woensdag 22 februari

22 februari 2017

Gisteren hebben Marloes en Kars bij ons gegeten, heel gezellig. Zij zijn een jong Nederlands stel dat hier ruim een jaar is, Marloes werkt in het ziekenhuis en Kars doet bij chirurgie onderzoek naar gebruik van medicatie bij brandwonden. Ze wonen in het huis tegenover ons en gaven ons een gevlochten kleed van gras mee dat wij direct in de zithoek hebben gelegd, staat gezellig he?

Ook hebben we Tim wel eens te eten, Tim is hier sinds oktober voor 3 jaar in dienst van het ministerie en Tim is een op en top aimabele Engelsman. Hij praat ABN- Engels, heerlijk goed te verstaan. Hij woont in een heel klein 1-kamer huisje, eet altijd in de mess (dus elke dag hetzelfde, wij doen dat ook wel eens voor de sociale contacten maar het eten is saai en eten van plastic bordjes vinden we ook minder).Tim vindt dat allemaal geen probleem. Hij heeft geen fiets, geen auto, geen partner, geen kinderen en een huisartsenpraktijk in Engeland met een waarnemer. Hij is een intrigerende man die uitgebreid hardop bidt voor het eten en al in veel Afrikaanse landen heeft gewerkt, dus heel veel tropische kennis heeft en hele amusante verhalen. We denken dat het misschien een (gewezen?) pater is of zo maar we hebben het nog niet gevraagd.

Vanmorgen ging ik weer eens bij mijn mannetje beltegoed halen. Ik vroeg hoe het met hem ging maar zijn tante was overleden dus niet zo goed. Hij was triest. Morgen is de begrafenis en het kost 80 kwatcha voor de reis heen en terug dus hij was aan het kijken hoe hij dat ging fixen. Nu weet ik niet precies hoe het zit met begrafenissen hier maar ik geloof dat die een week duren! Maar goed, bij het afrekenen van het beltegoed kon ik het niet laten om de helft van de reiskosten te doneren. Zijn dankbaarheid daarover is bijna genant, want het gaat over 4 euro. Is ook ontwikkelingswerk he, net als poets-Yvonne en tuinman Simon.

Onze stoelen zijn klaar, we zijn heel tevreden, dus alle leenstoelen kunnen weer retour. Dadelijk de kussenhoezen maken, leuk werkje! Langzaamaan wordt het hier echt gezellig.

Dat was weer wat huis-tuin- en keukennieuws uit Zambia, ik wens jullie een fijne dag en volgende keer komt er weer een verslag van Leopold.

Liefs Threes

1. Ans v Hees:
    22 februari 2017
    Wat een leuke contacten krijgen jullie zo ,maar met jullie gastvrijheid is dat ook niet moeilijk.Jullie huis wordt steeds mooier en gezelliger en de stoelen zien er prachtig uit met je mooie kussens .Threes je doet goed ontwikkelingswerk met je kleine geldelijke giften vooral als je ziet hoe blij de mensen dan zijn .Bedankt weer voor dit mooie verhaal en je inkijkje in je leven. We wachten met spanning het verhaal van Leopold af.
    Lieve groet Ans en Han .
  2. Bert:
    22 februari 2017
    Het heeft zijn charme om Threes in de huishouding en omgeving te zien in beeldende verhalen.
    Overigens, die stoelen gaan veel langer mee dan 1 jaar !!
  3. Jacqueline koelink:
    22 februari 2017
    Goede morgen. Toen ik vorige week in de wachtkamer zat bij Dokter van Lith zag ik dat wij jullie konden volgen in jullie tijdelijke nieuwe leven. ik was daar erg benieuwd naar en ben meteen achter de computer gaan zitten ik geniet van jullie verhalen en wat wonen jullie daar mooi langzaam wordt het huis wel heel gezellig en wat doen jullie mooi werk. SUPER.
    Ik kijk weer uit naar een nieuw verhaal. Lieve groeten jacqueline en joop (koppel 17)
  4. Helma:
    22 februari 2017
    Hoi Threes en Leopold. Opnieuw dank voor je mooie "huis en keuken" verhalen. Het ziet er heel gezellig uit!
    Lees ook dat jullie daar fijne mensen ontmoeten! En Threes denk jij nog ander ontwikkelingswerk te kunnen gaan doen, naast natuurlijk jouw donaties? Kijk weer uit naar jullie volgende verhaal!
    Lieve groet
  5. Eri:
    22 februari 2017
    Hallo Threes en Leopold, wat is het toch heerlijk om zo mee te kunnen genieten. En Threes, de heenreis naar de begrafenis heb je je "telefoonmannetje" in ieder geval geschonken. Heb je nog tips voor Monique en mij voor het omgaan met de mobiele telefoon? Hebben ze alle soorten simkaarten te koop? Wij willen namelijk onze eigen telefoon (met nummer) behouden en een telefoon meenemen waar we een Zambiaanse kaart voor kopen. Ben benieuwd of dat de goede manier is of dat we iets belangrijks over het hoofd zien : )
    Lieve groeten Eri
  6. Ton en Maria:
    22 februari 2017
    Dat huis van jullie ziet er prachtig uit Threes en Leopold! En wat een mooie kleuren!
    Leuk dat jullie al zoveel mensen kennen!
    Groetjes van ons beiden!
  7. Ank:
    Ha lieve Threes,
    Ik was wat achter met al jouw/jullie verhalen, ben nu weer helemaal bij. Wat beschrijf je alles beeldend en wat ziet jullie huis er al echt op zijn "Threes" uit. Geweldig, hoe je overal veel van maakt. En de foto's! Jullie nemen ons echt mee met jullie ervaringen daar. Rien en ik genieten er heel erg van.
    Liefs, Ank
  8. Rian:
    22 februari 2017
    Wat ziet het er gezellig uit. hartelijke groeten
  9. Anneke:
    23 februari 2017
    Threes, je bent goed bezig. Leuk hoe je iets van het huis en je etentjes weet te maken. Met je omschrijving van het ziekenhuis lijkt het bijna of je er zelf rondloopt.
    Wel gezond blijven . Groetjes