dinsdag 7 februari

7 februari 2017

Er hing aan het plafond in de kamer in het midden 1 kale lamp aan een snoer van een cm of 30. Leopold heeft vanuit dat lichtpunt die bestaande verlengd en boven de eettafel gehangen en eentje in de “zithoek” boven de salontafel, met gereedschap dat totaal niet toereikend was. Wat een kanjer he, dat het toch gelukt is! Met aan mij de opdracht om er kapjes om te versieren. Zie het resultaat op de foto’s! Real design he, van kippengaas en uit elkaar gehaalde koperkleurige schuursponsjes, best een leuk effect als ze branden.

Bij het ontbijt werd het eitje met de bolle kant op tafel gedrukt zodat het wel bleef staan maar bij het eten allemaal schilfers loskwamen naarmate we aan de onderkant van het eitje kwamen. Nu herinnerde ik me van Nelleke dat ze een soort zandzakjes als eierdopjes heeft van Alessi, dus zie het resultaat op de foto. Meteen maar 2 extra gemaakt voor onze eerstkomende gasten, Truud en Thom.

We hebben enorme tropische buien gehad en daardoor heel veel electriciteitsuitval, soms een etmaal, soms een uur of een paar minuten, heel vermoeiend, zeker als we net willen koken of zo maar even zin in koffie hebben.

De bureaucratie hier is niet te geloven, we waren gewaarschuwd maar het was nog erger dan verwacht. Gisteren zijn we de hele dag in Chipata geweest bij een immigratiekantoor om een werkvergunning te krijgen, want onze eerste maand was om en het moet verlengd worden voor 3 maanden. We waren met 5-en uit het ziekenhuis. Na 2 uur wachten, werd ons gezegd dat we na de lunch (van 12-14 uur) terug moesten komen. Toen ik vroeg of we dan de vergunningen konden oppikken werd de meneer in kwestie bozig en zei dat we wel zouden zien hoe het ermee stond. Nou, het stond er slecht mee want toen we terugkwamen om 14.30u zei men dat we de volgende dag terug moesten komen. Ga na, 4 artsen die die dag niet konden werken, weer anderhalf uur heen en anderhalf uur terug en weer een dag gemist worden in het ziekenhuis. Terwijl het een kwestie is van een handtekening en een stempel, echt niet te geloven, ik kookte bijna. Even nagaan dat we op dat kantoor zo’n 4 mensen hebben zien zijn, want werken is niet het goede woord: ze hangen van de ene punt van het bureau naar het andere, en maar kletsen met elkaar en schuiven met papieren op hele rommelige bureau’s. En ons maar laten wachten tot we een ons wegen, ging dat afvallen maar zo makkelijk, dan was dat probleem allang opgelost. Het leek een beetje op machtswellust, wie is hier op dit kantoor de baas. Om 17.15u was het eindelijk rond, pffff. Dat pfff moet er af en toe even letterlijk in omdat ik hernieuwd moe word van de herbeleving alleen al. Ik merk dat ik er heel erg boos van word en dat is niet een goede go-with-the-flow-houding, ik weet het.

In die mood kreeg ik een mailtje van mijn goede vriendin Mieke, die schreef dat haar Jan vrijdagavond is overleden, zomaar, zonder voortekenen bij het tv kijken. Ze kon het niet eerder verwoorden omdat ze het zelf niet gelooft. We hebben gebeld samen en toen voelde ik me zo ver weg, te ver op dit moment. Ik kan haar niet tot steun zijn, dat voelt erg. We wisten dat we voor lange tijd ver weg zouden zijn van alles wat ons lief is maar we wisten niet hoe dat werkelijk voelde, nu wel.

Mooie dag en veel liefs van Threes

1. Jo:
    7 februari 2017
    Lieve mama, wat een prachtige eierdopjes heb je gemaakt...
    Maar wat is een schilferend ei, lang wachten en stroomuitval betrekkelijk bij zo'n verschrikkelijk bericht van Jan.
    Ik kan me helemaal voorstellen dat je je machteloos voelt daar omdat je er wil zijn voor je vriendin Mieke.
    Maar jou kennende ben je er wel, niet fysiek maar in gedachten en in je hart. Die energie kent geen grenzen en zal Mieke ook voelen. Dikke kus en maak er een mooie dag van, want elke dag is een kadootje, dat heb jij mij geleerd.
  2. Carin:
    7 februari 2017
    Heftig, verdrietig, pfffff....voor je emoties een hoge druk pan....loslaten....en wat een snoezige eierdopjes xxx
  3. Rian:
    7 februari 2017
    Trees veel kracht voor het doorleven van alle dagen, soms een grote confrontatie met jezelf. Het gaat je , jullie, zeker lukken met al je creativiteit. Vele groeten
  4. Truud:
    7 februari 2017
    Wat verdrietig van Jan. Daar zijn eigenlijk geen woorden voor hoe nietig we dan allemaal zijn!
    En je frustratie is zo begrijpelijk en invoelbaar. FIjn dat je het deelt.
    En daardoorheen je blijvende creatieve stroom van dingen maken,
    Respect Threesje, warme knuffel en verheug me om een eitje te mogen eten uit je mooie eierdoppen!!
  5. Noor:
    7 februari 2017
    Dank dat je ons laat mee-leven met jullie ervaringen, gevoelens en gebeurtenissen!

liefs Noor
  6. Ans v Hees:
    Lieve Threes en Leopold,
    Wat een naar bericht van Jan en inderdaad dan voel je pas echt dat je ver weg bent Veel sterkte.
    Maar voorlopig mag je weer 3 maanden blijven en hoef je de komende tijd niet terug naar die vervelende mensen op dat immigratiekantoor .Je kamer wordt wel steeds gezelliger met al die leuke en creatieve oplossingen die jullie bedenken .
    Liefs Han en Ans.
  7. Ellen en pieter:
    7 februari 2017
    Wat verdrietig Threes. Ja dan ben je ver weg maar kun je toch meeleven met je vriendin. Mooi wat je dochter schrijft..Zo denk ik ook:Ze voelt het wel. Maar toch ...! Met die onmacht moet je maar zien te dealen...sterkte hoor
    Wat ben je creatief zeg...allebei vind ik prachtig,de lamp en de eierdopjes. Zou ze zo kopen! Begin een handeltje...een fabriekje en dan via Internet verkopen!
    Je schrijft zo echt en puur. Daar geniet ik van. Hou vol lieve Threes, er komen altijd weer leuke dagen!liefs Ellen.
  8. Joke van Geel:
    8 februari 2017
    Lees nu met terugwerkende kracht je verhalen. Leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van jullie ervaringen. Wist al dat je creatief bent threes, vandaar die mooie lampjes. Veel succes met jullie vreiwillegerswerk. Gr Joke xxxx
  9. Karen:
    10 februari 2017
    Lieve Threes & Papa,

Wat een verdrietig nieuws, dan is die afstand toch erg naar!
    Fijn om te lezen dat het huisje al helemaal in afro-theresa stijl wordt aangekleed!

Tot snel xx liefs