gastblog Wies, Karen, Menno, Laura, Kevin en Eline

4 mei 2017

In navolging va Truud en Thom nu een gastblog van Wies, Karen, Menno, Laura, Kevin en Eline

Na een etmaal Dubai aangekomen in Lusaka, vandaar door naar Livingstone, een busrit van 6 uur. Onze eerste echte Afrika-experience begon al op het busstation om 5 uur ’s ochtends: de hele Mediamarkt en supermarkt kwam voorbij en werd de bus volgepropt met ons, bagage en lokale bevolking met hun hele hebben en houden! We zaten 6 uur op een halve stoel! Maar de Victoriafalls waren zeer de moeite waard! De volgende dag weer 6 uur terugbussen naar Lusaka en de dag erna weer 7 uur per bus naar Katete.

Daar aangekomen kwamen Leopold en Threes ons (iets te laat) bij de bus ophalen. Hun huis ziet er een beetje hetzelfde uit als in Boxtel met Afrikaanse kunst aan de muur, koperen lampjes en gezellige gordijnen.

Zaterdag met Leopold een geitenpoot gekocht op de markt voor de BBQ, was heerlijk! Verder gechilled en bijgekletst. Zondag werden we met een ossenkar opgehaald voor een villagetour in Kachipu, het dorp van Benson. We waren een bezienswaardigheid voor jong en oud, een prachtige inkijk in het Zambiaanse dorpsleven. Wat geluierd maandag terwijl Laura een ochtend meeliep op de afdeling en de poli, chaos alom, eerste afdelingspatient bleek overleden en op de poli wist ze niet wat ze zag met al die mensen in een kamer!

Na 4 heerlijke dagen in Casa Leopold en Theresa op naar het wildpark waar we 2 ochtend- en 2  avond gamedrives hebben gedaan en behalve het luipaard heel veel beesten hebben gezien. Een geweldige, rustgevende ervaring om helemaal midden in de natuur te zijn!

Toen met zijn allen op naar Lilongwe, Malawi vanwaar er 3 de volgende dag weer naar huis zouden gaan en Wies, Karen en Laura nog een weekje Lake Malawi aandoen. Threes en Leopold gingen een paar dagen mee naar het Lake. Veel gedoe bij de grens en onderweg, er bleken veel roadblocks van de (bekend corrupte) politie te zijn en we werden dan ook bij de eerste de beste block aangehouden waarbij Kevin uit de auto moest komen en geld moest betalen omdat we dollars en Zambiaans geld zogenaamd hadden moeten aangeven bij de grens: $40,- in eigen zak. Leopold betaalde hier $10,- wegens geen brandblusser aan boord, eveneens in eigen zak! Maar verder geen geldklopperij bij de rest van de roadblocks!

In Senga Bay zaten we in een lodge pal aan het Lake met schilderachtige strandbeelden van vissersboten, netten, wassende vrouwen, kinderen, heel levendig en niet toeristisch. En Leopold heeft eindelijk weer eens heerlijk verse vis gegeten, iets wat in Katete niet te krijgen is.

Na 2 dagen nemen we afscheid van Leopold en Threes die weer naar “huis” gaan en wij gaan nog een paar dagen chillen in Cape Maclear aan de zuidkant van het meer.

Een bijzondere vakantie, heel anders dan wintersport of kamperen! We hebben ervaren hoe inventief de kinderen van dozen en flesdoppen karretjes maken en zich amuseren met niets en dat men vandaag leeft, morgen en verdere toekomst zien we dan wel weer. Kortom, een ware belevenis deze hele reis!