woensdag 15 februari

15 februari 2017

Ik ben een dag of 4 flink ziek geweest dus heeft Leopold een sneltest gedaan voor malaria. Die sneltest is een vingerprik, druppel bloed in de houder met reagens, 1 streepje bij C is een teken dat er genoeg bloed en reagens is om goed te testen en bij 2 streepjes is het malaria, gelukkig geen malaria maar griep.  Daardoor weinig beleefd, want ik heb enkel van stoel naar bank naar bed naar bank gehangen. Gewapend met neusdruppels, zakdoeken en paracetamol. Geen feest als het 30 graden en heel vochtig is, gelukkig hoefde ik niets, dat scheelt.

Dankzij de mobiele airco van Robert  voor het eerst goed geslapen en beterend opgestaan, heel fijn want ik werd een beetje sjagrijnig van mezelf. Ik ga me nog een beetje koest houden en het leven rond het ziekenhuis schetsen. Het hele terrein  is eigendom van de ZAC, Zambian Anglican Council.  Het ziekenhuis ligt aan een rotonde met links daarvan een soort groot park met o.a. mango- en bananenbomen en zandpaden. In dat park staan verspreid allerlei huizen, huisjes en hutjes. De grote huizen voor de grote dokters, de kleinere voor een soort HBO dokters, clinical officers genaamd, voor studenten en voor verpleegkundigen. En afhankelijk van hoe flink je opspeelt krijg je als buitenlandse arts dus eerst een hutje en dan een van de mooiere huizen. Alle huizen zijn zeer slecht onderhouden, oplappen, stutten en steunen kan men goed hier, draadje hier, latje daar en klaar is kees. We hebben tal van gebarsten ramen (heel normaal, autoramen ook) waar serieus een pleister op was geplakt, was overigens wel een geinig gezicht. De hordeuren zijn overal gescheurd dus wij hebben er nu een zelf met gaas opnieuw bespannen en de andere gaat ook gebeuren.

Aangezien dit een van de toonaangevende ziekenhuizen in het land is, ook voor de nabijgelegen landen Mozambique en Malawi, (voor ons absoluut niet voor te stellen) is er altijd rohring in en rond het ziekenhuis. Er is ook een soort huis waar familie van patienten voor 1 kwatcha per nacht kan overnachten. Er is een bewaakte fietsenstalling voor mensen die per fiets naar het ziekenhuis komen maar soms komen mensen vragen of ze de fiets bij ons in de tuin mogen stallen omdat ze geen geld hebben voor de fietsenstalling. Ik moet moeite doen om dan niet iets te geven  maar dat heeft ook zoiets feodaals, centje voor de armen. En ze vragen enkel om de fiets te stallen, wat ik heel mondig vind. Als ze de fiets weer ophalen melden ze zich ook weer even heel bescheiden af.

Doordat er zoveel mensen uit alle richtingen hier naar toe komen is er ook nering ontstaan, kleine shopjes waar werkelijk heel veel te koop is. En verderop de kraampjes met groenten uit eigen tuintjes. Dit alles ligt zo’n beetje rechts van het ziekenhuis, binnen 1 km. De namen van de winkeltjes zijn mooi he? Er kan ons niets gebeuren met Gods blessings en Het Paradijs. De missionarissen hebben het geloof er goed ingehamerd destijds, niet voor niets melkdoppen gespaard voor ze!

De mensen gaan als ik het vraag heel graag op de foto, ze poseren echt en bedanken me vervolgens heel blij. Als ik ze dan de foto laat zien is er als ik allang ben doorgelopen nog grote hilariteit, echt grappig. De vrouw met moeder en kindje op een van de foto’s  was gisteren bevallen en  liep alweer stralend te huppelen, doen wij iets fout?

Zo, kopje koffie met onze bush-baby gemaakt want de elektriciteit laat het vandaag stevig afweten. We hebben dan ook altijd alle snoertjes om op te laden in de aanslag om e-readers, telefoons, oplaadlampen computers op alle electrisch gezien goede momenten propvol te laden zodat we bij powercut even vooruit kunnen. Tot zover gelukt maar we hoorden dat het 2 maanden geleden 5 dagen duurde, duimen dat dat niet gebeurt!

Nori, ik ga je recept maken vanavond, met cheddar ipv met parmezaan, dank je daarvoor!

Fijne dag allemaal en lieve groet, ook namens Leopold,

Threes

1. Ans v Hees:
    15 februari 2017
    Ik had al zo'n vermoeden dat je ziek was ,gelukkig een griep en geen malaria. Hier heerst het ook erg en duurt erg lang .Wat heb je de omgeving van jullie buurt prachtig geschetst met mooie foto's .Wat zijn de vrouwen daar stoer en trots ,prachtig om te zien .Lieve Threes heel veel beterschap nog en bedankt voor je mooie verhaal .
    Liefs Ans .
  2. Nelleke Hartmanns:
    15 februari 2017
    Fijn dat je je weer beter voelt Threes en leuk de impressies in woord en beeld. Alsof ik er een beetje bij ben... thnx!
  3. Jo:
    15 februari 2017
    Ik krijg steeds als ik je verhalen lees en de prachtige foto's daarbij zie tranen in mijn ogen. Geweldig! Ik ben zo trots op jullie en wat mooi om te zien wat er aan de andere kant van onze wereld allemaal gebeurt. Echt een ervaring mama, die kun je in je zak steken en daar heb je je hele leven nog mooie herinneringen aan, dat weet ik zeker. Juist de pieken en dalen maken het echt een avontuur om letterlijk over naar huis te schrijven. Blijf dat ook doen want ik kijk echt steeds weer uit naar je verhalen.
    Dikke kus uit Marokko, mis je. xx
    Duncan & Jo
  4. Ans v Hees:
    Lieve Threes,
    Ik had al zo' vermoeden dat je ziek was ,gelukkig geen malaria .Hier heerst de griep ook en is heel hardnekkig .Wat heb je de omgeving van jullie buurt mooi geschetst met prachtige bijpassende foto's. De vrouwen zien er inderdaad heel mooi en stoer uit en wat een prachtige baby.
    Heel veel beterschap !!!
    Liefs Ans .
    Liefs Ans.
  5. Monique van Loon:
    15 februari 2017
    Hoi Threes, idd gelukkig geen malaria!!
    Wat vind ik het super leuk en fijn om jullie verhalen te lezen. Ik denk een goede voorbereiding voor onze reis ( nog 2 maanden) Eri en ik kunnen niet wachten!! Het aftellen gaat echt beginnen!! Ik heb net mijn inentingen gehad! Weer een ✅! Knap goed op en we gaan elkaar zeker treffen over 2 maanden. Ik verheug me alweer op het volgende verhaal! Gr Monique
  6. Rian:
    15 februari 2017
    Goed om te lezen hoe het jullie vergaat. Fijn dat je weer beter bent Trees. Het is ons inderdaad niet voor te stellen dat er vanuit een drietal landen gebruik gemaakt wordt van het ziekenhuis. Wat hebben wij het dan toch goed. Hartelijke groet
  7. Marijk:
    16 februari 2017
    Och Threes, wat naar voor je, die griep kon er nog wel bij ...
    Mooie foto's, zo weten we waar jullie wonen en wederom dank voor je leuk geschreven verhaal !
    Even kalmaan blijven doen hè want ik kén je !
    Liefs voor jullie van Emile en Marijk
  8. Ingrid:
    16 februari 2017
    Fijn dat jij weer opgeknapt bent Threes. Het is inderdaad een heel andere wereld dan hier in Nederland. Leuke foto's Ik vind het erg boeiend om jullie verhalen te lezen. Dank hiervoor en tot de volgende keer. Groetjes Ingrid uit Boxtel
  9. Hans:
    Hoi Threes en Leopold,
    Weer je laatste verhalen gelezen en dan waan ik mij in Zambia, de prachtige foto's versterken dat gevoel. Nu las ik in de krant dat Vlisco in Helmond, ontwerper en producent van de prachtige stoffen, veel last heeft van goedkopere Chinese namaak (o.a. van Hitarget) die steeds meer Afrikanen verkiezen boven Vlisco. De originele Vlisco heeft een label met de zin 'Guaranteed Dutch Wax Vlisco/Véritable Wax Hollandais Vlisco.' Ik hoop nog vele mooie belevenissen van jullie te mogen lezen met wederom prachtige foto's. Geniet van alles dat jullie ervaren. Groet Hans
  10. Maria:
    Hee die Leopold en Threes,
    Wat een wereld van verschil daar in Zambia! Mooi hoor, jullie verhalen en foto's!
    Het is wél anders dan bij ons in PI Vught, geen lieve zuster Maria die steeds de koffie aansleept voor je ;o)...
    Het lijkt me een geweldige ervaring; geniet ervan!
    Veel groeten van zuster Maria
  11. Ine Verhoeven:
    Dag lieve Threes en Leopold,

Gelukkig weer aan de beterende hand! Wat een prachtige verhalen en foto's, die jullie dagelijkse Afrikaanse leven 'gekleurd' in beeld brengen. Jullie inventiviteit op allerlei gebied, super ... en zo kennen we jou Threes! Uitdagingen aanpakken. Nou jongens, blijven genieten van de kleine mooie onalledaagse zaken daar en van elkaar. Liefs van Ine
  12. Miny en Herman:
    18 februari 2017
    Hallo Threes en Leopold,
    Hopelijk is je griepaanval weer voorbij. We krijgen een aardig beeld van jullie leven daar en ook van de omgeving. Prachtige foto's, doet denken aan Papua New Guinea vooral de kleurrijke kleding van de dames, maar de staat staat van onderhoud van woningen en verkoop op de markt.
    Wel een groot verschil met jullie situatie hier!
    Sterkte en succes.

Miny en Herman
  13. Frank Winnubst:
    18 februari 2017
    Mooie foto's, mooie beschrijving van jullie leefomgeving. Gezondheid is het belangrijkste en fijn dat jullie daar een goede bijdrage aan leveren. Blijf ook goed op elkaar letten. De Gouden Pollepel leeft met jullie mee.