vrijdag 3 februari

3 februari 2017

Ik heb net thee gedronken met Yvonne, de hulp. Ze woont in een huisje buiten het dorp, geen water, geen elektriciteit. Als ze komt werken komt ze lopen, anderhalf uur ongeveer heen en anderhalf uur terug. Ze verdient 250 kwatcha per maand voor 2 x per week een uur of twee en een half. Dat is iets meer dan 10 kwatcha per uur, is goed betaald voor hier. Het gemiddelde uurloon is 5 a 8 kwatcha. Een kwatcha is een duppie, wat een verschil he, met de Nederlandse inkomens. Nu is het levensonderhoud een stuk goedkoper, maar bijv. benzine is hier €1,25 per liter. Vandaar dat vele lopen natuurlijk, gemotoriseerd vervoer is veel te kostbaar. Er zijn wel veel fietstaxi’s. Ze vertelt leuke verhalen over de gewoonten hier. Net als de Surinaamse vrouwen hebben de meeste vrouwen hier heel kort haar en extensions of een pruik. Lijkt me vreselijk heet want ze zijn niet gemaakt van echt haar. Ze heeft vandaag de buitenramen gelapt, ik denk dat dat heel ver van haar bed is, rare mzungu, zal ze vast denken.

Vandaag kwam ik een jongen tegen bij ons huis die dwars op zijn bagagedrager een geit had gebonden. Hij vroeg of ik de geit wou kopen, nou nee, dank je wel. Later hoorde ik een ontzettend doordringend geluid bij de buren die de geit gekocht bleken te hebben. Misschien waren ze hem toen al aan het slachten maar dat durfde ik niet te verifieren.

Af en toe heb ik erge heimwee naar jullie allemaal en naar mijn heerlijke huis in Boxtel en alles wat daarmee samenhangt, bridgen, golfen, cafe, etentjes, het hele leven daar eigenlijk. Dan heb ik een off-day of eigenlijk een off-paar-uurtjes en moet ik mezelf even flink aanpakken en iets verzinnen om eruit te komen. Dat hangt denk ik samen met het feit dat we voor hier zeer gerieflijk wonen maar ieder van jullie zou zich een rotje schrikken van de armoedige vloer, verveloosheid, kapotheid van dingen, duren die slecht sluiten, kortom slecht onderhoud. De norm voor luxe ligt veel lager. Om dan nog niet te spreken over de gekko’s, grote mieren, kakkerlakken en al dat gespuis waar ik al nooit gek op ben. Dus dan ga ik havermoutkoekjes bakken bijvoorbeeld, maar met zo’n stemming zakken er natuurlijk een paar koekjes door het rooster die dan vervolgens liggen te branden en te stinken terwijl de anderen nog niet gaar zijn. En dan maak ik daar foto’s van voor jullie en dan moet ik weer lachen en is mijn bui voorbij, als een tropische bui waarna meteen de zon weer schijnt.

Wat dat betreft is het jammer dat de rontgen als structuur voor mij geen optie blijkt. Maar Wieke komt over 3 weken en gaat me meenemen naar haar water- en huizenbouwprojecten. Ze heeft door haar bijdrage aan de Libelle een niet aflatende stroom gelden voor projecten hier, die ze regelmatig bezoekt en die heel succesvol zijn. Ze heeft al aangekondigd me mee te nemen, dus dat klinkt leuk. En ze woont  al 5 jaar in Katete dus ze kent alle ins en outs hier.

Het is niet de bedoeling dat dit een zeurverhaal is geworden want dat is absoluut niet hoe ik me doorgaans voel, maar ik krijg veel reacties van geweldig, leuk, knap van je etc. en ik wil jullie de mindere facetten over mezelf niet onthouden.

Zo, nu een nescafeetje met een havermoutkoekje, hopelijk smaakt het niet verbrand.

Mooie dag en we genieten van jullie reacties!

Veel liefs van Threes, natuurlijk ook namens Leopold

1. Juliette:
    3 februari 2017
    Hoi Threes, ik vind het echt geen zeurverhaal! Jammer, dat de rontgen, waarvoor jij daar naar toe bent gegaan, geen optie is. Dan moet je jezelf dus de hele dag maar bezig zien te houden. Je doet dat heel knap. Ik was allang gillend met gierende banden naar huis gevlogen. Op Nieuw-Guinea heb ik kakkerlakken van 10 cm. en nog meer van dat enge spul in mijn bed voorbij zien komen. Ik denk, dat de echo van mijn gegil nog in de Baliemvallei hangt! Dit even om jou op te beuren, grapje! Ik hoop van harte, dat je je samen met Wieke op die projecten kunt storten. Liefs, Juliette
  2. Truud:
    3 februari 2017
    Lieve Threes, jij weet niet eens wat zeuren is!! Mooi dat je dit ook deelt en het zou raar zijn als je je offdays of momenten niet hebt. kus van je zus en tot over een week of 6
  3. Jo:
    3 februari 2017
    Ha moemsie, helemaal geen gezeur. Het is niet altijd feest. Zelfs niet in het luxe Nederland! We leven allemaal heel erg met je mee en het is helemaal te begrijpen hoor. Een behoorlijke cultuurshock, en zeker als je verder nog geen duidelijke dagindeling/taken hebt komt dat nog extra hard binnen allemaal. Ik vind je een bikkel en ik voorzie hele mooie, nuttige tijden voor je daar. Fijn dat Wiecke bijna komt en jullie ook regelmatig bezoek uit Nederland krijgen de komende maanden!
    Ik hou van je! DIKKE KUS
  4. Marijk:
    3 februari 2017
    Ach Threes, wat oprecht van je om ook je moeilijke momenten te delen, ondanks alles moet ik lachen om de koekjes die zo mooi symbool staan voor wat je schrijft ....
    Ik hou van mijn stoere zusje ! Dikke kus,
  5. Alice:
    Ha Threes,
    Natuurlijk mag je het wel eens even niet zien ziiten. Ik zou zeggen, sla een keer hard met deuren of schop tegen de tafelpoot, maar dan heb je er jezelf uiteindelijk het hardste mee gezien de schaarste van meubilair e.d. Het ziet er overigens al heel gezellig uit in jullie huis. En die Leopold boft toch maar met zo'n kokkin.
    O ja, je had het over zeuren!!! Er wordt nergens zo hard gezeurd als hier in Nederland.
    Kop op, fijn weekend en liefs van Alice
  6. Ans v Hees:
    3 februari 2017
    Lieve Threes ,ik noem dit geen zeuren,maar even de wat minder leuke dingen met je vrienden delen en dat lucht vaak al op .Komt straks helemaal goed als je met Wieke op stap gaat .En na regen komt altijd weer zonneschijn letterlijk en figuurlijk bij jullie in Zambia .Door jouw verhalen voelen wij ons wel heel rijk hier in ons land en moeten wij ophouden om over kleine dingen te zeuren .Leuk dat jullie over een tijdje bezoek uit Nederland krijgen .
    Liefs Han en Ans .
  7. Eri:
    Hallo Threes en Leopold,
    Eindelijk jullie blog gevonden. Al een maand aan het proberen....niet gelukt. Met wat plak- en kopieerwerk meteen raak en alles in één adem uitgelezen!! Kwam meteen te laat op een afspraak (dat kan je in Zambia niet gebeuren...daar kom je volgens mij nooit te laat haha).
    Ik kan Zambia, Katete, bijna ruiken.
    Wat schrijf je met gevoel, eerlijk, aangrijpend en humoristisch. En die humor en je zelfkennis zorgen er zeker voor dat de wat minder positieve momenten, uiteindelijk hun waarde zullen hebben.
    Heel veel hartelijke groeten, ook aan Leopold, Eri
  8. Ellen en pieter:
    3 februari 2017
    Lieve Threes en Leopold, wat heerlijk dat je ons zo meeneemt in jullie leven daar. Leuker dan welk reistijdschrift ook, juist doordat je zo eerlijk schrijft. Ik vind het uitermate boeiend en heb bewondering voor je inventiviteit. Ik zag pas net de foto's van je huis...Prachtig toch. Met al die leuke stoffen. Als je weer terug bent vind je het in je eigen huis misschien wel veel te vol! Bak maar lekker koekjes...heerlijk. Wil wel even bij je op de thee. Ik kijk uit naar je volgende verslag. Dikke kus van Ellen en Pieter.
  9. Ton en Maria:
    Lieve Threes,
    Ik kan je stemming van vandaag helemaal begrijpen na het lezen van al jullie verhalen en ik vind het zéker geen gezeur!
    Dat mag gerust een keer en ik weet zeker dat het morgen weer over is en dat je er dan weer tegenaan gaat jou kennende! Wij nemen onze pet voor jullie af!!
    En wat geweldig van je dat je met zo weinig middelen zo' n heerlijke dingen kunt maken! Leopold boft maar met jou! Heel veel succes!
    Liefs van ons beiden!
  10. Frank Winnubst:
    4 februari 2017
    Mooie reisverhalen, Threes, fijn om te kunnen meelezen. Wonen in Afrika is als stoppen met roken: de eerste weken zijn het ergst, na een maand of twee ben je gewend en daarna ga je je beter voelen dan voorheen. De nare dingen wegen zwaarder dan in Nederland maar de leuke dingen zijn veel leuker dan hier. Blijf schrijven, blijf fotograferen, groeten aan onze daktari, liefs.
  11. Miny en Herman:
    5 februari 2017
    Hallo Threes en Leopold,
    We hebben gesmuld van jullie verhalen en van de havermoutkoekjes [tweede baksel]
    Het recept wil ik wel een keertje van je hebben.
    Ook erg leuk om een aantal foto's gezien te hebben
    Wij genieten hier op het ogenblik van bloeiende en geurende hyacinten die we aan jullie te danken hebben.
    Succes met jullie werkzaamheden en tot de volgende keer.
    Lieve groet Miny en Herman.
  12. Hella kneepkens:
    6 februari 2017
    Oh Threes....gewoon doorgaan met schrijven, in wat voor stemming dan ook! Ik lees je brieven met heel veel plezier,
    en deze brief...dat is toch geen klagen?!
    Ik wacht al op de volgende :-)

groetjes Hella