maandag 22 mei

22 mei 2017

We hebben zondag in Soweto, een dorpje richting Mozambique de verbouwing van het huis van Christine gezien. Ze leidde ons heel trots rond en verheugde zich zeer op een eigen slaapkamer.

Het is zo geweldig om in zo’n dorp te worden ontvangen, er heerst een grote mate van solidariteit en gezelligheid: alle vrouwen zitten bij elkaar op een soort binnenplaats rond de bron en de kinderen spelen samen (met niets of met zelfgemaakt speelgoed) en letten op elkaar. De vrouwen zoeken bonen uit, pellen de maiskorrels van de kolven en kletsen. Ik heb even geholpen met de mais, enthousiasme daarover alom! Wat voor ons ongewoon is maar hier heel normaal dat er geen drank of iets te eten wordt aangeboden, mogelijk ook ingegeven door geldgebrek.

Onze kippen leggen 4 eieren per dag, heel productief. Aangezien er hier geen vleeswaren zijn eten we veel eieren in verschillende vormen dus met name Leopold is reuze enthousiast over de eigen productie!

Gisteren met Tim en een Australisch echtpaar, Claire en Peter hier gebarbequed. Ik wilde van bavette rundersate maken, maar leg dat de slager maar eens uit! Met mijn getekende koe had ik het deel zo’n beetje aangewezen. Maar je moet je voorstellen dat er hele onherkenbare stukken koe aan de haak hangen te dampen en er zijn 2 keuzes, filet of steak. Steak klinkt lekker maar is heel onduidelijk vlees, vaak heel taai met bot en filet is zonder bot. De slager neemt een mes en snijdt zonder aanziens des vleesdeels en verschillende bereidingswijzen lompweg brokken af, die in elk geval voor mij niet meer herkenbaar zijn. Het vlees dat je hier eet is ook altijd droog en/of taai. Ik weet nooit van tevoren hoe het vleesgerecht uitpakt, mals, sappig of gortdroog kauwvlees. Fingers crossed met de BBQ maar de sate was fabulous, pffff…..

Woensdag ga ik met Kate (Engelse fysiotherapeute) mee naar een dorp, waar zij patienten thuis bijstaat met oefeningen om ze weer wat beter te leren functioneren na  bijvoorbeeld een hersenbloeding. Benson gaat mee voor het vertalen. Boeiend allemaal he?

Zo, zijn jullie weer een beetje bij!

Lieve groet en fijne dag, Leopold en Threes

1. Jos Crusio:
    22 mei 2017
    Het lijkt wel veel op onze fietsweek, ik zie Leo elke dag op een andere wijze de eieren bereiden. Bij ons komt hij op 6 dagen een andere bereidingswijze, ben benieuwd of hij nog nieuwe wijzes erbij heeft verzonnen!
  2. Wies:
    22 mei 2017
    Leuke foto's! Een geit op de BBQ doet het ook goed :) Hier wordt het nu zomer en kan de BBQ ook weer aan.
  3. Lies van roosmalen- stam:
    22 mei 2017
    gelukkig is er ook bier dus als het vlees te droog is 'n slokje bier doet wonderen. het was weer 'n leuk stukje om te lezen.
  4. Ans v Hees:
    22 mei 2017
    Wat maken jullie daar mooie dingen mee en wij ook een beetje door jouw beeldende taal ,weer prachtig beschreven ervaringen .Fijn dat jullie elke dag 4 eieren scoren ,goede legkippen hebben jullie daar en jij maakt daar vast weer iets lekkers van .
    Lieve groet uit een zonovergoten Boxtel .
  5. Marijk:
    22 mei 2017
    Ha lief zusje en zwager, dank voor de foto's en je verhaal, ben weg van die mooie bomen en ben steeds weer verrast door de mooie, gekleurde stoffen die de vrouwen dragen. Fijn voor je dat je vleesavontuur goed afliep .... Heb je nog een ketting meegegeven met kinderen van Leopold ?
    Liefs van Marijk
  6. Marjo van Groeningen:
    22 mei 2017
    Al reageer ik nooit, ik wil toch even zeggen dat ik iedere keer weer met heel veel plezier jullie reisverhalen lees. Ik waan me dan bij jullie in Zambia en zie het helemaal voor me; de mensen, de kleuren, de warmte, de geuren. Zo goed, beeldend en met relativerend vermogen geschreven. Die kracht heb je ook wel nodig om daar te kunnen "overleven". Knap hoor.
    Dikke kus van mij en Steven.
  7. Jo:
    Goed bezig daar! lekkere fruitbomen mam, smoothies maken ;) xxx
  8. Jo:
    Goed bezig daar! lekkere fruitbomen mam, smoothies maken ;) xxx
  9. Nelleke Hartmanns:
    22 mei 2017
    Wat een waanzinnig 'weg van hier'-leven hebben jullie daar!
    Jullie schrijftalent helpt het voorstellingsvermogen enorm. Ik voel de warmte, (letterlijk en van de mensen), de kleuren, jullie drang om daar iets toe te voegen en ook af en toe het 'gevecht' met de slager en al dan niet lekker vlees.. Fijn dat de saté smaakte!
    Heel veel liefs en dikke kus, Nel
  10. Threes:
    22 mei 2017
    Nou Jos, de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Leopold nog niet verder is gekomen hier dan een zachtgekookt eitje. ik gun hem de credits als hij ze ook echt verdient!
  11. Karen:
    22 mei 2017
    Ah Clair & Peter uit South Luange!
    Gezellig, ons kent ons is het daar in Katete, net Boxtel!
  12. Jos Crusio:
    22 mei 2017
    Threes, ik zou m dan aansporen, want de andere eieren van hem zijn ook heel prima!!
    ;-)
  13. Leopold:
    22 mei 2017
    Dank je Jos, had ik net even nodig.
    groeten Leopold
  14. Jos Crusio:
    Top!
  15. Truud:
    Ha threes en Leo
    Wat een prachtige beschrijving weer die heimwee gevoelens oproepen. Prachtig beschreven dikke knuffel
  16. Joke van Geel:
    24 mei 2017
    Wat een mooi verhaal weer Threes. Geboren schrijfster. En dat spel regenwormen
    spelen wij ook in zuid Afrika. Kost niets en kei leuk. Lieve groetjes vanuit een warm Boxtel xx