donderdag 26 oktober

Donderdag 26 oktober

Vorige week is er ingebroken, onze laptop en de rugzak van Jos zijn meegenomen, terwijl we Theresa's restaurant hadden notabene en we hier met 12 zaten te eten, brutaal he?

Jos is na een hoop gedoe toch thuisgekomen met een voorlopig reisdocument want die was ie dus kwijt met geld, rijbewijs, credit card etc.

Dus ben ik afgelopen maandag naar de politie in Katete Boma gegaan, daar moest ik zijn om het politierapport op te halen, nadat er op de bewuste pechavond aangifte was gedaan in Katete Village.

Nou, immigratietaferelen hoor! Twee mannen zaten op stoelen buiten te niksen, ik gaf ze de lijst met vermiste zaken en ze tuurden er wel een kwartier op en praten Chewa met elkaar. Toen ik vroeg om een politierapport voor de verzekering ging dat natuurlijk niet zomaar. Of ik ze kon brengen naar het andere kantoor om te zien of er een referentienummer was van de aangifte, bellen ging echt niet. En of ik ze daarna ook weer terug kon rijden. Op de terugweg vroeg een van de mannen of ik wist waarom ze geen uniform droegen, nee, geen idee. Nou, omdat ze investigators zijn en dan schrikken ze bij het onderzoek mensen niet meteen zo af, snijdt hout moet ik zeggen. Ze vroegen evenals op de andere kantoren of we een maid hebben, kennelijk de eerste verdachte. Ik zei dat ik haar vertrouwde maar zij gingen toch even bij haar investigaten, balen, maar we willen eigenlijk de spullen wel graag terug dus dat moet dan maar. Kortom, een hele toestand en morgen hoor ik wat hun investigation heeft opgeleverd.

Gisteren met Wieke op pad geweest om in 7 dorpen boreholes te bekijken, wat een avontuur! Na een tocht over vreselijke hobbelpaden (complimenten voor Wieke's rijtalent) kwamen we in dorpen waar men nog nooit een blanke had gezien. Een dolblije bevolking die nu vers water kon pompen ipv een vervuild meertje. In een paar dorpen werden dansen opgevoerd als dank voor het verse water, werkelijk hartverwarmend en ontroerend. Wieke en al haar fans en geldschieters maken dingen mogelijk die de regering kennelijk niet kan organiseren, geweldig! Hier blijft niets aan strijkstokken hangen en een borehole maakt voor dorpen hier het verschil, complimenten Wieke!

Never a dull moment hier, veel lachen en genieten, prachtig!

Fijne dag allemaal, het is hier niet te hebben zo warm dus niet zeuren over de regen, ok?

Alle liefs Threes, ook namens Leopold

1. Marijk:
    26 oktober 2017
    Och Threes, afgezien van de diefstal en de investigators, wat een hartverwarmend verhaal over het schone water en de dankbaarheid van de mensen, wat maak je toch mooie dingen mee !
    Sterkte met de hitte, liefs voor jullie
  2. Joke van Geel:
    26 oktober 2017
    Mooi verhaal weer Threes. Kijk er elke keer weer naar uit om je belevenissen
    te lezen. Och arme Jos, toch mooi lullig. Zie zijn gezicht al voor me.
    Vrienden van ons uit Nederland komen ook net van Tanzania. Zijn nu bij de Zambezi
    rivier en staan met hun tent midden tussen de olifanten. [blij dat ik niet mee ben gegaan)
    Mooi en dankbaar werk wat Wieke doet daar en voor jou ook mooi om dit mee te maken.
    Geniet nog. gr Joke xx
  3. Jan en Rianne:
    Lieve Threes en Leo,

Tja... Helaas zijn inbraken "all over the world" . Afgelopen zondagochtend werden we door de politie uit bed gebeld omdat "men" bij de buurtjes de hele achterbouw (optiek) had leeggehaald. Wel hun handel en bedrijf !
    Via de ellende en de gevoelens van onveiligheid voor de ander jezelf "verrijken" jammergenoeg. (Je voelt je dan wel echt gedupeerd en hebt er nog een lange nasleep van). .. Mentaliteit die consequenties moet hebben voor de daders. Maar ja.. Als ik je verhaal van de investigators lees ? Grote twijfels.
    Gelukkig gebeuren er ook hele mooie dingen daar bij jullie en ben je blij dat je met relatief beperkte middelen toch wat in beweging kan zetten ! Liefs van Rianne
  4. Ans v Hees:
    26 oktober 2017
    Wat ontzettend balen voor jullie en Jos en wat een gedoe bij die politiepost . Gelukkig kon Jos toch naar huis Hij komt dit wel weer te boven al kost dat wel wat kruim .
    Geweldig jouw tocht met Wieke en wat een fantastisch werk doet zij met de giften die zij krijgt Zij maakt echt het verschil .Threes en Leopold sterkte met de hiite .
    Groeten vanuit een zonnig Spanje
  5. Anneke:
    28 oktober 2017
    Threes en Leopold,
    Een aantal reisverhalen achter elkaar gelezen. Het is er misschien af en toe behelpen maar beslist niet saai. Ook genoten van de mooie foto's. Lieve groet Anneke
  6. Stef Rietbergen:
    29 oktober 2017
    Wat een gedoe allemaal met die inbraak. Gelukkig werkt het reisblog nog wel en kunnen we jullie een hart onder de riem steken. Bij deze dus. Groet. Stef
  7. Cees van geel:
    29 oktober 2017
    Er is weer genoeg te beleven aldaar.
    Pet af dat jullie dat uiteindelijk weer met een lach oplossen
    Dat kenmerkt jullie veerkracht en doorzettingsvermogen.
    Nog een paar maandjes en dan zien we jullie weer in Boxtel
    Kijken er nu al naar uit.
  8. Ton en Maria:
    4 november 2017
    Dag Threes en Leopold,
    Doordat we onze Franse vrienden te logeren hadden en daarna in de herfstvakantie onze kleinkinderen, waren wij achter met jullie reisverhalen te lezen. We zijn er vandaag echt voor gaan zitten! Het was weer erg indrukwekkend om alles te lezen! Ook van jullie logees een mooi verslag! Wel jammer dat jullie een diefstal moesten meemaken!
    Jullie doen daar geweldig mooi werk! Wat fijn dat de mensen dan ook dankbaar zijn.
    En wat een prachtige foto's weer!
    Wij wensen jullie de laatste maanden heel veel succes!
    Groetjes van ons beiden.