maandag 13 maart

13 maart 2017

Ik heb eerder verteld dat ik niet zo gek ben op al die kruipsels en vliegachtigen hier he? Nu moet ik eerlijk toegeven a) dat het in huis meevalt en b) dat het went gelukkig. Af en toe zie ik gekko’s wegschieten, soms een vogelspin of soort libel en nu en dan een flinke kakkerlak. Nu heb ik weleens gehoord dat je kakkerlakken niet dood moet trappen want dat je er dan meer krijgt, dus dat doe ik niet, bij mij gaat meteen de flitsspuit erover zodat ie groggy wordt en inslaapt waarna ik hem buiten veeg, hard misschien maar wel effectief. En ik kijk elke avond het bed na of er niets tussen de lakens is gekropen.

Ik heb gegoogled waarom je kakkerlakken niet dood mag trappen en nu weet ik het: Ze hebben een zak eitjes bij zich en als je de kakkerlak doodtrapt pers je die zak met eitjes eruit die dan vervolgens letterlijk een eigen leven in meervoud gaan leiden. Dus verdoven of doodtrappen en goed kijken of er eitjes liggen en daar dan de flitsspuit over is het devies, weer wat geleerd! Ik hoor de ochs en achs al maar jullie zitten daar lekker kakkerlakvrij te oordelen!

Theresa’s restaurant is een succes en het minced meat was prima in orde, ook Njati en ik begrijpen elkaar! Er zijn hier veel citroenen dus ik heb lemon curd gemaakt (eerste keer mislukt omdat het glazen schaaltje in het bad van Marie knapte, tweede poging gelukt)  voor het toetje zondag als Wieke, Rob en Joop komen eten. Joop is een Nederlandse gynaecoloog die al 25 jaar in Zambia werkt. Als ik iets niet weet ga ik bij hem te rade over wat waar te krijgen is, heel handig. En bij zijn tuinman Benson kan ik allerlei groenten bestellen die lastig te krijgen zijn. Gisteren vroeg ik om een paar groene paprika’s, zie de foto waar hij mee aankwam! Ik moest 40 kwatcha betalen ( €4,-) en gaf 100 kwatcha, waar hij niet van terug had. Vind ik vandaag een bericht van hem in het zand geschreven, waar wij een briefje in de bus duwen, grappig.

Leopold was toe aan kapster Helen, maar helaas is zij niet hier dus heb ik hem geknipt na een instructie op You Tube. Dat hij dat durft he, ik zou als de dood zijn de komende tijd voor gek te lopen maar gelukkig is het een redelijk resultaat toch, zie foto’s. De kappers hier hebben enkel een tondeuse en dat durfde Leopold nog minder aan, geloof ik. Zijn devies is dat ik er tegen aan moet kijken, waar ook iets inzit. Hij is geen ijdeltuit, dat moet gezegd!

Even over Vlisco: Prachtige tentoonstelling, dank voor info en foto’s. Ik zie hier geen stoffen van Vlisco, waarschijnlijk zijn die kwalitatief veel beter en ook veel duurder dan de stoffen hier. Voor 2 yard betaal ik €3,50. De wax komt vaak uit Nigeria of Tanzania, en in toenemende mate uit China, Hans, dus dat klopt. Zoals heel veel uit China komt overigens met idem problemen. We hebben al 2 Chinese stekkers gemold en een Chinees snoer doorgebrand!

Wij zijn helemaal klaar voor Truud en Thom die vanochtend in Lusaka zijn aangekomen en ik ga nu gauw koken want er komen 8 mensen voor de Take Away!

Lieve groet Leopold en Threes

1. Splint:
    Dag Thees,
    De beste manier om kakkerlakken te lijf te gaan is om hun eierenkokertjes te verdelgen. Je vind ze vooral onder tafels, achter de koelkast, vastgeplakt onder de plankjes in de keuken en andere richels.

Wieke heeft een boekje van mij waarin recepten staan die met ingrediënten in Katete verkrijgbaar, klaargemaakt kunnen worden. Omdat wij nooit een auto hebben als we in het SFH zijn, heb ik zelden de gelegenheid gehad om in Chipata boodschappen te doen. Veel succes met jouw restaurant! Groeten, Arlet
  2. Ans v Hees:
    13 maart 2017
    Wat goed van jou dat je aan de "beestjes "begint te wennen en dat je ze met de bezem te lijf gaat .Leopold ziet er tiptop uit na jouw knipbeurt .Je kunt misschien naast je restaurant ook een kapsalon beginnen .We wensen jullie fijne dagen als Truud en Thom er zijn ,even familie om je heen ,Geniet ervan .
    Lieve groeten vanuit een lenteachtig Boxtel .
  3. Jos Crusio:
    13 maart 2017
    Nou de dokter ziet er patent uit, Helen is een klant kwijt!
    en je hoeft nu ook niet op een paprika te kijken!
    goed te lezen dat je je draai hebt gevonden
    Veel plezier met Truud en Thom!
  4. Jan en Rianne:
    Ha lieve luitjes,
    Tja... Ik wist al dat je creatief en veelzijdig bent Threes!! Kapsel is geen coupe ravage geworden maar...Prima gelukt zou ik zeggen. Mag ie best mee gezien worden en jij mag er gerust mee thuiskomen. Zo zie je maar... Geen passend werk op de rontgen en je tijd wordt al heel snel ingevuld met andere bezigheden buiten en binnenshuis. Genier ervan.
  5. Eke:
    13 maart 2017
    Trees ik wist al dat je heel kwaliteiten hebt, mooi dat jij je tijd goed kan invullen. Naast je afhaalrestaurant nu ook kapsalon Therese.
    Ik geniet van jullie mooie verhalen en leuke foto's.
    Groetjes Eke
  6. Marijk:
    13 maart 2017
    Nou Threes, je "barst" van de talenten, je kunt ze daar allemaal gebruiken of aanboren ....
    Fijne tijd met Truud en Thom !
    Liefs van Marijk
  7. Jo:
    14 maart 2017
    Hahahaaaa wat een mooi verhaal weer. En Helen is helemaal niet meer nodig joh, mooi gedaan mama. Dokter Leopold kan weer goed voor de dag komen :) xx
  8. Ton en Maria:
    16 maart 2017
    Threes , wat geweldig dat je Theresa's Mess hebt opgezet! En dan ook nog een kapsalon! Leopold ziet er prachtig uit! We hebben weer genoten van je beeldende verhalen en van de prachtige foto's! Ik kan me voorstellen dat het niet prettig is als sommige Zambianen zich slaafs gedragen! Maar je weet nu hoe je de kakkerlakken moet bestrijden! Succes met jullie mooie werk en groetjes van ons beiden!
  9. Frank Winnubst:
    16 maart 2017
    Ja, die kakkerlakken, ik vind ze ook zo ontzettend vies. Gisteren zagen wij er een aantal scharrelen bij een aantal winkelstalletjes in Tainan, de oude hoofdstad van Taiwan. De ergsten zijn die hele grote die kunnen vliegen. Je huis schoonhouden en blijven verdelgen, maar helemaal kom je er nooit vanaf. Zolang ze maar niet in je klamboe zitten...
    Mooi om te lezen dat het jullie steeds beter gaat. Goed eten helpt om je thuis te voelen ! Veel groeten !
  10. Rian:
    18 maart 2017
    Mooie foto's Threes , het is genieten om jullie belevenissen te mogen lezen!
  11. Miny en Herman:
    18 maart 2017
    Hallo Threes en Leopold,
    Een compliment voor Threes, behalve kokkin kan ze ook fungeren als kapster. Knappe foto van Leopold met zijn nieuwe kapsel.
    Afgelopen zondag waren we op een feest in Rooi. Daar kon je een bijdrage doen voor het werk van een gynaecoloog die in Zambia, in Saint Francis Hospital in Katete werkt . Zijn werk was vooral gericht op zorg en behandeling van heel jonge zwangere meisjes. Zijn werk werd gepromoot door een inwoner uit Sint-Oedenrode. De naam van de arts is Joop Janssen. Is dit degene die bij jullie komt eten? Zou toevallig zijn.
    We horen er nog wel van

Miny en Herman
  12. Laura:
    20 maart 2017
    Tip voor kakkerlakken voor als je je verveelt.
    Draai de kakkerlak op zijn rug met een stokje, dan kan hij niet terug draaien en komen er allemaal mieren hem wegdragen/opeten!