donderdag 9 november

9 november 2017

We hadden via Benson aan Mary gevraagd waar ze nog graag eens naar toe zou gaan, Chadiza, vlakbij Mozambique op een km of 60 van hier. Daar woont veel familie die ze allang niet meer heeft gezien. Zo gezegd zo gedaan, we hadden wel wat bedenkingen tegen de te verwachten overvolle auto maar lieten het op zijn Zambiaans maar gebeuren. Toen bleek Benson Conor (Ierse collega) te hebben gecharterd om ook te rijden want inderdaad wilde de hele familie mee!

Dus vertrokken we om 9 uur met 2 auto's vol naar Chadiza. Het eerste stuk weg was redelijk maar na een km of 40 sloegen we linksaf en toen werd het zoals we het hier vaker meemaken, veel kuilen en smalle doorgangen!

Het weerzien van Mary met een tante en haar familie (zo'n beetje het halve dorp) was ontroerend. Er werden voor ons blanken meteen stoelen aangerukt waarbij het opvallend was dat de kinderen en kleinkinderen van Benson allemaal op een mat op de grond bij elkaar zaten en er helemaal geen communicatie was met hun nichten en neven. Ook hier had men nooit blanken gezien en de huisjes zijn nog van leem, geschilderd in grijs met een kleurige rand onder.

Op enig moment werden we in zo'n klein huisje gevraagd, er was voor ons een maaltijd klaargemaakt. De vrouwen aten buiten, de gasten Benson, Tsikomba zijn zoon, Leopold, Conor en ik aten binnen, nsima, kip, mosterdblad met pindameel en een soort groene saus waarvan ik de naam ben vergeten. Normaal krijg je niets aangeboden maar bij aangekondigd familiebezoek altijd een maaltijd. Als men op aangekondigd familiebezoek gaat neemt men ook altijd cadeaus mee.

Na de maaltijd familiefoto gemaakt en afscheid genomen, op naar familie nr 2, een tante van Agnes.

Ook hier allerhartelijkst ontvangen, precies dezelfde procedure en ook werden we binnen genodigd: nsima, bonen en pompoenblad. Na familiefoto op naar familie 3, zus van Mary en Benson op 300 m afstand van familie 2.

De zus van Mary en Benson huilde toen ze Mary zag, zo ontroerend en intiem. En jawel hoor, weer eten, nsima, spinazie en rundvlees en weer die groene saus. Alle drie de maaltijden binnen 2 uur. En nsima is een soort stijve griesmeel, dat ligt als een blok op je maag. Gelukkig vind ik het niet lekker. Ik heb met vooruitziende blik alle keren vooral groenten gegeten en een heel klein beetje nsima. En iedereen eet alles met de handen, ik heb het geprobeerd maar vind het echt verschrikkelijk! Leopold doet lekker mee met zijn handen, geen probleem.

Om een uur of 15.30u zijn we huiswaarts gegaan na een bijzondere dag met dankbaarheid dat we een stukje echt Zambia hebben mogen meemaken, wat een cadeau. En we hebben Mary de dag van haar leven bezorgd. Over cadeau gesproken, ik kreeg een bamboemat aangeboden en Leopold een levende kip, die Benson voor ons heeft geslacht.

En na vandaag weet ik het zeker: nsima vind ik echt niks aan, maar we zijn wel weer een prachtige ervaring rijker!

Liefs en tot gauw, Leopold en Threes

1. Truud:
    9 november 2017
    Oh Threes, wat een ontroerend verhaal weer. We reizen echt met jullie mee!
  2. Ans v Hees:
    9 november 2017
    Wat een vrolijke gezichten in jullie auto en wat een bijzondere ervaring .Geweldig dat jullie dit familiegebeuren geregeld hebben en wat heb je het weer mooi beschreven Threes !!!Het is net of we erbij zijn geweest.,bedankt hiervoor .
    Je hebt trouwens een mooie ketting om.
    Gr Ans en Han .o
  3. Marjolein:
    9 november 2017
    Wat schrijf je toch altijd leuk en boeiend Threes! Altijd erg bijzonder wat jullie allemaal meemaken. Geniet er nog maar even van.
    Liefs Marjolein
  4. Carin:
    9 november 2017
    Wat een prachtige kleuren en schone straatjes en blije mensen....
  5. Wendy:
    9 november 2017
    Geweldig weer om te lezen Threes!
  6. Wies:
    9 november 2017
    Ik hoorde het verhaal al over de telefoon.. leuk om nogmaals te lezen en de foto's erbij te zien. Lekker 3x nsima ;)
  7. André en Agnes Verhagen van de Wiel:
    9 november 2017
    Threes en Leopold, wat een prachtig verhaal en mooie foto's het zo leuk om te zien dat jullie met zijn allen in de auto zitten en zoveel mensen blij te maken om hun familie weer te zien.
    En dan ook nog Cadeaus krijgen zoals een levende kip en een cocosmat.
    De ketting viel mij ook al op Threes heel bijzonder.
    Groetjes en tot het volgende verhaal.
    André en Agnes Verhagen van de Wiel
  8. Eke:
    9 november 2017
    Wat een mooi verhaal weer, bijna onvoorstelbaar dat een familiebezoek zo bijzonder en zeldzaam is. Super gedaan!!!
    Groeten Eke
  9. Stef Rietbergen:
    Dag Threes & Leopold,
    We lezen altijd met veel plezier jullie verhalen en mooi om zo een goed beeld te hebben van wat jullie daar meemaken,
    veel liefs van Annemiek, ook namens Stef
  10. Monique Broeren:
    10 november 2017
    Wat een leuk verhaal en geweldig om iemand zo blij te maken. Jullie doen daar echt goede dingen. Genieten maar
  11. Ton en Maria:
    10 november 2017
    Wat een mooi gezicht: die wagen volgeladen met blije mensen! Wat moet dat voor jullie een fijn gevoel zijn om deze mensen zo blij te kunnen maken!
    Ook weer prachtige foto"s!!!
  12. Wilma van Roessel:
    11 november 2017
    Prachtige foto's , mooie kleuren en geweldig verhaal.
    Kunnen wij mooi van genieten in dit grijze donkere Boxtel.
    Groeten Wilma.
  13. Frank Winnubst:
    17 november 2017
    Beetje late reactie, maar wat een vrolijke foto’s! Die volle auto, die glunderende gezichten. En voor de thuisblijvers: nshima is best te eten, hoor.