zondag 19 februari

19 februari 2017

Leopold en ik hebben kennisgemaakt met Abraham, de priester van de St Francis kerk, links naast het ziekenhuis gelegen. We wilden graag een dienst bijwonen en hebben hem gevraagd of dat mocht ook al zijn we geen lid van The United Church of Zambia zoals de geloofsrichting heet. Het is een beetje een mix van Anglicaans, katholiek en nog wat christelijke geloven samen. Geen probleem, zondag van 10 tot 12 uur waren we van harte welkom en er zou veel zang bij zijn, precies wat we voor ogen hadden.

We spraken voor het de kerk binnengaan samen af om achteraan te gaan zitten zodat we er enigszins ongezien weg konden gaan als het ons te lang duurde. Dit was ons nl al eens eerder in New York overkomen waar we in een Baptistenbegrafenisdienst in Harlem  belandden waar we vervolgens 2,5 uur niet ongezien weg konden.

Maar toen we de kerk binnengingen werden we direct gespot door Robert Banda, bobo uit het ziekenhuis die ons begeleidde naar 2 stoelen geheel vooraan. Er kwamen nog wat bobo’s om ons heen zitten, de burgemeester kregen we de indruk en de directeur van het ziekenhuis, wel een goeie plaats! En van 10 tot 12 was te overzien, toch?

Juichende muziek, prachtige kledij, werkelijk een hele belevenis, althans, de eerste anderhalf uur. Naast ons zat een moeder met baby en telkens als de baby een beetje begon te pruilen werd hij aan de borst gelegd, was ie weer even stil, geweldig! En preken kunnen ze ook, met hun hele lijf, zeer begeesterd, we verstonden het niet maar begrepen het wel, zal ik maar zeggen.

Om een uur of 12 zagen we uit naar de afronding van het geheel maar die kwam in de verste verte nog niet en er kwam weer een lied en weer een, waarbij ik als enige blanke uitgenodigd werd mee te swingen op het altaar, je zegt geen nee dan he?

Lang verhaal kort, we hebben het uitgehouden tot 13.30u en toen hielden we het voor gezien, of we het konden maken of niet. Achter het koor aan zijn we de volle kerk uitgegaan, met een mooie maar wel wat lange belevenis op de zondagochtend!

Tijd is wederom geen factor gebleken hier in Zambia!

Een begeesterde groet en liefs van Leopold en Threes

1. Threes:
    19 februari 2017
    De kwaliteit van de foto's laat te wensen over, helaas.
  2. Truud:
    19 februari 2017
    Haha hilarisch ! Maar fantastisch om mee te maken. Overigens lijkt me ongezien wegkomen als blanke daar hoe dan ook een hele opgave xxx
  3. Ingrid:
    19 februari 2017
    Wat fanatische om mee te maken. het geloof wordt daar nog echt beleefd.
    Ik wou dat ik er bij kon zijn. Dank voor de mooie foto's, ondanks slechte kwaliteit.
    Veel groetjes van Ingrid uit Boxtel
  4. Nelleke Hartmanns:
    19 februari 2017
    Nou je hebt op de foto's het sfeertje wel gepakt hoor, vooral op die waar je mee staat te swingen, superleuk verhaal weer Threes! Veel liefs x
  5. Stella Dekker:
    19 februari 2017
    Geweldig verhaal, waarschijnlijk door het aantal bobo's werd er nog een schepje boven op gedaan. Mooie zondagbesteding. Wat een tegenstellingen; gisteravond hebben Guus en ik bij Pilkington gegeten en daar zagen we de eerste carnavalsvierders door de stad gaan. Voor jullie de ver van mijn bed show. Leo zal dat volgend jaar wel in halen? Succes en hartelijke groeten van ons
  6. Carin:
    Geweldige belevenis ;)
  7. Joke van Geel:
    Mooi verhaal. Maaaaaaar...
    Zing maar mee.....
    Threesje dat kun je niet maken,
    Threesje dat kun je niet doen.
    Je loopt zo in de gaaaaten
    Threesje Threesje Threesje Threesje Threesje hou je fatsoen. Haha
    Ik heb het ook al ooit gedaan hier in Zuid Afrika. Dacht aan een gospelmis maar toen bleek het een jehova dienst te zijn. Toch moet je het meemaken. Mooi om je ervaringen weer te lezen. Baie dankie daarvir zeggen ze hier. Gr ook van Jackxxx
  8. Nori:
    19 februari 2017
    Geweldige ervaring weer , de hele dag in de kerk en zingen ......
  9. Ans v Hees:
    19 februari 2017
    Weer een prachtig verhaal Threes en pas maar op , straks vragen ze je nog als vast lid van het koor . Gelukkig ben je weer opgeknapt en kun je weer van alles meemaken daar.
    Lieve groetjes van ons .x
  10. Wies:
    19 februari 2017
    Wat mooi om mee te maken. Zo te horen worden jullie al goed opgenomen door de gemeenschap. Fijne zondag nog! Liefs uit Amsterdam
  11. Stef Rietbergen:
    Geweldig verhaal!!
  12. Rian:
    19 februari 2017
    Prachtig, dan maak je deel uit van de gemeenschap. Groetjes
  13. Jos Crusio:
    19 februari 2017
    Toch goed te lezen, dat t toch goed komt met jullie, volgende week de hele dienst uitzitten??
  14. Threes:
    19 februari 2017
    Nou Jos je vraagt wel veel van ons, duurde vandaag tot 16.00 uur! In oktober heet vader
    Abraham jou van harte welkom van 9.00-16.00 uur!
  15. Jos Crusio:
    19 februari 2017
    Ik verheug me er nu al op!!
    Halleluja!!
  16. Ton en Maria:
    Hallo Threes en Leopold.
    Wat een genot om deze verhalen te lezen, behalve dan het ziek zijn van jou Threes. Ik had het al van Ans gehoord. Maar gelukkig ben je weer beter. Wat een prachtige foto's van die vrouwen met hun kinderen. En wat kunnen ze sjouwen!
    Wat lijkt me dat geweldig om zo'n dienst mee te maken! Ook al duurt hij wel erg lang! Leuk om je te zien swingen Threes!
    Groetjes voor jullie beiden!
  17. Marijk:
    20 februari 2017
    Wat een belevenis, schitterend !
  18. Joan de Kok:
    Hoi Leopold en Threes,
    wat ontzettend leuk om jullie zo te kunnen volgen.
    Effe heel wat anders he dan huisje boompje beestje in Boxtel
    Wat jammer Threes dat de rontgen voor jouw geen optie blijkt te zijn, maar jij zult je zeker wel een weg vinden, wie weet kun je je kookkwaliteiten ergens voor gebruiken...
    Ik blijf jullie volgen.
    groet Joan
  19. Jeanne Voets:
    Hoi Leopold en Threes,
    Ook ik vertel hetzelfde verhaal: geweldig die verhalen van Threes en de foto's super, alleen Leopold mag wat meer schrijven dus Leopold doe je best!!!
    Trees ondanks dat de rontgen niets is geworden vermaak jij je volgens mij toch wel met al de dingen die je maakt en kookt van heel weinig geweldig. Alleen al de fietstocht naar de winkels/kraampjes is al erg leuk om te lezen
    Blijf schrijven heel fijn om alles te lezen en zo jullie te volgen.
  20. Ine Verhoeven:
    20 februari 2017
    Hahah, heerlijk Threes, zie het voor me... Prachtig verhaal; mooie activiteit op zondagochtend! Liefs van Ine
  21. Wim en Carla:
    21 februari 2017
    Hallo Threes en Leopold,
    Eindelijk dan een reactie van ons. Steeds wordt er gezegd we moeten vanavond even reageren.
    Wat schrijf je mooi over jullie belevingen en ook over de mensen om je heen, geweldig. Wij krijgen een heel klein beetje een indruk van het land en de mensen.
    Wij zijn vorige week een midweek naar Volendam geweest, ook leuk
    De mooie steden Hoorn, Edam en Monninckendam bezocht. Een ook naar Zeewolde geweest naar onze zoon, die werd 48, zegt ook iets van onze leeftijd.
    Zaterdag naar het ABN-AMRO tennistoernooi geweest met mijn kleinzoon.
    Dat zijn de krenten in de pap.
    Leuk om jullie zo te volgen. Je hoort nog van ons.
    Veel succes en geluk.
    Lieve groetjes van ons.