maandag 30-01-2017

30-01-2017

Beste Mensen,

Nu even een bericht van mij, Threes heeft een writersblock vandaar.

Ik ben nu zo'n twee weken hier op de polikliniek bezig. De chaos die ik vorige keer beschreef is zeker nog aanwezig, maar zoals alles went ook dat. Het lastigste is dat zo'n 80% van de mensen geen Engels spreekt. Een zuster moet dan steeds vertalen hetgeen het contact niet eenvoudiger maakt. Ook de betrouwbaarheid van de informatie moet in twijfel getrokken worden, daar Zambianen niet zullen zeggen dat ze iets niet weten, dus ze geven altijd een antwoord. Soms probeer ik enige woorden Chewa met hen te spreken hetgeen erg op de lachspieren werkt door de verkeerde uitspraak maar het wordt wel gewaardeerd.

Medisch gezien is het uiteenlopend patroon aan ziektebeelden waarbij ik langzaam thuis raak in de tropische ziekten, huidziekten is lastig mede door andere uitingsvormingen en donkere huidskleur.

De eerste patiënten met TBC, HepatitisB, malaria en HIV zijn gediagnosticeerd. De sfeer onder de dokters, allemaal Engelsen, is goed. Met de meeste verpleegkundigen is het goed werken. De meest indolente is gelukkig een paar weken thuis, het is hier in Zambia erg moeilijk om slecht functionerende werknemers te ontslaan zeker daar iedereen in het ziekenhuis in overheidsdienst is.

Recent een kraamvrouw met een trombosebeen waarbij wel de diagnose bevestigd kon worden m.b.v. Echodoppler maar helaas, geen behandeling met heparine voorhanden. Dus been omhoog, zwachtel, als ze die kan betalen, want die wordt niet verstrekt vanuit het ziekenhuis en naar huis en dan maar hopen dat deze kraamvrouw geen longembolie krijgt. Heparine kost in Nederland slechts € 3,00 per dag!!!! Slangenbeten zijn ook akelig daar er als de patiënten niet direct overlijden het aangedane weefsel gaat afsterven. Hondenbeten geven een hoog risico op rabiës, de “daders “ worden vrijwel meteen omgelegd.

Maandag 30-01-2017: Vandaag een drukke dag, afgelopen vrijdag was het betaaldag, einde van de maand, iedereen in de rij voor de pinautomaat en daarna naar de liquidshop of de bar voor de nodige consumpties.

Daarna het weekend veel vechtpartijen, waarbij iedereen die enige schade heeft opgelopen eerst naar de politie gaat, daarna met een verklaring bij ons komt waarop ik moet aangeven of het letsel past bij het door de patiënt vertelde verhaal. Voor het invullen van de verklaring moet de patiënt 20 kwatcha ( €2) betalen. Velen zeggen dit niet te hebben maar na onze behandeling ( ook een jonge vrouw met een grote verticale snee verticaal op haar voorhoofd, zonde daarna levenslang een ontsierend litteken) komen ze uiteindelijk terug met het bewijs dat er betaald is. Vandaag zeker 20 van deze verklaring op de poli ingevuld.

Al met al maak ik voldoende mee en heb de indruk een zeer bescheiden bijdrage te leveren aan de gezondheid van de Zambianen in deze regio.

Na het werk heeft Threes meestal een lekker biertje en een dito maaltijd klaar staan.

Groeten Leopold.

1. Nol:
    30 januari 2017
    Hoi Leopold je ziet weer hoe belangrijk cultuurverschillen zijn maar alle kleine beetjes helpen veel groeten uit een nat Nederland
  2. Harry:
    30 januari 2017
    Beste Threes en Leopold. Dank voor jullie fantastische verhalen. Ik zie in deze mooie verhalen geen plekje voor een POH-GGZ ( Haha) maar ben natuurlijk wel benieuwd naar het begrip psychiatrie aldaar. Mooi om te lezen dat jullie al binnen enkele weken al een goed onderkomen hebben weten te versieren. Is knap om nieuwe onderhandeltalenten te ontdekken. We blijven jullie met veel plezier op de voet volgen om te kijken waar dit allemaal heen zal gaan. Een Boxtelse Groet Gerrie en Harry
  3. Ingrid:
    30 januari 2017
    Hallo Leopold, dat is wat anders dan de spreekuren in Boxtel. Maar dat jij je bedrage kan geven in Zambia. Veel groetjes aan Threes en tot dr volgende keer.
    Vele groetjes Ingrid
  4. Ans v Hees:
    30 januari 2017
    Fijn om ook iets te horen van jouw dagelijkse bezigheden Leopold.Lijkt me wel heel lastig om mensen niet altijd de goede behandeling te kunnen geven en dat ze zonder de juiste medicijnen naar huis moeten .Wij vinden jullie verhalen prachtig ,en hebben het gevoel dat we er een beetje bij zijn.
    Gr Ans en Han .
  5. Jos Crusio:
    30 januari 2017
    Leo, weet je al in het Chewa hoe je moet zeggen: goed blijven drinken en het gaat vanzelf over?
  6. Wies:
    30 januari 2017
    Bijzonder om te lezen hoor. Payday en je daarna volgieten met alcohol komt me bekend voor van Guatemala. In het ziekenhuis echt roeien met de riemen die je hebt dus. Ik zie al een bijzondere rolstoen staan....Je leert vast snel de taal en wordt het makkelijker communiceren. "Waar kan ik hier een skipak huren" kun je overslaan. Veel succes weer in het zkh!
  7. Karen:
    30 januari 2017
    Mooi geschreven papa, zie/hoor je chewa al voor me! X
  8. Truud:
    31 januari 2017
    Mooi Leo dat je het gevoel hebt dat je kan bijdragen. Prachtige foto's trouwens, daardoor kan je je bij wijze van spreken aan het werk zien. Wat een contrast met de ziekenhuizen hier. Leuk die creatieve oplossing van een rolstoel.
    liefs
  9. Rian:
    31 januari 2017
    Hoi Leopold, interessant om ook jou ervaringen te lezen. Hartelijke groet
  10. Pauline Crooijmans:
    2 februari 2017
    Beste Leopold,

De link naar jullie reisblog is gepubliceerd op Kwaliteitsplein. Bovenstaand verhaal heb ik integraal opgenomen op Kwaliteitsplein.
    Dit heeft onderstaande reacties opgeleverd:

Leuk en leerzaam om je verslagen te lezen. Dan is het hier in het rijke westen precies andersom. mooi verschil: daar staan de mensen dus in de rij na salarisontvangst en hier bij de huisarts.
    Net als Joke al zegt: gezondheidszorg, het blijft boeiend.
    Jullie allebei veel succes en ook plezier.

Geplaatst op 01-02-2017 om 17:47 door Skrzetuszewski, I.D.

Wat geweldig om de reisverhalen te kunnen meelezen. En wat een humorvolle schrijfstijl.
    De tijd van betalen met "kwatt(ch)a's " is hier al lang verleden tijd en de wachtrijen met "spoedgevallen" lijken alleen maar langer te worden. Ondanks dat blijft het een boeiend bezigheid om in de gezondheidszorg te werken.

Geplaatst op 31-01-2017 om 14:34 door Hoogen-Dirkx, J.A.M.S. van den

Verder las ik vandaag nog een interessant artikel over Zambia:

Groeten Pauline
  11. Frank Winnubst:
    4 februari 2017
    Ha, dat biertje aan het eind van de middag, dat relativeert veel!
  12. Jan en Petra.:
    4 februari 2017
    Hoi Pimmetje en Threes, wat leuk om te zien en te lezen wat je allemaal meemaakt ! Wel goed blijven drinken hoor..... het gaat jullie goed
  13. Ingrid:
    4 februari 2017
    Geniet van het lekkere biertje naar een dag hard werken
    Lieve groetjes uit Boxtel, Ingrid