij een hele leuke bezigheid en voor hen een lekkere afwisseling.

Met deze actie en de enthousiaste reacties daarop is Theresa’s Mess geboren met op maandag Theresa’s  Take Away, waarbij ze hun bordje kunnen laten vullen en thuis opeten en op donderdag Theresa’s Restaurant, waarbij ze hier kunnen eten. Beide dagen voor 9 uur opgeven zodat ik weet voor hoeveel mensen ik ga koken. Voor maandag heb ik al 5 aanmeldingen, leuk he? Een beetje zoals ons na Cafe de Kerk-eten is begonnen!

We hebben een guave boom in de tuin. Leopold kende de vruchten nog wel uit Suriname, ik kende alleen de naam. De guaves zijn nu rijp, we hebben ze geproefd. We vonden ze zo niet zo lekker, een beetje muf, zoals meloen soms ook kan smaken. Maar Leopold heeft gegoogled en is aan de gang gegaan om er jam van te maken. Ziedaar 2 potten jam met citroensap, kaneel en suiker een lekker resultaat! En hij heeft een proeftuintje aangelegd met zaadjes van worteltjes en spinazie. Ik heb de opdracht gekregen om het elke dag te bewateren. En er gaan weer kippen komen, dus als Thom er is  gaan ze een kippenren bouwen.

We hebben over het tuinhek veel bekijks als we aan het badmintonnen zijn in het stukje door Leopold geprepareerde tuin waar het net tussen twee bomen is bevestigd. Heerlijk om even flink te bewegen. Gelukkig wordt de heg verhoogd, want het voelt niet zo vrij, iedereen wil meedoen. Dit soort spelletjes kent men hier kennelijk niet.

Truud en Thom komen over anderhalve week, onze eerste gasten, een heerlijk vooruitzicht. We verheugen ons ook zeer om met zijn vieren een dag of 4 naar het wildpark te gaan en lekker te luieren in een lodge met zo nu en dan een safaritocht. We zullen veel foto’s maken zodat jullie mee kunnen genieten!

Kortom, we wennen als meer aan ons leven hier en de komende twee maanden ontvangen we veel gasten, heel gezellig!

Ik begrijp dat het bij jullie voorjarig weer is, hier wordt het ook aangenamer minder warm, geniet ervan!

Liefs Leopold en Threes

1. Ans v Hees:
    6 maart 2017
    Wat ontzettend leuk ,je eigen huiskamerrestaurant Theresa's Mess .Dat wordt een groot succes jou kennende en jij kunt je creatieve kookkunst laten zien met het weinige wat je daar hebt .Leuke foto's van Leopold in de weer met het net in de tuin zodat jullie aan je conditie kunnen werken .Ik vind trouwens de foto van jou Threes in je knalrode jurk op de fiets supermooi.Bedankt weer voor voor je mooie verhaal .
    Groetjes van ons beiden ook aan Leopold natuurlijk.
    Han en Ans xx
  2. Noor:
    6 maart 2017
    geweldig! Ik zou graag een hapje mee - eten.. Succes en ik verheug me weer op jullie volgende verhaal.
  3. Marijk:
    6 maart 2017
    Zo te lezen gaat het goed met jullie ! Een ondernemend stel samen, leuke gekleurde pannetjes trouwens waar Leopold in staat te roeren ....
    Fijn voor die dokters dat ze van jouw lekkere gerechten kunnen genieten, Threes, een win-win actie ! Liefs,

Marijk
  4. Carin:
    6 maart 2017
    Heb je toch snel weer je eigen biotoop gecreeerd ;) Hardstikke goed!
  5. Eri:
    6 maart 2017
    Hallo jullie buurtjes hier Truus en Frans.....
    Hallo Threes en Leopold, wij zijn nu bij Eri en hebben jullie verhaal en foto's gezien. Erg mooi, leuk, spannend en fijn dat jullie nu een mooi huis hebben en lekker kunnen sporten. Wij hebben zo af en toe contact met Sander. Als we aan de Dommel komen zien we een kleine Keukenhof van krokussen. Het voorjaar begint!!
    Het is stil in de straat, we missen jullie maar gelukkig maken jullie het goed.
    Veel liefs Truus en Frans en natuurlijk ook de hartelijke groeten van Eri.
    We zijn deze nieuwe week hartstikke leuk begonnen, een mooi kijkje in jullie leven gekregen.
    Succes vandaag met Theresa's Takeaway!!!
    Truus, Frans en Eri....de buurtjes
  6. Frank Winnubst:
    6 maart 2017
    Jullie leven in Katete wordt allengs fleuriger en jullie toon is opgewekter. Fijn dat het steeds beter gaat. We lezen en leven mee. Blijf schrijven en fotograferen en koken voor collega's en werken voor de bevolking. Wij gaan ondertussen naar Taiwan, niet om mensen beter te maken maar voor ons eigen belang. Groeten vanuit een voorzichtig voorjaar in Brabant !
  7. Sabine:
    7 maart 2017
    Gaat helemaal goed komen daar. Leuk om te lezen hoe jullie je eigen plekje creeeren daar! Geniet ervan! Gr Sabine
  8. Wilma van Roessel:
    8 maart 2017
    Mooi omschreven jullie belevenissen en improvisaties !
    Threes misschien is een column in de "Margriet"iets voor jou?
    Je kunt zo goed jullie wel en wee beschrijven!
    Succes met het kokkerellen. Heel dapper om met de plaatselijke ingrediënten een maaltijd op tafel te toveren.
    Misschien een guave-taart als toetje?
    Groeten en geniet van jullie bezoek!
  9. Hella kneepkens:
    10 maart 2017
    wat ontzettend leuk om te lezen!! :-)
    groetjes vanuit een zonnig eindhoven